התקלה הנרחבת שגרמה לפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם לקרוס אתמול (שני) למשך שעות ארוכות פגעה כלכלית לא רק בענקית הטכנולוגיה, אלא גם במאות אלפי עסקים בישראל לבדה. מעסקים זעירים ועד תאגידים גדולים, כיום עולם השיווק תלוי בפייסבוק וזרועותיה דרך פרסום ממומן, עמודים עסקיים ותקשורת מול הלקוחות.

"בפועל כל חברה שיש לה עמוד פייסבוק עסקי או שירות וואטסאפ עסקי נפגעת", אומר ל-N12 יונתן חצור, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת הסטאטראפ Parametrix. חצור מעריך שמדובר במאות אלפי עסקים בארץ ומסביר: "צריך לקחת בחשבון שחברות רבות משתמשות בפייסבוק כאמצעי הרשמה והתחברות לשירותים שלהם, כלי שגם לא פעל אתמול שעות ארוכות".

לדבריו של חצור, "כיום, כלל החברות תלויות בשירותים של עשרות, ולפעמים אף יותר, חברות נוספות ובמקרה של פגיעה בפעילות של אחת מהן נוצר אפקט דומינו שמשפיע על עסקים רבים ומשתמשי הקצה שלהם. הפגיעה בפעילות של עסקים כה רבים מובילה לנזקים כלכליים גדולים, כמו כן לאובדן דאטא שבימים אלו הוא המשאב היקר ביותר של חברות הטכנולוגיה".

התלות האבסולוטית של חברות כיום בענקיות הטכנולוגיה כגון פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט וגוגל יצרה חשיפה ענקית לחברות בטווח הארוך. האם לעסק המודרני יש דרך להתגונן מפני פגיעות מסוג זה? "כיום הביטוח שלנו לא מכסה נפילות של פייסבוק אך כתוצאה מהאירוע הנוכחי ומפניות רבות של לקוחות אנו נדע להתאים את המוצר שלנו וניצר ביטוח לנפילות כאלו בעתיד", מסביר חצור, שהחברה שלו מפתחת טכנולוגיה לביטוח במצבים של פגיעה בפעילות חברות בשל כשלים טכנולוגיים של צד שלישי ונפילות ענן.

יונתן חצור מנכל ושותף מייסד בחברת האינשורטק, פרמטר (צילום:  דיויד גארב)
יונתן חצור, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת הסטאטראפ Parametrix | צילום: דיויד גארב

כיום אין כמעט חברות ביטוח שיודעות לזהות, להעריך, לבטח ולפצות על נזקים אשר נובעים מנפילות ענן או מתקלות כמו זו שקרתה לפייסבוק. פרמטריקס שפועלת בתחום מבטחת מאות חברות בארץ ובעולם וכבר הועברו תשלומים לחברות מבוטחות של מאות אלפי דולרים על נפילות שרתים מסוגים שונים.

העסק של לירז בלומנפלד, נטורופתית מתל אביב, הוא אחד מאלה שנפגעו בעקבות התקלה. "אני יודעת על הודעות ששלחתי ושלקוחות שלחו לי בוואטסאפ ולא התקבלו גם אחרי שהתקלה נפתרה", מספרת ל-N12 לירז, "אין לדעת מה הלך לאיבוד, אני מתארת לעצמי שהרבה דברים נעלמו בדרך".

לירז בלומנפלד, נטורופתית
לירז בלומנפלד, נטורופתית מתל אביב

הרבה מהפעילות של לירז היא מקוונת. "אני תמיד מאוד מחוברת, יש לי וואטסאפ עסקי וקבוצה גדולה בפייסבוק", היא אומרת, הכול וירטואלי אצלי ולכן זה היה קצת מלחיץ. אתה לא מצפה שפייסבוק או וואטסאפ לא יעבדו כל כך הרבה זמן ואתה מבין כמה אנחנו תלויים בהם".

לירז מספרת שהתקלה אמש תפסה אותה באמצע הפעילות. "הייתי בשוונג ופתאום הכול התחיל להאט, לא הבנתי מה קורה. בדקתי את הראוטר כדי להבין אם הבעיה היא אצלי עד שהבנתי שזה אצל כולם. גם שלחתי לעצמי הודעות מהוואטסאפ של הילד שלי, ורק חלק קטן מהן הגיעו אחרי שנפתרה התקלה. אין לי מושג מה עוד לא הגיע ומרגיש לי שנעלמו עוד הודעות".

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (צילום: Frederic Legrand - COMEO, shutterstock)
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג | צילום: Frederic Legrand - COMEO, shutterstock

התקלה ששיתקה את אפלקציות פייסבוק פגעה לא רק בבעלי העסקים, אלא גם בהון האישי של מארק צוקרברג שצנח ב-7 מיליארד דולר תוך שעות ספורות, ובכך הוריד אותו במספר מקומות ברשימת האנשים העשירים בעולם.

הירידה בהון מגיעה בשל ירידת המנייה בכ-5% ביום המסחר הנוכחי, וכן בירידה כללית של 15% מאז אמצע ספטמבר. הירידה הזאת מביאה את ההון של צוקרברג ל-120 מיליארד דולר, ושמה אותו במקום החמישי ברשימת האנשים העשירים בעולם, כאשר הוא איבד 19 מיליארד דולר מאז ה-13 בספטמבר.

התקלה השפיעה גם על המניות של ענקיות הטכנולוגיה האחרות: מניית אפל ירדה ב-2.8%, טוויטר צנחה ב-6.3% ואמזון ירדה ב-3.19%. ב"ניו-יורק טיימס" דווח גם שעובדים של פייסבוק לא הצליחו להיכנס למשרדים שלהם.