הסיפור הבא כולל תיכנון לקוי, שילוט מבלבל, ואזרחים שמתמודדים עם בירוקרטיה ומשלמים שלא לצורך, והכל מתרחש באחד מצירי התנועה המרכזיים בצפון – כביש 6 חוצה צפון. נהגים רבים לא מודעים להבדל בין כביש 6 הישן לכביש 6 חוצה צפון, ומשלמים על כך ביוקר. עלות נסיעה של שקלים בודדים תופחת לחוב של מאות שקלים בגלל הבלבול הטבעי של הנהגים, וכשהם באים להסדיר את העניין, הם נתקלים באטימות, ויש שיאמרו שאף בחוצפה, מצד פרקליטי החברה.

חגית אבן פירסט היא אחת מתוך אלפי אנשים שנוסעים בכביש 6 חוצה צפון - קטע הכביש החדש הזה שממשיך מיוקנעם לתל קשיש, מתחבר לכביש 6 הישן אך מופעל על ידי חברה אחרת ועבורו יש לשלם סכום נוסף.

"נסעתי על כביש 6 כמו תמיד, רק שהפעם הצפנתי טיפה יותר ומסתבר שעליתי על כביש 6 אגרה החדש", מספרת חגית, שעלתה בלי לדעת על הכביש שעלות הנסיעה בו היא שקלים בודדים, וקיבלה הודעה על חוב של מאות שקלים. "לכביש 6 הרגיל יש לי מנוי ואני משלמת דרך הוראת קבע. עברה פחות משנה וחצי מהיום שנסעתי עד היום שבו שלחו לי את החוב על סך 550 שקלים".

 

כביש 6 חוצה צפון (צילום: רודי אלמוג)
נהגים משלמים ביוקר על השימוש בכביש 6 חוצה צפון | צילום: רודי אלמוג

אז חגית קבלה חשבונית על סך 9 שקלים ועוד אחת על סך 15 שקלים, חוב שבסוף הגיע לסכום של 550 שקלים, תוך שנה וחצי בלבד. והיא לא לבד, גם אמה של ליאורה קיבלה מכתב דומה לפני מספר חודשים שחשבונה עומד בפני עיקול – על חוב של כ-70 שקלים לכביש חוצה צפון – אלא שכשהחלה בבירור גילתה שהסכום עומד על מאות רבות.

הנהגים המופתעים היו משוכנעים שכשיסבירו את הבלבול הטבעי לחלוטין החברה תלך לקראתם ותקצץ לפחות חלק מהחוב, אלא שבמקום הבנה הם נתקלו באטימות מצד פרקליטי החברה. רוב המתלוננים טוענים שכלל לא קיבלו מכתבי התראה.

במועצה לצרכנות התקבלו עשרות תלונות בשנה האחרונה בנושא זה. בנוסף, קמה גם קבוצת פייסבוק שמונה מאות אנשים שלטענתם מדובר בשיטה. עורכת הדין הדס יעקובסון ארידור מהמועצה הישראלית לצרכנות מבהירה כי המצב הקיים אינו תקין: "מאוד חשוב שהחברה תשים בכניסה למקטע הבא אזהרה מאוד ברורה שתבהיר לצרכנים כי המנוי לכביש 6 אינו חל ואינו תקף בכביש 6 צפון".

 

פקק בכביש 6 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
הנהגים שפנו לפרקליטי החברה נתקלו באטימות, אילוסטרציה | צילום: גילי יערי, פלאש 90

תגובה מטעם חן, פישר משרד עורכי דין: "משרדנו עוסק בתחום הגביה מזה 30 שנה ואנו עושים את כל המאמצים להיות אמפטיים ורגישים ובה בעת לייצג את לקוחותינו נאמנה ולגבות את החוב לפי החוק ואף טרם נקיטת הליכים בהוצאה לפועל. אנו לא ממהרים לפתוח תיק הוצאה לפועל אלא נוהגים להוציא מכתבי התראה לחייבים ולאפשר להם לשלם רק את קרן החוב ורק לאחר זמן לא מועט נאלצים לעשות כן לאותם אלה שלא נענים לשלם את חובם"

עוד הוסיפו: "צר לנו אם החייבים המתלוננים חשו בשיח לא מקצועי, אנו שוקדים כל העת על הכשרת נציגינו ומעבירים אותם סדנאות והדרכות רבות על מנת לתת את המענה המקצועי ביותר. מבדיקה בתלונות הספציפיות השיחות התנהלו במקצועיות ובכבוד תוך עמידה על זכות מרשתנו לגביית החוב. אנו מציינים את הזכות לפניה לוועדת הערר במכתב ההתראה שנשלח לחייבים עוד בטרם פתיחת תיק ההוצאה לפועל אך משנפתח התיק החוב הופך לחלוט ולא ניתן על פי חוק לפנות לוועדת הערר".

תגובת כביש 6 חוצה צפון: "ההסכם מול המדינה מחייב אותנו כזכיין לגבות כל חוב, קטן כגדול. לצערנו פרט המידע היחיד שאנו מקבלים ממשרד הרישוי אודות החייבים הוא כתובתם, כך שאין לנו יכולת ליצור עימם קשר במייל או בטלפון. ניסינו מספר פעמים לקבל פרטים אלו באופן רשמי מרשויות המדינה ונענינו בשלילה. נדגיש כי כל בקשה לתשלום חוב נשלחת באמצעות דואר ישראל ולאחר מכן פעם נוספת בדואר רשום בגינו הדואר מעביר לנו אישור מסירה לתיבת הדואר של הנמען. בשל כך אנו שבים ומפצירים בנוסעים בכביש, מזדמנים וקבועים - הירשמו עוד היום לתשלום אוטומטי".