הודיעו על פיטורי 250 עובדים, סלקום (צילום: חדשות 2)
סלקום נתבעת על חיוב יתר | צילום: חדשות 2

תביעה ייצוגית בהיקף של 145 מיליון שקלים הוגשה הבוקר נגד חברת הסלולר סלקום. התובעים טוענים כי החברה מטעה את מנוייה ומחייבת אותם בסכומים גבוהים ממה שהיא מפרסמת על אודות עלות השימוש בשליחת הודעות טקסט. בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, נטען כי סלקום מפחיתה שלא כדין את מספר התווים בכל מקטע לחיוב של הודעות הטקסט - ובכך גורמת לחיובי יתר בחשבונות המנויים.

התובעים, משה דרורי ואלינור ביטון, המיוצגים בידי עורכי הדין רענן בשן ובת-חן פארי סבאג, טוענים כי סלקום הטעתה אותם ואת יתר מנוייה והפרה את התחייבותה כלפיהם, בכך שקיצרה את אורך מקטעי ההודעה והפחיתה את מספר התווים בכל מקטע לחיוב. בשל כך, כל הודעת טקסט פוצלה למספר גדול יותר של מקטעים, וכך חויבו המנויים על משלוח מקטעים עודפים.

צרכן סלולר מחוייב כיום במשלוח הודעות טקסט לפי מספר התווים שבהודעה. התווים כוללים אותיות, רווחים וסימני פיסוק. ככל שבהודעה נכלל מספר רב יותר של תווים - כך מפוצלת ההודעה למספר גדול יותר של מקטעים, שעל כל אחד מהם מחויב הצרכן.

סלקום מפרה התחייבות

לטענת התובעים הייצוגיים, בהסכמי ההתקשרות עם מנוייה ובאתר האינטרנט שלה מתחייבת סלקום למנות כל 70 תווים בעברית, רוסית וערבית וכן 160 תווים באנגלית, כמקטע אחד לחיוב. בפועל , נטען בתביעה, החברה מפרה את התחייבותה ומקצרת את אורך המקטעים ב-3 עד 10 תווים.

לשם אימות טענותיהם בטרם הגשת התביעה, ערכו התובעים בדיקות בנוגע לאופן חלוקת הודעות הטקסט למקטעים והחיוב בגינם באמצעות מכשירים משני דגמים שונים: הבלאקברי, שבו מובנה מונה תווים בעת הקלדת טקסט; והאייפון, שבו לא קיים מונה תווים מובנה, ויש להגדירו במיוחד.

במסגרת הבדיקה שלחו התובעים מסרונים שכללו תווים בהיקפים שונים ובדקו את כמות המקטעים שחויבה בגינם. בבדיקה נמצא כי ההודעות שנשלחו חויבו בסכומים העולים על התעריף שפרסמה "סלקום", וזאת עקב קיצור אורך התווים בכל הודעה שניתן לשלוח.

מיליוני שקלים על חשבון הצרכנים

כך למשל, נמצא כי הודעת טקסט בעברית המונה 135 תווים, ואשר אמורה להיות מחויבת כמשלוח שני מקטעים - מחויבת בפועל כמשלוח שלושה מקטעים. באופן דומה, הודעת טקסט באנגלית, המונה 310 תווים, ואשר אמורה להיות מחויבת כשני מקטעים - מחויבת בפועל כשלושה.

על פי הבקשה הייצוגית, מחייבת "סלקום" את מנוייה במשלוח הודעות עודפות, ומעשירה את כיסה בסכומים שהצטברו למיליונים רבים.עוד טוענים התובעים הייצוגיים כי בשל קיצור אורך המקטעים, גורמת "סלקום" ללקוחותיה לנצל מהר יותר את חבילות הודעות הטקסט שברשותם, לחרוג מהחבילות ולשלם תעריף גבוה יותר לכל הודעה שבחריגה ואף לרכוש חבילות הודעות טקסט גדולות ויקרות יותר, שכלל אינן נחוצות להם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק