מי שניסה לקנות רכב יד שנייה בתקופה האחרונה - כנראה יודע כבר שמדובר במשימה לא פשוטה בכלל. המחירים של רכבי היד שנייה נמצאים בעליה תלולה חסרת תקדים, בעוד שכמות הרכבים בשוק יורדת באופן משמעותי. 

עידן מנסה לשדרג את הרכב שלו כבר מספר חודשים, "חיפוש אחר מכונית הפך להיות דומה לחיפוש אחר דירה. אני מחפש במשך חודשים רכב משפחתי, בתקציב לא קטן של עד 70 אלף שקלים, אבל כל רכב אמין עם נתונים סבירים שעולה לרשת נחטף במהירות תוך שעות. הביקוש כל כך גדול וההיצע נשאר קטן - שאין פלא שמחירי הרכב נמכרים בהרבה מעל למחיר המחירון, גם בסוכנויות. אחד הנציגים אף הודה בפניי שבכל עדכון מחירים חודשי הם מעלים את המחיר המבוקש על רבים מהרכבים, למרות שהרכב, כביכול, מתיישן. לבעלי רכבים אין אינטרס להתגמש עם המחיר גם במעמד הקנייה.

"החיפוש שלנו נמשך כבר חודשים, ונראה שהוא יימשך עד שניאלץ להגדיל את התקציב, או אם נחליט להשהות את התהליך עד שהמצב יתייצב. פשוט מעט מאוד מודעות חדשות עולות ואנחנו נאלצים לפעמים להרחיק עד שעתיים נסיעה כדי להגיע לאופציה של רכב לקנייה". 

"שוק היד השנייה במדינת ישראל, גם בחציון שחלף (הראשון לשנת 2022 - נ.ש.) ממשיך להיות תחת ביקושים ערים לרכבים", מסביר לנו לוי מי-רון, סמנכ“ל הרכב בקבוצת "לוי יצחק", "בגדול - בכל סוגי הקטגוריות יש ביקוש אדיר, ובעיקר לרכבים בני עד 3-4 שנים".

לדברי מי-רון, הקטגוריות המבוקשות ביותר הן קטגוריות המיני, הג'יפונים, רכבי היוקרה וג'יפים גדולים למיניהם. כששלושתן רק עלו ברמות הביקוש בשנה האחרונה. "הביקוש נמצא בעלייה בגלל כמה סיבות יחד: הקורונה, משבר השבבים ולאחר מכן הגיעה גם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהשפיעה על מפעלים רבים שהופחת בהם הייצור ב-50-60% וחלקם אף נסגרו. ברגע שהצרכן הישראלי לא יכול לסמוך על התחבורה הציבורית ולא יכול להשתמש בה, הוא צריך רכב, ושוק היד השנייה מהווה פתרון לזה“.

בכמה התייקרו המכוניות?

מנתוני אתר "יד2" שבחנו את המחירים ברבעון הראשון של 2022 מול הרבעון הראשון של 2021, ניתן לראות עלייה חדה בנתונים:

- מכוניות משפחתיות התייקרו בממוצע ב-23%. סקודה אוקטביה רשמה את העלייה הגדולה ביותר - 26% בממוצע.

- מכוניות קטנות התייקרו בממוצע ב-22%. מאזדה 2 התייקרה ב-16% בממוצע.

- רכבי פנאי התייקרו ב-25%. סובארו xv רשם עלייה אדירה של 44% בממוצע.

- רכבי שבעה מקומות התייקרו ב-20% בממוצע. קיה קרניבל התייקרה ב-22% בממוצע.

איילת ניצן סמנ“כלית השיווק של יד2 הסבירה בשיחה עם N12, כי "לפי נתוני האתר המחירים בשוק הרכב המשומש עדיין ממשיכים לעלות וישנן עליות מחירים בכל הדגמים ברבעון הראשון של השנה. העליות בשוק הרכב המשומש עדיין מזנקות כתוצאה ממחסור במלאי לדגמים חדשים, בגלל משבר השבבים ועיכובי התובלה בעולם, כמו גם שינוי בהעדפה התחבורתית שלנו, כתוצאה ממצב התשתיות בארץ“.

ליסינג - מגרש מכירות (צילום: נעם וינד)
ארכיון. "פעם למכור רכב היה סיוט, היום אנשים רבים על כל רכב" | צילום: נעם וינד

"משבר האספקה ומשבר השבבים הפך את השוק", מסביר מקור בענף גם הוא את העליות, "היבואנים קיבלו הרבה פחות כלי רכב מהיצרנים עצמם. תראה מה קרה להונדה לדוגמא, היא כמעט נעלמה. ישראל פשוט התחילה להתייבש מרכבים – אם פעם יבואנים היו עושים מבצעי מכירות וכאלה – היום אין דגמים שאנשים רוצים ואנשים לוקחים פשוט מה שיש. כפועל יוצא זה משפיע על עולם היד השנייה. 

״אם בשנה קודמת היינו על 180 אלף רכבי יד שנייה שנמכרו מתחילת השנה, עד היום נמכרו רק 150 אלף כלי רכב. הכל בעצם עבר ליד השנייה - מה שהעלה משמעותית את המחירים. פעם למכור רכב היה סיוט, היום אנשים רבים על כל רכב. הכל עניין של היצע וביקוש".