החלטות קבינט הקורונה (ראשון) משפיעות על תוכניות החופשה של ישראלים רבים. הערכת המצב ששנה את רשימת המדינות האדומות כל יומיים-שלושה לא מאפשרת לתכנן לטווח הארוך. פעם נוספת ישראלים נאלצים לבטל את החופשות שלהם בחו"ל. אז איך מבטלים טיסה והאם מגיע לכם לקבל את הכסף בחזרה? עו"ד הדס יעקבזון ארידור, יועצת משפטית מהמועצה לצרכנות, עונה על כל השאלות החשובות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מה נקבע בקבינט הקורונה?

בעקבות התפשטות הווריאנט "אומיקרון" ברחבי העולם ובישראל הוחלט בקבינט על בידוד של שלושה ימים לכל החוזרים מחו"ל ובידוד של שבוע למי שאינו מחוסן או מחלים. בנוסף, על מדינות שהוגדרו כאדומות הוטל איסור טיסה גורף, למעט מקרים שיאושרו בוועדת חריגים, וכל מי שישוב ממדינה אדומה ייכנס לבידוד במלונית קורונה ויצטרך להשלים בידוד מלא.

אני מבטל את כרטיס הטיסה - האם אקבל את הכסף?

יעקובזון ארידר: "אם קניתם כרטיס טיסה בטלפון או באינטרנט יש לכם זכות להתחרט ולבטל את העסקה בתוך 14 ימים מהמועד שבו ביצעתם את העסקה, או מהמועד שבו קבלתם את טופס הגילוי - לפי המאוחר, ובתנאי שיש למעלה מ-7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני הטיסה. דמי הביטול שתדרשו לשלם הם מ-5% ועד 100 שקלים עבור כל כרטיס".

"אם אתם אזרחים ותיקים, עולים חדשים או בעלי מוגבלות, וניהלתם שיחת טלפון או צ'ט עם נציג החברה לפני שבצעתם את העסקה, זכותכם לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מהמועד שבו בצעתם את העסקה, או ממועד קבלת טופס הגילוי לפי המאוחר, ובתנאי שיש למעלה מ-7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני הטיסה".

אם הזמנתי כרטיס מסוכנות נסיעות?

סוכנויות הנסיעות השונות כבר מתורגלות בגלי ביטולים מהגלים הקודמים של הקורונה, שבהם השמיים נסגרו באופן קשה יותר מאשר במצב הנוכחי. כל אחת מהן גיבשה מדיניות מעט שונה בנושא וצריך לשים לב לאותיות הקטנות במועד הרכישה.

בהרבה מהסוכנויות, מי שהזמין טיסה למדינה שהפכה מאז לאסורה לנסיעה - יוכל לבטלה ולקבל החזר כספי מלא. בחלק מהסוכנויות יגבו מכם דמי ביטול. רבות מסוכנויות הנסיעות מאפשרות לבטל את הטיסה גם ברגע האחרון, כדי לעודד את הישראלים להזמין טיסות.

ומה אם הזמנתי את הטיסה ישירות דרך חברת התעופה?

מי שהזמין טיסה דרך חברות התעופה עלול להתמודד עם תנאים קשיחים יותר. מי שקנה מראש "ביטוח ביטולים", שעולה כ-100 שקלים, יקבל את כל כספו בחזרה. ואולם, בסבבים הקודמים של הגבלות על טיסות, ישראלים רבים התלוננו שלא קיבלו בחזרה את כספיהם מחברות התעופה.

החברות מחויבות על פי חוק להחזר מלא רק אם הן מודיעות על ביטול הטיסה 14 יום ומעלה מראש. עם זאת לא היינו ממליצים לכם לבנות על זה - החוק שנקבע בסבבים הקודמים של הקורונה, קובע שחברות לא יבטלו את הטיסות למדינות אדומות, גם אם רוב הנוסעים ביטלו את הכרטיס, ולכן הן לא יחזירו לכם את הכסף.

האם הממשלה לא מבטיחה פיצוי על כרטיסים?

במהלך דיוני הקבינט שר התיירות, יואל רזבוזוב, המליץ לתת פיצוי לישראלים שיוכיחו שבגלל הדרישה לבידוד בחזרתם לארץ הם החליטו לבטל את הטיסה שלהם לחו"ל בתקופת החנוכה, וכך כספם ירד לטמיון. עוד הורה לבחון פיצוי גם לחברות התעופה. הצעה כזו תצטרך להיבחן ולעבור הליך של אישורים, ואין לדעת אם אכן תאושר בסופו של דבר.

רוכשים כרטיס? זה מה שכדאי לדעת 

יש דרך לשפר את התנאים בזמן ההזמנה?

"בתקופה זו ישנן חברות תעופה שמציעות לצרכנים תנאי ביטול טובים יותר מאלה הקבועים בחוק, ולכן חשוב לדרוש שכל מה שהובטח לכם יופיע בכתב", מסבירה עו"ד ארידר. "לדוגמה, אם הובטח לכם שאתם יכולים להתחרט ולבטל את העסקה עד 24 שעות לפני הטיסה, דאגו שההבטחה תימסר לכם בכתב בטופס הגילוי".

למה כדאי לשים לב לפני שמזמינים טיסה?

"סוכנות נסיעות רשאית לגבות עמלת דמי טיפול במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה, בתנאי שניתן גילוי נאות במעמד הרכישה. בנוסף, במכר מרחוק על סוכנות הנסיעות למסור לצרכן מסמך בכתב המסכם את כל תנאי העסקה, לרבות גביית דמי הטיפול ככל שהם חלים. לעומת זאת, חברות התעופה אינן רשאיות לגבות דמי טיפול וחייבות להחזיר לצרכנים 100% עלות הכרטיס.

"מומלץ להיערך מראש לכל סיכון אפשרי ולרכוש ביטוח לפני הנסיעה למקרה של תאונה או מחלה, פיצוי במקרה של אובדן, או גניבת הציוד שלכם, או במקרה של ביטול טיסה. כדאי גם להתאים את הכיסוי הביטוחי לאופי הטיול ולמיקום בנופש: ספורט אתגרי, שירותי חילוץ והצלה, אבדן נזק לציוד.

"חשוב גם לברר אם עלייך לשלם עשרות אלפי שקלים בבית החולים ולהגיש את ההוצאות לביטוח לקבלת החזר או שהביטוח מעניק שיפוי מהרגע הראשון. אף אחד לא יוצא לטיול עם עשרות אלפי שקלים - עלות בית החולים. בנוסף כדאי לוודא שביטוח הנסיעה כולל גם התייחסות ספציפית למחלת הקורונה".