פרסום ראשון: במהלך מורכב של משרד הכלכלה בראשות השרה אורנה ברביבאי, רפורמה חדשה צפויה לצאת אל הדרך בקרוב ומטרתה אחת – להבטיח לצרכנים שהמחיר על המדף יהיה זהה לזה שבקופה.

רפורמת סימון המוצרים בסופר (צילום: חדשות 12)
רפורמת סימון המוצרים בסופר | צילום: חדשות 12

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי אימצה את המלצת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בנושא הצגת המחירים במרכולים. במסגרת הרפורמה, את המדבקות על המוצרים יחליפו צגים דיגיטליים שאמורים לשפר את חוויית הקנייה ולשים סוף לתופעת ההבדלים בין המחירים בין המדף ובין הקופה.

אז איך זה עומד לעבוד? אחרי שתזכיר החוק יאושר בממשלה, תיכנס הוראת שעה לתקופת ביניים של 4 שנים, שבה כל חנות שמסווגת כקמעונאית מזון תבחר אם להישאר עם מדבקות המחיר על המוצר או לבצע מעבר מלא לצגים האלקטרוניים.

רפורמת סימון המוצרים בסופר (צילום: חדשות 12)
רפורמת סימון המוצרים בסופר | צילום: חדשות 12

חנויות שיבחרו ללכת על הרפורמה האלקטרונית יחויבו בצג אלקטרוני על כל מדף, שיחובר בתקשורת לקופות, וככל שהחנות גדולה יותר, היא תידרש לעזרים נוספים. חנויות קטנות יחויבו בצג מחיר בצגים אלקטרוניים על כל מדף. חנוית בינוניות יחויבו בנוסף גם בסורקים נייחים בחנות, שיאפשרו הנפקת תווית ברת הדבקה בכל מעבר בין שורות. חנויות בשטח גדול מ-300 מ"ר, כל רשתות המזון הגדולות, יחויבו גם לתת לצרכן אפשרות לסרוק את המוצר כדי לראות את המחיר, מחיר ליחידת מידה, ואת סכום הרכישה המצטבר.

בשנת 1998 עוגנה בחוק החובה להציג מחיר כולל של מוצר על האריזה, ולא רק על המדפים. במשך שנים הרשויות ביצעו לא מעט ביקורי פתע כדי לראות שהחוק מתקיים, והם הטילו עיצומים כספיים על רשתות שהפרו את חובת הסימון – אבל לא עוד.

השרה ברביבאי אמרה: "אפשר ללכת עם הקדמה בלי לפגוע בצרכן". עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוסיף: "הפתקים זה דבר אנכרוניסטי. הרשות בעבר התנגדה, ירדנו לשטח וראינו את הטכנולוגיה – ולא רצינו לעכב את זה. אנחנו מבטלים את הפער בין המחיר שהוצג ליד הקופה אבל אנחנו לא נעלמים, נפקח על הסדר על המדפים".