אחת הדרכים לבנות נכון את העסק היא להשקיע במעגלי קשרים ושיתופי פעולה. בטווח הקצר, זה עוזר למצוא ספקים טובים מתחומים אחרים ועל הדרך לסגור כמה בארטרים משתלמים. בטווח הארוך, קולגות שמדברים אחד עם השני נעזרים זה בזה על מנת לחלוק תובנות, לשאול שאלות ולקבל טיפים ותשובות.

הבעיה היא שלבעלי עסקים קטנים אין זמן להסתובב בין בתי קפה או להגיע לאירועי מינגלינג שבכלל לא ברור מי עומד מאחוריהם. בנוסף, זה דורש מהם לצאת מאזור הנוחות ולפעול אחרת ממה שהם רגילים אליו. אז למה בכל זאת המאמץ משתלם?

"להיות בעל עסק זה  לנהל לבד את העסק", מסבירה נופר גוטלון, מנהלת קשרי העסקים של הבית לסולידריות חברתית ומיזם  WeR1. "בסוף, עולם העסקים זה משהו שהוא די סוליסטי: כל עסק פועל לקדם את האינטרס של עצמו. אבל לפעמים דווקא החיבור בין עסקים נותן מענה על האינטרסים אלה ומייצר אינטרס משותף שממנו כולם יכולים להרוויח".

 

המטרה: להיות עסק קטן שהוא חלק ממשהו גדול יותר

הרעיון למיזם WeR1 נולד מאותה קהילה פעילה ומגובשת של בעלות ובעלי עסקים ממיזם WE19 של 'הבית לסולידריות חברתית', שהוקם בשנת הקורונה הראשונה על ידי "קרן משפחת שעשוע", על מנת לסייע באמצעות מענקי צמיחה לעסקים קטנים שנקלעו למשבר. המיזם החדש WeR1 נועד להמשיך ולדאוג לשכבת העסקים הקטנים ולספק להם מגוון כלים ואפשרויות לצמיחה והתפתחות מעבר לסיוע כלכלי.

"האפשרות לדבר עם עוד עסק שחווה את אותם קשיים ונחשף לאותו דבר, היא מאוד מקלה", מספרת גוטלון על הניסיון שלה מול בעלי עסקים מתחומים שונים. "אמנם לוקח זמן לבצע את החלק האקטיבי של יצירת קשר לקראת שיתוף פעולה, אבל אין ספק שבעלי עסקים מחפשים גם להרגיש שהם חלק ממשהו יותר גדול: בעל או בעלת עסק הם בעצם חלק ממערכת רחבה ששווה להם לעשות משהו במשותף עם עוד עסקים, והשיתוף פעולה הזה יכול לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, בהתאם לאופי של כל אחד ואחת".

במישור המעשי, מיזם WeR1 מטעם "הבית לסולידריות חברתית" מעודד את שיתופי הפעולה הללו ונותן מעטפת ייעודית לקידומם. מעבר לכך, המיזם מעניק לבעלי ובעלות העסקים את המעטפת שהם זקוקים לה במהלך בניית שיתופי פעולה חדשים אלו.

בעלי עסקים (צילום: Shutterstock by Monkey Business Images)
צילום: Shutterstock by Monkey Business Images

מאחורי הקלעים של השותפות העסקית

מיזם WeR1 הוא למעשה אפליקציה שמהווה בית לבעלי עסקים קטנים בישראל. זה אומר שכל הפיצ'רים פתוחים בחינם למשתמשים שמבצעים אימות של העסק (הזנה של מספר עוסק/ח.פ./שותפות פלוס חובת העלאת תעודת עסק). בנוסף לאפשרות לבקשה לקבלת מענק סיוע כלכלי, האפליקציה מציעה שני מישורי פעולה רלוונטיים נוספים, המהווים השלמה למעטפת המלאה עבור כל עסק בכל תחום: סביבת WeLeaRn שבה מונגש ידע שפותח באופן ייעודי עבור בעלי עסקים קטנים ואזור שיתופי הפעולה שבו מתקיים הקסם של החיבור העסקי בין חברות וחברי הקהילה.

"אנחנו מציעים מקום בטוח שמאפשר לדבר הזה לקרות", מסבירה נופר. "קודם כל, אנחנו מוודאים שכל מי שנכנס ונרשם לאפליקציה הוא עסק חי, קיים ומתפקד".

"עסקים חוששים מפרצות שלא מאפשרות לדעת מי הצד השני, אבל אנחנו מספקים את הביטחון: יש עסק, הוא קיים ושיתוף הפעולה הזה קורה תחת הידיים שלנו, כשאנחנו מציעים את העזרה והחיבור".

"בנוסף, אנחנו נמצאים מאחורי הקלעים במהלך שיתוף הפעולה וכך מסייעים לעסקים המעורבים. חלק מהותי בעבודה שלנו היא ללוות את שיתוף הפעולה ולסייע במידת הצורך ולאחר מכן כמובן, לשמוע מה היו התוצרים, מה היה חסר ואיך אפשר לעזור ולייעל את התהליך. בזכות כל אלו, לבעלי עסקים יש יכולת להגיע למקום אחד מרוכז, לראות בו מוצרים, שירותים ובעלי עסקים אחרים ולהיחשף להזדמנויות חדשות".

"בעלי עסקים לומדים מה הם יכולים לתת וגם מה לדרוש"

השילוב בין קבלת ידע וכלים עומד בבסיס של כל שיתוף פעולה עסקי. בהמשך, נוכל להשתמש בשיתופי הפעולה העסקיים גם בכדי להשיג מוצרים ושירותים מבעלי עסקים בתחומים אחרים לגמרי משלנו.

אזור שיתופי הפעולה של WeR1 מאפשר לכל משתמש לפרסם מוצר או שירות שהוא מעוניין לרכוש או להציע לחברי הקהילה. לדוגמא, בעל עסק למכירת פירות וירקות יוכל לפרסם מודעה שהוא מבקש לרכוש ציוד מחשוב, בעל עסק אחר יוכל להציע לו שירות במחיר כדאי וכו'.

בנוסף יש את כל הנושא של בארטרים: נותנים משהו אחד ומקבלים משהו אחר במקום. כמובן שכאן, החשש של בעלי עסקים – כמו כל הישראלים – הוא לא לצאת פראיירים. אבל אם שואלים את נופר, אין סיבה לדאוג: "מצד אחד, אין כלל אצבע שלפיו אפשר לפעול כדי לדעת בוודאות איך לתמחר מוצר תמורת מוצר, או איזה שירות בדיוק לדרוש במסגרת הבארטר".

"מצד שני, יש את מה ששני הצדדים מרגישים וצריכים. אם אני יוצא נתרם גם ברמה הערכית וגם ברמת המוצר - זה שווה לי, התקדמתי עוד צעד מהמקום שהייתי, לנקודה אחרת קדימה.

"פעם היה סחר חליפין וגם אז לא הייתה לנו דרך לדעת אם תרנגולת שוות ערך לחלב. אבל אז כמו היום, זה עניין של מה שאני צריך: אני נותן משהו שאני יודע להציע ומקבל משהו שתורם לי. זה ריקוד שצריך לעשות אותו. אם לעומת זאת אני מרגיש שקיבלתי משהו שלא שווה לתמורה שנתתי, צריך לחשוב על זה מחדש ולבחון את ערך הדברים".

"עם הזמן, בעלי עסקים לומדים איזה שירות לתת ואיזה שירות או מוצר גם לדרוש, בלי שזה יכניס אותם לעומס מיותר. מתי בדיוק במהלך הפעילות המסחרית זה אמור לקרות? גם לזה אין תשובה חד משמעית וזה תלוי הרבה בבעל או בעלת העסק. הכול כמובן בכפוף להנחיות המיסוי הרלבנטיות", אומרת גוטלון.  

לחיצת ידיים אחרי פגישה בבנק (צילום: shutterstock by Freedomz)
לחיצת ידיים אחרי פגישה בבנק | צילום: shutterstock by Freedomz

כך תדעו שאתם מוכנים לשיתוף פעולה עסקי

"בעלי עסקים לא צריכים לפחד מתחרות", מבהירה נופר. "אלא להפך: ההיכרות עם השוק היא הכי חשובה. כך בעלי עסקים רואים מה קיים בשטח ומה הם יכולים לעשות אחרת כדי לענות על צורך נוסף".

"מתי בדיוק לעשות את זה? בסוף, כדי לצאת מהקומפורט זון, אנחנו צריכים להיות בטוחים בעסק שלנו, לא לחשוש משיתופי פעולה וכמובן להיות פנויים לזה מחשבתית ופרקטית. לפעמים אנחנו בסיטואציה בעסק של תקופות  עמוסות, בהן אין פנאי לחשוב על משהו מעבר. אבל לפעמים זה בדיוק ההפך: מגיע הטיימינג הנכון ובו כדאי לנו לפעול".

"בעלי עסקים משתמשים בשיתופי פעולה כדי ליצור עוד משהו חדש, וצריך לתת ליצירה הזו את המרחב. צריך להקצות לזה זמן, תקציב ומחשבה ולא לקחת את זה כמובן מאליו", מסכמת נופר. "אם נראה בזה את הערך, נוכל לצאת נתרמים משיתופי פעולה ולהפוך את העסק הקטן שלנו לחלק משוק גדול יותר, בלי שזה יעלה לנו כסף".

הורידו את אפליקציית WeR1 והצטרפו גם אתם לקהילת בעלי העסקים הקטנים בישראל ותלמדו איך להרוויח משיתופי פעולה.