עונת התיירות של ישראל צפויה להגיע לשיאה בחודשי הקיץ ובתקופת חגי תשרי, מה שעשוי להחריף את העומסים הכבדים שפוקדים את נמל התעופה בן גוריון. הוועדה המיוחדת לפניות הציבור התכנסה היום (שלישי) לדיון חירום בנושא והציעה לפעול לגיוס עובדים חדשים, להציע שירות טרום טיסה לתושבי הצפון ולדאוג לשימור העובדים הקיימים. יו"ר הוועדה ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן): "הממשלה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס ולפתור את הבעיה מהשורש".

"בחרנו בתורים ארוכים כדי לא לבטל טיסות"

מנהל נתב"ג שמואל זכאי במהלך הדיון בוועדה שהוא מתנצל בפני אזרחי ישראל על המתרחש בנמל התעופה. "זאת לא רמת השירות שאנחנו אמורים לתת לנוסעים שמבקשים לצאת מגבולות מדינת ישראל", אמר זכאי. "אישרתי לוח טיסות צפוף כדי לדאוג לתחרות בטיסות לחו"ל על מנת שהמחירים יהיו נמוכים. בבחירה בין תורים ארוכים בנתב"ג ובין ביטול טיסות בחרנו באפשרות הראשונה לטובת הכיס של הצרכן הישראלי. מטוסים יוצאים באיחור מכיוון שאנחנו מעכבים אותם. אני מעדיף שטיסה תצא באיחור אבל שתמתין לכלל הנוסעים שמחכים שעות בתור".

עומסים בנתב"ג (צילום: N12)
עומסים בנתב"ג | צילום: N12

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה זכאי מתנצל בפני הנוסעים. בחודש מרץ האחרון, אמר זכאי בריאיון ל"תוכנית חיסכון": "זה לא צריך להיראות ככה, אני מתנצל. העולם השתנה ואנחנו צריכים להתרגל למציאות החדשה". כאמור, בינואר 2022 עברו בנתב"ג 400 אלף נוסעים בלבד, ועד סוף חודש יוני צפויים לעבור בנתב"ג 1.7 מיליון נוסעים.

"משרדי הממשלה צריכים להכניס את היד עמוק לכיס"

לדברי דן בכר, סמנכ"ל מסחר חברות שירותי הקרקע, עלות העסקת עובדים בתחום התעופה עלתה במידה ניכרת לעומת התקופה המקבילה אשתקד, דבר שלא עוזר לניסיון לגייס עובדים חדשים. "עלות העובד שלנו עלתה ב-25% ביחס לתקופה המקבילה לפני הקורונה", אמר. "אנחנו ממשיכים לגייס עובדים כל העת ומחלקים מענקים כדי לעודד את העובדים שכבר נמצאים במערכת להישאר לפרק זמן ממושך".

זכאי הוסיף מצידו כי נעשים מאמצים לגיוס עובדים חדשים והסבת עובדים קיימים לטובת קיצור התורים: "לקחנו 400 עובדים ברשות שדות התעופה שלא מגיעים ממקצועות הביטחון ועשינו להם הסבה מקצועית לבודקים ביטחוניים והם יעבדו כ-6 משמרות בשבוע לפחות".

מזוודות אבודות בנתב"ג (צילום: עדי צרפתי)
צילום: עדי צרפתי

"נתתי אישור לגייס בני נוער לשירותי הקרקע בנמל התעופה ואנחנו נמצאים בהליך גיוס גם לעובדים מהמגזר החרדי", הוסיף. "אנחנו מבקשים ממשרד האוצר לאשר לנו השתתפות בשכר לימוד אוניברסיטאי לסטודנטים שעובדים אצלנו כדי לשמר את מצבת העובדים הקיימת ולגייס עוד סטודנטים נוספים. זה ה'‏game changer' שאנחנו זקוקים לו בנתב"ג".

יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), התייחסה גם היא לצורך האקוטי בהגדלת התקציבים שיועברו לטיפול בבעיה ואמרה: "יש כאוס אמיתי בנתב"ג. אנשים מחכים כשעה וחצי רק בתחנת הבידוק הביטחוני והצ'ק אין. לצערי ישנה דאגה שהמצב יגביר תוקפנות ואלימות של האזרחים שעומדים בתור. משרדי הממשלה צריכים להכניס את היד עמוק לכיס ולפתור את הבעיה מהשורש".

ח"כ יעל רון בן משה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"הממשלה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס". יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ יעל רון בן משה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

צ'ק אין בחיפה

הצעה נוספת שהועלתה במסגרת הדיון היא לבצע שירות טרום טיסה לאזרחים שמתגוררים בצפון. בשירות זה תושבי הצפון יבצעו צ'ק אין וימסרו את המזוודות שלהם יממה לפני העלייה למטוס ובכך יחסכו את התורים הארוכים בנתב"ג. לטענת מנהל נתב"ג, חברות התעופה לא ששות להציב בחיפה דיילים ודיילות.

זכאי דיווח לוועדה לפניות הציבור כי הם נמצאים במו"מ מול חברת טורקיש איירליינס וחברת פגאסוס שיאפשרו שירות טרום טיסה לאזרחים בצפון, ובשלב ראשון השירות צפוי להיות בחינם. "אני קורא לחברות התעופה הישראליות לשתף איתנו פעולה באפשרות להקמת שירות טרום טיסה בחיפה ובמקומות אחרים ברחבי הארץ", אמר זכאי.

המלצות נתב"ג לטסים בחודשי הקיץ

  1. להגיע לנתב"ג 4-3 שעות בלבד לפני ההמראה.
  2. משפחות עם ילדים, קשישים, נשים בהיריון ובעלי פטור מתור - אנא פנו לנציגים לטובת קיצור התור.
  3. מומלץ לבצע צ'ק אין דיגיטלי ושירות טרום טיסה יממה לפני ההגעה לשדה התעופה.