אתם שאלתם - הממונה על הרשות להגנת הצרכן עונה. עו"ד יצחק קמחי התארח היום באתר gov.il וענה על שאלות הגולשים בעניינים צרכניים שונים, רלוונטיים בעיקר למשבר הכלכלי העולמי בו נתונה גם ישראל.

לקנות כשהמחיר נמוך - או לחסוך?

לשאלה מה קמחי היה ממליץ לצרכנים, לנצל עסקאות או לשמור את הכסף, ענה הממונה "יכול להיות שבתקופה כזו - חישוב של כל גרוש הוא חשוב. ולכן כדאי לברר היטב לפני כל צריכה. כדאי להיעזר בנו לערוך קניות חכמות - ולערוך קניות מושכלות - היום יותר מתמיד".

מה עושים כשהחנות פשטה רגל?

על השאלה "אם קניתי מוצר בחנות והיא בינתיים פשטה רגל, מי אמור לספק לי שירות?", לצערנו לעו"ד קמחי אין בשורה עבור מי שנשאר עם מוצר לא תקין ביד, או בלי מוצר בכלל . "אם החנות פשטה את הרגל, אפשר לבוא לכונס הנכסים, אבל לצערי הצרכן הוא האחרון בתור במקרה הזה. הראשונים הם הבנקים, אחר כך העובדים ורק אחר כך הצרכן".

"בדרך כלל, אחרי שהנושים מחלקים את הרכוש, לצרכן לא נשאר כלום. ההמלצה שלי היא לנסות ולברר פרטים לגבי הגורמים שאיתם עושים עסקים. בימים האלה כדאי לשלם רק חלק מהכסף ולא לשלם מראש. כדאי לשלם על פי התקדמות העבודה ולא לשלם את מלוא הכסף לקבלן שיברח בלי לספק מוצר ועם הכסף בכיסו", הוסיף קמחי.

מה עושים עם חברות הסלולר?

גם לגבי חברות הסלולר אין בשורה. גולשים רבים העלו תלונות על משווקי התקשורת. צרכנים מנסים להתנתק מחברות הסלולר, אבל הם כבולים בהסכמים, האם יש מוצא? "במרבית המקרים אנחנו לא יכולים לעשות דבר", ענה קמחי. "נכון להיום מותר לחייב את הצרכן ל-18 חודשי התקשרות. הצרכן צריך לקחת החלטה, לא על פי המכשיר הנוצץ, אלא על פי הצרכים. אחרי שצרכן חתם על הסכם - קשה מאוד לחזור מהתנאים . במידה ולא מתקיימים תנאים עליהם חברות הסלולר התחייבו ניתן להתנתק, במידת הצורך יש מי שממתין לכם ברשות להגנה על הצרכן".

המחיר על הפריט - הוא המחיר המחייב?

ומה לגבי פרסום שקרי? גולשת בשם ענת ראתה חולצה במחיר אקרקטיבי על המדף. שהיא הגיעה לקופה, התברר שהמחיר גבוה בהרבה - האם החנות מחויבת למכור במחיר שפורסם על התווית? "המחיר שהוצג הוא המחיר המחייב - גם את העוסק. אם העוסק לא משיב לצרכן את כספו, הצרכן יכול להתלונן ולקבל פיצויים עד גובה של 10,000 שקלים", ענה קמחי.

מישהו עוקב אחרי המכירות הפומביות באינטרנט?

אתרי המכירה באינטרנט: הגולש גדעון ניסה לקנות מוצר באחת הרשתות שמספקות מכירה פומבית, או מכרז באינטרנט, ועל פי טענתו בכל פעם שהוא הציע מחיר, האתר מיד מציע מחיר גבוה יותר. האם מישהו עוקב אחרי המכירות האלו? "אין לנו פיקוח שוטף על אתרי המכירה באינטרנט. הוראות המועצה להגנת הצרכן מחייבות גם את אתרי האינטרנט. וממש כמו בחנויות - ניתן לבטל כל עסקה בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר ולשלם לא יותר מ-5%. חשוב לבטל את העסקאות בכתב - אפשר בדואר רשום כך שיש בידו של הצרכן הוכחה לביטול העסקה במסגרת 14 הימים".

מר קמחי סיפר לנו שכבר היום בתי המשפט כבר דנים בתביעה ייצוגית נגד אתרי המכירות הפומביות באינטרנט שהקפיצו מחירים. אבל אם הצרכנים נתקלים בהטעיות או דברים שאינם עומדים בקנה אחד עם החוק, הם צריכים להתלונן במועצה להגנת הצרכן .

ניתן לפנות בדואר אל המועצה להגנת הצרכן:

הממונה על הגנת הצרכן

משרד התמ"ת , רחוב בנק ישראל 5

ירושלים