רשויות המס העלימו עין מהנושא בעבר (צילום: חדשות 2)
רשויות המס העלימו עין מהנושא בעבר | צילום: חדשות 2

חקירתה של הדוגמנית בר רפאלי בחשד כי העלימה הכנסות שמקורן ב"הנחות סלב", מעלה שאלות רבות בנוגע לאזור האפור שבין קבלת מתנות לבין הכנסות לכל דבר ועניין. עו"ד קובי כהן, מומחה במיסוי אזרחי ופלילי, לשעבר בכיר במס הכנסה, מסביר מתי יש לדווח לרשויות על ההכנסות ומתי מסתכנים הידוענים בהעלמת מס.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"הנחות או מתנות לסלבס לבשו ממדים עצומים וכעת טוענות רשויות המס כי המתנה וההנחה מהוות הכנסה המשולמת לידוענים, שמצידם תורמים את נוכחותם או את שמם למוצר אשר פרסומו נדרש", מסביר עו"ד כהן. "כל תמורה הניתנת במישרין או בעקיפין חייבת במס. אבל מתנות או הנחות אינן מהוות ככלל הכנסה חייבת במס אלא אם ניתנו במסגרת יחסים עסקיים, והשאלה האם התקיימה מערכת של יחסים עיסקית בין הידוען לבין מי שביקש לפרסם את המוצר באמצעות הידוען."

עו"ד כהן הסביר כי ידוענים רבים נוהגים לתרום את דמותם לפרויקט, לאירוע פתיחה של מסעדה או להשקת מוצר ובתמורה מקבלים שפע רב של מתנות והנחות. "ריבוי המקרים שבהם מתרחש הדבר והשיטתיות של התהליך בו ידוע כי לאירוע תגיע גם התקשורת והידוען מבין שיעשו שימוש בשמו ובהופעתו כדי להגביר את המכירות של אותו מוצר, יכולה להטות את הכף כי ההנחות והמתנות הניתנות יהוו הכנסה חייבת".

עוד הוסיף עו"ד כהן כי "המערכת החוזית של 'התן וקח' בין החברה המפרסמת לידוען צדה את עיני רשויות המס אשר לאורך שנים נהגו להעלים עין מההנחות והמתנות אשר ניתנו לידוענים. מנגד, עמדה זו אינה נטולת ספקות מאחר וניתן לטעון כי הידוען לא הסכים או לא לקח חלק בפרסום החד צדדי שנעשה בשמו כשקיבל את המתנה או ההנחה מהמפרסם". במקרה שכזה, אומר כהן, ספק אם התקיימה התקשרות עסקית הנדרשת לשם חיוב המס.

עו"ד קובי כהן
עו"ד קובי כהן | צילום:

מנגד, מעלה כהן דוגמא למוצרים יקרי ערך כמו רכב או דירה שנרכשים בהנחה משמעותית וחריגה. בנסיבות אלו עולה החשד כי ההנחה החריגה היא בעצם תמורה לידוען, שניתנה על הסכמתו לפרסם את המוצר. הנחות בהן כלולה תמורה מהידוען, יכולות להיחשב כהכנסה החייבת בדיווח.

עו"ד כהן מסביר כי מאחר ורוב האנשים אינם מוזמנים מדי שבוע לקבל מתנות והנחות מרחיקות לכת כפי שמקבלים רבים מהידוענים, מתקיים מבחן חשוב, אשר נקבע בפסיקה, שהינו מבחן המחזוריות או השיטתיות. "הבעיות מתחילות כשמדובר בפעילות שיטתית. הידוען יודע שהוא מקבל הנחה או מתנה ויודע שיהיו שם צלמים ושזה יפורסם. במקרה שזה שיטתי, שהידוען יודע מה מצופה ממנו ומה הוא מקבל והוא טורח להגיע כי מבין שישתמשו בתמונה שלו גם אם לא היה הסכם בכתב, ניתן לטעון שמדובר במקור הכנסה עקיף".

"יש לציין כי אם ידוען נכנס לסוכנות רכב ועושים לו הנחה, הוא לא חייב במס מאחר והוא התכוון לקנות גם כך. המבחן הוא המחזוריות והשיטתיות".