אל ים המלח מגיעים מדי שנה אלפי מבקרים. הסגולות המיוחדות כמו הקרינה הנמוכה, הבוץ השחור והמלח מושכות מבקרים שלא מפספסים הזדמנות לנסות ולהעשיר את העור. גם תיירי מרפא רבים נשלחים לכאן במצוות רופא העור.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

תעשייה שלמה של מוצרי קוסמטיקה שמגלגלת מיליונים התפתחה גם בצד שלנו וגם בגדה הירדנית. מאות מותגים מבטיחים כי הם "על טהרת ים המלח". בישראל יש יותר מ-60 חברות שמשווקות מותגים המבטיחים שמקורם בים המלח. שמו של ים המלח, כידוע, הולך לפניו, גם בעולם. חברות ישראליות כבר פתחו חנויות יוקרתיות ברחבי הגלובוס, שם נמכרים המוצרים במחירים גבוהים ביותר.

אל המכון לחקר כדור הארץ באוניברסיטה העברית, הבאנו מוצרים משבע חברות שונות, מהמובילות בשוק הישראלי והעולמי. בדקנו האם המוצרים באמת מכילים את המינרלים היחודיים לים המלח, כפי שמובטח.

עסק של מיליונים
עסק של מיליונים | צילום: החדשות

תוצאות הבדיקה היו מדהימות, חוץ ממוצר אחד, כל המוצרים הכילו מה שנקרא "מלח שולחן" או "מלח בישול". במכון התבצעו שתי בדיקות שונות כדי לאמת את הממצאים המפתיעים, בדיקה כימית - מה היסודות שמכיל כל מוצר, ובדיקת XRD - של מבנה הגביש.

המוצרים השונים הכילו מעל 98% מלח בישול (הליט), רק מלח אמבט אחד, של חברת "אהבה" הכיל את המינרלים הייחודיים לים המלח (93% קרנליט). הליט מכיל 39% נתרן ו-61% כלור. קרנליט לעומתו נטול נתרן, ומכיל 14% אשלגן ו-9% מגנזיום.

מלח שולחן?
מלח שולחן? | צילום: נועם בדין, חדשות

גם במסכות המגנטיות, הלהיט החם היום, הממצאים היו מפתיעים. בשלושת המסכות שבדקנו נמצאו אחוזים גבוהים של ברזל, 69-85%. לעומת זאת, בבוץ טבעי מים המלח, נמצא רק 1.5% ברזל. היסודות האופייניים לים המלח, לא נמצאו ככל במסכות, או בכמויות מזעריות בלבד.

השוק של ים המלח הוא משמעותי בישראל, 70% מייצוא הקוסמטיקה מבוסס על המקום הנמוך בעולם. נראה שמה שמושך את הקונים, יותר מהמרכיבים והעובדות המדעיות, הוא הסיפור היפה שמלווה את המוצר.

סגולות ייחודיות
סגולות ייחודיות | צילום: נועם בדין, חדשות

התגובות:

תגובת חברת "H&B": "רבה הייתה הפתעתנו למשמע הממצאים שלכם. בבדיקה שעשינו מסתבר שהמלח שמופיע בתחקיר שלכם הוא לא המלח שצריך היה להיות מסופק לנו. אנו רואים בחומרה רבה את התנהלות היצרן. הפסקנו מידית את ייצור המלח אצל יצרן זה והנושא הועבר לטיפול היועץ המשפטי של חברתנו. מיותר לציין שאנו הסקנו מסקנות מאירוע זה ומעתה ואילך כל יצרן יחויב לספק תעודת מעבדה לכל משלוח מלח שייצא אלינו".

תגובת חברה "סי אוף ספא": "אנו מודים לכם שהפניתם את תשומת ליבנו לתקלה שאירעה ופועלים לתקנה. כדי למנוע תקלות חוזרות אנו נמצאים במגעים מתקדמים להקמת גוף ציבורי עצמאי, מוסמך ומפוקח, שיעניק "תו תקן - ים המלח" ליצרנים העומדים בכל הקריטריונים הדרושים".

תגובת "אקסטרא מינראל": "המוצר המדובר מיוצר עבורנו על ידי מפעל בארץ הפועל ברישיון משרד הבריאות ועל פי תקנים מחמירים ומייצר לחברות מובילות בתחום. לאור פנייתכם ועם קבלת תוצאות הבדיקה תתבצע בדיקה מול המפעל".

ים המלח. נתונים מסולפים
קונים "סיפור"? | צילום: רויטרס, חדשות

תגובת חברת " 417-": "כלל מוצרי החברה ובניהם 2 המוצרים שנבדקו עומדים בדרישות משרד הבריאות הישראלי, האירופאי והאמריקאי וקיבלו את אישורם. מוצרי החברה מועשרים במינרלים ולא מבוססים רק על מינרלים זו הסיבה שריכוזי המינרלים שונים בין מוצר למוצר וזאת לפי דרישת תו האיכות. יחד עם זאת מעולם לא כתבה החברה על אף מוצר בשמו או בחזית המוצר את המילים "ים המלח" ועל כן אין הטעיה של הציבור בשום מקרה, בדיקת המעבדה שערכתם היא זו שמטעה את הציבור. לצערנו, גורם בעל עניין מנסה לפגוע בשמנו הטוב במטרה לנגוס בנתח השוק והמוניטין שצברה חברתנו במשך השנים".

תגובת חברת "סיקרט": "כל מוצרי סיקרט מכילים מינרלים מים המלח. המסכה המגנטית היא מוצר ייחודי. העשרתה בברזל היא שהופכת אותה למסכה מגנטית ולכן אינה ברת השוואה למסכת בוץ רגילה. סיפקנו לחברת החדשות מחקר מדעי, שמוכיח שיש במסכה מינרלים מים המלח. כמו כן העברנו חוות דעת של חוקרת בכירה, שהצביעה על כשלים אפשריים בשיטת המחקר של מעבדתכם".

תגובת חברת "פרמייר ים המלח": "אנו דוחים את הממצאים שלכם לחלוטין. אנו מעבדת קוסמטיקה העומדת בתקנים בינלאומיים מחמירים ומבצעים בדיקות תקופתיות למוצרינו. מסכת הקסם השחור הינה המצאה בלעדית שלנו אשר זכתה בפרסים בינלאומיים. המסכה מורכבת מרכיבים של בוץ ומלח מים המלח ומעושרת במינרל ברזל. לגבי מלח ים המלח, נמסר לכם אישור קניה על טונות מלח גולמי מים המלח, המוכיח את שימושו במוצרינו. מחשש לערבוב המיצוי עם מלח גולמי בתהליכי המפעל, הוצאנו את ייצור שקיות המלח הגולמי לקבלן חיצוני. אמש נשלחה דוגמא של שקית מלח לטכניון, שאישר את הימצאותם של מינראליים המאפיינים את ים המלח, אנו נמשיך ונבדוק את עניין המלח לעומקו".

תקווה לים המלח
מלח עשיר במגנזיום | צילום: נועם בדין, חדשות

תגובת מפעל "סנסיישן": "כל מותג משקיע את רוב כספו על מיתוג ושיווק לכן חשבתי לנכון להציע לתחקירנית לחשוב על סיפור (רעיון שיווקי) אשר יכול לעזור לה לקדם את המוצר. אנו רוכשים מלח ובוץ מים המלח דרך מפעלי ים המלח. במידה ומשרד הבריאות והתאחדות התעשיינים ישנו את הקריטריונים בנושא ים המלח אנחנו נשנה ונתאים את הרגולציה החדשה בהתאם לשינוי".

תגובת מפעל "אמיליה": "חברתנו אינה אחראית לשום מוצר שיש בו כדי הטעית הצרכן. נשמח לשלוח לכם את מוצרי ים המלח שלנו, כדי שתיווכחו בכך".

תגובת משרד הבריאות: "רישיון לשיווק תמרוק במדינת ישראל ניתן למפעלים שקיבלו רישיון יצרן על ידי התחייבות לעבוד בתנאי ייצור נאותים על פי סטנדרטים בינלאומיים אותם אימץ משרד הבריאות. מוצרי ים המלח אמורים להכיל בדיוק את מה שהם מבטיחים ולא משהו אחר. הרישיון לשיווק תמרוק ניתן על סמך הצהרות היצרן. לעניין המצאות ברזל, כמויות של מתכות כבדות במוצרי קוסמטיקה אמורות להופיע בכמות של שאריות ולא כחומרים מוספים".