יוקר המחיה 2.0: אם נדמה שלעשות שופינג באינטרנט מוזיל לכם את העלויות, אולי כדאי לדעת שהן יכולות להיות זולות הרבה יותר - אבל בתנאי שהקונים לא ישראלים. הסיבה? כשאתרי הקניות בחו"ל מזהים חיבור מישראל, המחירים מזנקים.

 לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

בין האתרים שמקפיצים מחירים לישראלים ניתן למצוא את אתר האינטרנט של חברת הספורט נייק: אם האתר מזהה חיבור מישראל הוא יציג את המחיר בשקלים, שיהיה משמעותית יקר יותר ביחס למחירים באירו או פאונד. כך, לדוגמה, נעל לנשים מסוג Air Max עולה בשקלים 844.90, ואילו בפאונד 680 שקלים בלבד - הבדל של לא פחות מ-25%.

אתר אחר הוא מותג בגדי הילדים קרטר. האתר הבינלאומי של החברה מאפשר משלוחים ל-80 מדינות שונות, אבל ישראל לא ביניהן. כדי להזמין ממנו ברשת יש להשתמש באתר הישראלי, דרכו כן ניתן לעשות משלוחים - אלא ששם מוצגים מחירים שגבוהים בהרבה בהשוואה לאתר העולמי. סינר לילדים, למשל, עולה באתר הישראלי לא פחות מ-50 שקלים בזמן שאותו סינר בדיוק עולה כ-10.5 שקלים באתר הבינלאומי. 

בתוך כך מסקירת מחירים השוואתית עולה כי לא רק המחירים בקניות באינטרנט יקרים יותר בישראל, אלא גם המחירים של מוצרי הטואלטיקה, בהם מוצרים בסיסיים ויומיומיים כמו משחת שיניים ודאודורנט. בקטגוריית משחות השיניים, למשל, בישראל המחיר הממוצע גבוה ב-33% ובמותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-91%. במדף הדאודורנטים הפער גבוה אף יותר ועומד על 42% לנשים ו-30% לגברים. סכיני גילוח יקרים יותר ב-13% בממוצע.

לכן הודיע משרד הכלכלה על שורה של צעדים שמטרתם להילחם בתופעה המקוממת. בין הצעדים נמצאים הגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים, בחינת הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים, קידום תקנות מקלות בייבוא תמרוקים והוראות של שקיפות מחירים. בנוסף, משרד הכלכלה יחייב את רשתות השיווק לציין לצד מחירי המוצרים על המדף גם את מחיריהם מעבר לים.

"אנחנו נדאג לכך שהמחירים בלונדון, בברלין ובתל אביב יהיו זהים", אומר שר הכלכלה אלי כהן. "אין שום הצדקה שבאותן מדינות הפערים יהיו 48% ומעבר לכך".

תגובת נייק: "חנות האונליין של נייק נגישה לצרכן הישראלי ומציגה את המחירים במטבע המקומי. מחיר המוצרים מושפע מגורמים רבים כגון עלות השינוע וההפצה, שערי מטבע ועלויות המכר, המשתנים ממדינה למדינה בשל חוקים מקומיים, מיסוי וכיוצא בזה".