_OBJ

הטיסות לחו"ל היום זולות מתמיד, אבל עלולות לעלות לנו ביוקר: שירותים טכנולוגיים, כמו שימוש בסלולר במהלך הטיסה, גוררים לעיתים עלויות כבדות. זה מה שקרה לאמיר בטיסה של חברת "איבריה": כשהוא חזר לארץ וקיבל את החשבון, הוא נדהם לגלות שכ-250 שקלים נוספו לחיוב החודשי והוא כלל לא ידע על כך.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

והסיבה? "בזמן הטיסה לא עברתי למצב טיסה. טעות. אחרי רבע שעה קיבלתי הודעה מרשת 'פרטנר' שכבר חויבתי ב-200 שקלים למרות שבעצם כלל לא גלשתי", הסביר. "החיוב סך הכול זה חיוב מטורף. הוא בסדר גודל של 90 שקל למגה. אם נשווה את זה מדובר בחיוב של פי 3,000 מעלות החבילה שרכשתי בחו"ל. מספיקה הודעה אחת או אפילו עדכונים אוטומטיים של הטלפון וכבר החיוב מגיע במהירות למאות שקלים".

מתברר כי חברות הסלולר, במקרה הזה "פרטנר", מחייבות את הלקוח על כל מגה בייט שנצרך במהלך הטיסה כשהמטוס חולף מעל המדינות השונות על פי תעריף בינלאומי. נדגיש כי אין מדובר בגלישה ברשתות Wi-Fi, כאלו שמותקנות באחרונה במטוסים של חלק מחברות התעופה, אלא ברשת GSM סלולרית: כלומר, אם לא העברתם את הנייד למצב טיסה, הטלפון הסלולרי עשוי להמשיך לשלוח ולקבל נתונים גם באוויר.

_OBJ

"אם חברת הסלולר לא נותנת אזהרה כזאת זה יעלה לנו הון כסף וזה על אחריותם", מסביר מנכ"ל אמון הציבור רונן כביר. "כשאנחנו מצטרפים לחבילת גלישה בחו"ל, חברת הסלולר חייבת להזהיר ולומר שבמהלך הטיסה צריך לעבור למצב טיסה כי אחרת נשלם הרבה מאוד כסף,", על פי החשבונית, אמיר צרך כמעט 3 מגה בייט של נתונים וחויב על כך ב-248 שקלים, לא כולל החיובים החודשיים של חבילת הגלישה בחו"ל אותה רכש בנפרד ב-200 שקלים.

"נכון שזה סכום לא נורמלי ובלתי מקובל, אבל לכן אנחנו תמיד אומרים – ורושמים באתר – לשים על מצב טיסה לפני שעולים למטוס", אמרה נציגת פרטנר בשיחה עם הרשת. עם זאת, בתום ויכוחים עם נציגת השירות נאותה החברה לזכות את אמיר בסכום של 100 שקלים.

כשבדקנו עם חברות סלולר אחרות, בחלק מהמקרים רק לאחר ששאלנו מפורשות אמרו בחברה שהחבילה אינה כוללת טיסות ושייט. חשוב לציין שהחיוב הזה מופעל בכל חברות הסלולר ולא רק ב"פרטנר", אבל האחריות שלנו היא להעביר את הטלפון למצב טיסה.