המלחמה של אלי אשל, לקוח בן 71 של חברת סלקום, שחויב במשך שנים בסכומים אדירים על ידי חברת התקשורת: רק בחודש האחרון החשבונית שקיבל בדואר עמדה על 1198 שקלים וחובו הכספי עמד על לא פחות מ-20 אלף שקל. לטענת בנו הצעיר, נציגים בחברה ניצלו את חוסר ההבנה של אביו והאמון שנתן בסלקום, ומכרו לו מוצרי אלקטרוניקה במחירים מופקעים בכמה מכירות שונות - בזמן שנאמר לו שיקבל בעקבות הקניה זיכוי בחשבונית.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

בבעלותו של הלקוח שני קווי טלפון סלולרי - אך מלבד החיובים הקבועים הוא חויב עבור שלושה מחשבים ניידים ושלושה טלפונים ניידים בעלות של מאות שקלים כל חודש. יתרה מכך, הוא חויב עבור נרתיקים ש"רכש" וגם עבור מוצרים ששמם לא מצוין בחשבוניות השונות ולכן לא ניתן לדעת מה הם כללו, כי הם רשומים תחת הקטגוריות העמומות "מוצרים נוספים" ו"ערכת אביזרים". לטענת הבן, רק לאחרונה נציגי החברה מכרו לאביו שני טאבלטים, שני שעונים חכמים, שני מכשירי "שיואמי" ואפילו שואב אבק - מוצרים שעלו ביחד כ-5000 שקלים.

חלק מהמוצרים שנמכרו (צילום: חדשות)
חלק מהמוצרים שנמכרו | צילום: חדשות

ההבנה שמשהו לא כשורה התקבלה כשבנו של אלי גילה את כמות המוצרים שמכרו לאביו. הבן ערך בדיקה קצרה שבסיומה הסיק: הנציגים ניצלו את תמימותו של אביו והבטיחו לו במעמד הקנייה זיכויים "תמורת" קניית מכשירים במחיר מופקע. לאחר אותה בדיקה השניים פנו לחברה סמוך למועד הקנייה וביטלו את העסקה האחרונה, שבה כאמור רכש אביו אפילו שואב אבק.

איך חוב לחברת תקשורת מגיע בכלל לסכומים כאלה?

הבן המודאג החליט לערוך בדיקה מקיפה יותר, שממנה התברר כי נציגי החברה שכנעו בעבר את אביו לשדרג את שני מכשירי הטלפון שהוא מחזיק. אז הם גם פתחו עבורו ביטוח תיקונים עבורם - אך לא ביטלו את החיובים על הביטוח של שני המכשירים הישנים ששודרגו. כך למעשה אלי מצא את עצמו במצב שהוא נאלץ לשלם כפול עבור שירותי תיקונים של שני מכשירים - כלומר על 4 בסך הכול.

אלי אשל ובנו עומר (צילום: חדשות)
אלי אשל ובנו עומר | צילום: חדשות

המשפחה הזועמת החליטה לפעול בנושא, והגיעו לנקודת השירות של סלקום שבה התבצעה העסקה כדי לנסות להפחית את העלויות, אבל התשובות שקיבלו היו רחוקות ממה שציפו לקבל. "אחריות הלקוח לבדוק את החשבונית", נאמר להם בשיחה עם נציגה, שאף הוסיפה כי בהחלט יכול להיות מצב שבו יש "100 ביטוחים על מכשיר אחד". מלבד זאת היא גם ציינה כי "התפקיד שלי הוא למכור", וטענה: "לא מעניין אותי מה מחירי השוק של המוצרים - מעניין אותי מה המחיר של סלקום".

במשפחה מספרים שמדובר בניצול שיטתי ובהתנהלות לא הוגנת של נציגי החברה, והם לא חוסכים בביקורת כלפי סלקום, שפועלת לדבריהם באופן שמזכיר את חברות הטלמרקטינג בשיטות שפסולות מן היסוד.

מסלקום נמסר בתגובה: "ההתנהלות המתוארת הינה חריגה ואינה מאפיינת את נהלי ומדיניות החברה, אנו נדאג ליצור קשר עם הלקוח על מנת לטפל בפנייתו".

סלקום בתגובה: "הטענות מופרכות" (צילום: רויטרס, חדשות)
תגובת החברה: "התנהלות חריגה" | צילום: רויטרס, חדשות

"משווקים מוצרים שאין להם שימוש"

מירב כהן, מנהלת "מטה המאבק בעושק הקשישים" שאליה פנה אשל, אמרה שלמטה מגיעות עשרות תלונות מידי יום שלרוב מופנות כנגד נוכלים וחברות מפוקפקות - אבל חלק בלתי מבוטל מופנה גם כנגד חברות סלולר מוכרות. "הן מנצלות את תמימותם וחוסר הבנתם של אנשים מבוגרים בתחומים מסויימים", מסרה כהן. "מהתלונות שמגיעות אלינו ניתן ללמוד על התופעות הבאות: אנשי מכירות של חברות סלולר שמשווקים מוצרי חשמל ללקוחות מבוגרים כמתנות ובפועל אותם לקוחות משלמים סכומי עתק עבור אותן "מתנות". מדובר לרוב במוצרים כדוגמת: אוזניות, רמקולים, שעונים ועוד".

"אנשי מכירות של חברות סלולר משווקים מוצרים מתקדמים מאד לאנשים מבוגרים כשברור שאין בהם שימוש", הוסיפה כהן. "לעיתים במחיר מופקע ולעיתים 'דוחפים' מספר מכשירים בבת אחת ללקוח אחד. כמו כן מגיעות אלינו תלונות מלקוחות מבוגרים שמהן ניתן ללמוד שחברות סלולר מחייבות לעיתים אנשים מבוגרים על חבילות גלישה ושיחות יקרות מאד. כמות התלונות וחומרתן ממחישות עד כמה הרגולטור חייב לפעול על מנת למנוע ניצול של אנשים מבוגרים ע"י חברות שכאלו".

ליצירת קשר עם הכתב:

מתן חביליו - matanh@ch2news.co.il