לזה חיכינו? התוכנית של מירי רגב למלחמה בקטל בדרכים מציגה יעדים מאכזבים
בתום שנת שיא של קטל בכבישים במשרד התחבורה נזכרו להביא לאישור הממשלה תוכנית לאומית חדשה בתחום הבטיחות בדרכים • אלא שהתוכנית, שהיקפה 350 מיליון שקל בשנה, נראית כגרסה מקוצצת של תוכנית שאישרה הממשלה הקודמת עם יעד שאפתני יותר ושתוקצבה בסכום נמוך יותר • התוכנית הקודמת נגנזה עם החלפת הממשלה ובכירי הרשות לבטיחות בדרכים שניסחו אותה התפטרו במחאה על הזנחת התחום מצד רגב


2025 מסתמנת כאחת השנים מדממות בכבישי ישראל ב-20 השנים האחרונות. חודשיים לפני תום השנה מספר ההרוגים בכבישים עומד על 398, לעומת 378 ו-313 בתקופות המקבילות בשנתיים הקודמות. עכשיו סוף-סוף נזכרו במשרד התחבורה בהובלת מירי רגב לעשות משהו בעניין: תוכנית לאומית רב-שנתית בתחום הבטיחות בדרכים לשנים 2026-2030 שגובשה במשרד ממתינה כעת לאישור ראש הממשלה ושר האוצר כדי שתועלה כהצעת מחליטים לממשלה ביום ראשון הקרוב.
התוכנית, שהיקפה 350 מיליון שקל בשנה, מציבה יעד של הפחתת שיעור הנפגעים בתאונות דרכים ב-25% בתוך חמש שנים. במקביל מבקשים מנסחי התוכנית להציב את ישראל בין שבע המדינות המובילות בעולם בתחום הבטיחות בדרכים.

אלא שעיון בפרטי התוכנית, כפי שהם מופיעים בטיוטת הצעת המחליטים, מעלה תחושה קשה של דז'ה וו. ההצעה מזכירה מאד את החלטת הממשלה שהתקבלה בתקופת ממשלת בנט-לפיד ב-2022 - אך לא תוקצבה עם התפרקות הממשלה ובעקבות זאת חילופי השרות במשרד התחבורה.
ההשוואה צורמת במיוחד כשבוחנים את היקפי התקציב והיעדים השונים של כל אחת מהתוכניות: התוכנית הקודמת הציבה יעד שאפתני של הפחתת 50% במספר הנפגעים בחמש שנים, ותוקצבו לה 80 מיליון שקל להפעלה כפיילוט בשנה הראשונה. התוכנית החדשה תחת השרה רגב מבקשת להוריד רק 25% במספר הנפגעים בחמש שנים - ובתקציב גדול פי 4 של 350 מיליון שקל בשנה.
גיבוש התוכנית ההיא הובל בידי בכירי הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היו"ר אבי נאור והמנכ"ל אבי קיטה - שמאז התפטרו מתפקידיהם במחאה על חוסר הפעולה בתחום מצד שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב.

התוכנית החדשה שמקדם משרד התחבורה מתמקדת בקידום בטיחות במרחב העירוני, הסברה, אכיפה דיגיטלית, שיפור הכשרת נהגים ותמיכה בחברות סטארט-אפ המפתחות טכנולוגיות מצילות חיים. במקביל מקדמים בימים אלו משרדי התחבורה והמשפטים החמרה של מדיניות הקנסות בגין ביצוע עבירות תעבורה.
אלא שמתחת להגדרות היפות, בשורה התחתונה התוכנית החדשה מתמקדת בהגברת אכיפה - כלומר יותר קנסות. וגם מהלך זה עלול להיתקל בקשיי ביצוע על רקע המחסור הרציני בשוטרים שגם התקציבים הגדולים שהשר לביטחון לאומי מושך למשרדו לא מצליחים לפתור.
