בין שאר ההכרזות של גוגל - שעון חדש, אוזניות מבטלות רעשים, גרסאות חדשות לפיקסל - הסתתרה אחת בעלת משמעות מהותית לצרכנים ולתעשיית הפינטק. גוגל הודיעה שהיא מוסיפה שכבת הגנה למילוי האוטומטי של מספר כרטיס האשראי בכרום, בדמות מספר אשראי וירטואלי. הכוונה היא לסוג של "מספר רפאים" שמאפשר להחביא את המספר האמיתי של הכרטיס בזמן רכישות אונליין. הפיצ'ר החדש נועד להגן על רוכשים מפני אתרים שמנצלים לרעה את מספר הכרטיס, ובגללם רוכשים נדרשים לבטל עסקאות מול חברות אשראי ובמקרים של הונאה אף לבטל את הכרטיס.

לדברי גוגל, חוויית השימוש תישאר זהה לזו של המילוי האוטומטי של מספר הכרטיס. את המספר הווירטואלי החדש תמלא גוגל פיי (Google Pay) בזמן הצ'ק אאוט - והוא יחליף את מספר הכרטיס האמיתי. השימוש בפיצ'ר הוא חינמי והמספר הווירטואלי הוא ייחודי לעסקה אחת ספציפית.

לפי מחקר שערכה חברת נילסן בסוף 2021, הונאות של כרטיסי אשראי מוערכות בהפסד של כ-30 מיליארד דולר בשנה. "הבעיה היא פחות בבתי העסק שמוכרים מוצרים ואז מנצלים את כרטיסי האשראי להונאה", מסביר תומר מיכאלי, שותף מנהל בקרן ויולה פינטק. "הבעיה היא שאתרי המסחר לא תמיד מאובטחים מספיק, ואפשר לפרוץ אליהם ולהשתמש בכרטיסי האשראי. אני למשל סומך יותר על פייפאל מאשר על הסוחר הממוצע".

קניות אונליין באשראי (אילוסטרציה: 123rf)
רכישה באינטרנט. הסוחרים הקטנים לא עובדים עם פייפאל | אילוסטרציה: 123rf

גוגל לא המציאה טכנולוגיה חדשה, וגם הטכנולוגיה המדוברת אינה חפה מקשיים, אבל יש משמעות אדירה לכך שגוגל היא זו שמרימה את הכפפה. חברות פינטק מציעות שירותים דומים כבר כעת: חברת privacy.com מציעה פתרון דומה ושירותים כמו כרטיסי אשראי עם סכומים מוגבלים ועוד. בארץ יש הרבה חברות פינטק שמספקות הגנות לנקודות תורפה, לדוגמה PayEm הישראלית מציעה ללקוחותיה כרטיסי אשראי וירטואליים, שמוגבלים בסכומים ושימושים. לקוחות החברה הם חברות שרוצות לתת לעובדים אפשרות לשלם לספקים בעצמם במקום דרך מחלקת הרכש, וכך אפשר לחלק לעובדים כרטיסים שמיועדים למטרה מסוימת, בתקציב מסוים. כאן השימוש בכרטיסים וירטואליים נעשה כדי לאפשר נוחות ושליטה בהוצאות ופחות כדי לאבטח את מספר הכרטיס.

תומר מיכאלי, שותף מנהל בקרן ויולה פינטק: "יש פה בשורה של שכבת אבטחה שיש בה מענה לכאב אמיתי של הצרכנים. אבל יש אתגרים, וההצעה של גוגל כרגע היא די מוגבלת"

מיכאלי לא חושב שהפיצ'ר החדש של גוגל צריך לעורר חששות כבדים בתעשיית הפינטק המקומית: "יש פה בשורה של שכבת אבטחה שיש בה מענה לכאב אמיתי של הצרכנים. אבל יש אתגרים, וההצעה של גוגל כרגע היא די מוגבלת: זה רק ויזה ואמריקן אקספרס, שביחד מהווים רק מחצית מהשוק האמריקאי, ורק לכרום בדסקטופ ואנדרואיד. צריך לזכור שמנפיקי הכרטיסים, למשל הבנקים בארץ, לא אוהבים פתרונות שמאבדים מידע על הרכישות של הצרכנים. צריך למצוא את הפתרון שיזקוף את העסקה לכרטיס אשראי פיזי".

גורם מקצועי מתחום הפינטק מסביר זווית אחרת: "בגדול, אפשר לומר שזו תחרות של גוגל מול פייפאל. פייפאל פתרו את הבעיה הזו כבר לפני שנים. כשמשלמים לבית העסק עם פייפאל, לא חושפים באתר את פרטי כרטיס האשראי, אלא רק את המייל והסיסמה. הייתרון שיש לגוגל הוא שאומנם האתרים הגדולים מציעים אפשרויות תשלום שונות, ביניהן פייפאל וכרטיס אשראי, אך בתי העסק הקטנים לא בהכרח מציעים תשלום בפייפאל ותמיד תהיה אופציה של כרטיס אשראי".

להערכתו, הצעד הבא של גוגל יהיה אבטחת הרכישות בנייד: "פרטי האשראי נכנסים לנייד והוא מייצר טוקן, כך עובד גם התשלום ב-NFC. יש שם שכבת הגנה של טוקן שמייצג את הכרטיס, והמסוף שמקבל את הטוקן לא יודע את הפרטים של הכרטיס. אבל אם רוצים להשתמש ברעיון של כרטיס או מספר וירטואלי בנייד, יהיה צורך להכניס בכל פעם את מספר הכרטיס כדי לייצר את הכרטיס הוירטואלי, כי הוא חד פעמי. גוגל יצטרכו למצוא פתרון מותאם למובייל שיספק הגנה גם ברכישות פיזיות בנייד".