נוסעים רבים הגיעו הבוקר (חמישי) לנתב"ג בציפייה לחופשה, אלא שבדרך אליה הם נאלצים לעמוד בתורי ענק שגורמים לתחושת ייאוש. ברשות שדות התעופה אמרו ל-N12 כי "מנהלים את העסק בעומסים גבוהים. הכאוס הזה עורר זעם בקרב הנוסעים: "אנחנו ממש מאוכזבים, רוצים לחזור הביתה".

היום יעברו בנתב"ג 72 אלף נוסעים שצפויים להעביר שעות נוספות בהמתנה בתורים. אחת מהן היא לאה אלבוכר שעומדת בתור ענק, בדרך לחופשה בבורגס: "אנחנו עומדים מעל שעה וחצי בתור וידינו נטויה. קשה לנו והתייאשנו, ממש לא ציפיתי לעמוד בתור כזה ארוך. אני רק בדלת, מטר לא התקדמתי".

עומסים בנתב"ג (צילום: N12)
עומסים בנתב"ג | צילום: N12
לאה והבן שלה בנתב"ג (צילום: N12)
לאה ובנה בנתב"ג: "התייאשנו, מטר לא התקדמנו" | צילום: N12

גם אלי תמם שטס לאבו דאבי חש ייאוש וסיפר כי "לקחנו עוד שעה וחצי מעבר למה שנהוג, כלומר 4 וחצי שעות לפני הטיסה כדי להספיק את התורים. לפי מה שנראה, רק לצ'ק-אין יהיו עוד שעתיים מינימום. זו הזיה, מזעזע ולא הוגן מה שקורה פה". הוא הוסיף: "מקווה שיפתרו את הנושא הזה בהקדם, שלאנשים שיוצאים מהארץ תהיה גישה קלה יותר ליציאה".

עומסים בנתב"ג (צילום: N12)
תורי ענק בנתב"ג | צילום: N12
אלי תמם בנתב"ג (צילום: N12)
אלי תמם בנתב"ג: "לא הוגן מה שקורה פה" | צילום: N12

גורם ברשות שדות התעופה, התייחס לעומסים הכבדים בנתב"ג בשיחה עם N12: "בקיבולת שלנו אנחנו יכולים להעביר 80-70 אלף נוסעים ביום. אנחנו לא נותנים לחברות התעופה לגדול מעבר ליכולת שלהן ולא להגיע למכירות יתר, כדי שלא יגיעו לביטולי טיסות".

"העיקרון הוא לנהל את העסק", הדגישו ברשות שדות התעופה. "עמוס אבל מנוהל". לדבריה בסוף השבוע צפויה הקלה בעומס, כאשר ביולי-אוגוסט צפויים לעבור בנמל התעופה 4.3 מיליון נוסעים. בין היעדים המובילים של הישראלים:  טורקיה, ארה"ב, יוון, איטליה ואנגליה.

 >> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן

"עיקר הביטולים נובע ממחסור חמור של כוח אדם בענף התעופה", הסביר עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע ל"אחד ביום". "מכונאים, אנשי אחזקה, דיילי אוויר - בעיקר במקצועות שבזמן הקורונה יצאו לחל"ת, התפטרו או פוטרו ומצאו מקצועות אחרים. בענפים מסוימים הייתה פריחה, קלטו כוח אדם במסות ואנשים מצאו לעצמם עיסוק בעבודות אחרות".

עומסים בנתב"ג (צילום: N12)
"עמוס אבל מנוהל" | צילום: N12

המחסור בכוח אדם הוא תופעה עולמית בענף התעופה, וזו נקודת התורפה העיקרית שלה בימים שאחרי הקורונה. אלא שהמצב נעשה חמור במיוחד למול העובדה שכעת, אחרי שנתיים של מגפה, הביקוש לטיסות מרקיע שחקים. "חווית הטיסה לחו"ל מבחינתנו זה חלק משגרת החיים, ועבור חלקנו זהו קריטריון לאיכות החיים", אמר פרופ' יניב פריה מאוניברסיטת בן גוריון בריאיון לפודקאסט של N12. "אני קורא לזה תיאוריית הצינור - היינו בלחץ במשך שנתיים בצינור ועכשיו שחררו וכולם רוצים לטוס לחו"ל".