ועדת הכלכלה אישרה היום (שני) קנס של 1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה והאחדה של הקנסות בגין עבירות בשימוש בכלים החשמליים. בתוך כך ההצעה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי ל-1,500 שקלים לא אושרה, לאחר שלוועדה לא נמסרו נתונים שיעידו על אפקטיביות הצעד. ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר מיכאל ביטון: "הצו עושה סדר ואחידות באכיפה מול הכלים החשמליים – ובקרוב יושלם המהלך עם הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים".

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה העוסק בתיקונים בגובה הקנסות. האישור התאפשר לאחר שבשבוע שעבר דנה הוועדה בנושא, והוחלט שלא לקיים הצבעה ולבקש הסברים נוספים. במהלך הדיון החליטה הוועדה לבצע שינויים בצו, שיכנס לתוקף בעוד כחודש.

בהתאם לכך נקבעו קנסות לעבירות בדבר שימוש באופניים, חשמליים, קורקינטים חשמליים, סגוואי והוברבורד, בהם קנס של 1,000 שקלים לרוכבים מתחת לגיל 16, 1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה ו-1,000 שקלים על שימוש בכלי לא תקני.

קורקינט חשמלי (צילום: 123RF‏)
קנס של 1,000 שקל על נסיעה מתחת לגיל 16 | צילום: 123RF‏

בנוסף נקבע כי רוכבים מעל גיל 16 שירכבו ללא הכשרה מתאימה צפויים לקנס של 750 שקלים. עוד אושר להחיל את הקנס הקיים היום על רכיבה על אופניים חשמליים לא תקניים, בסך 250 שקלים, גם על הכלים החשמליים הנוספים. בנוסף נקבע קנס של 250 שקלים על חסימת חניה ו-1,000 שקלים על חסימת חניית נכה.

ח"כ גינזבורג הזכיר כי מדובר בדיון שהוא המשכו של הדיון שאותו ניהל בשבוע שעבר, ואמר כי הצו חשוב ובא לעשות סדר ואחידות באכיפה מול שלל הכלים החשמליים. הוא הוסיף כי בשבוע הבא צפויות להגיע התקנות שיאפשרו להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים בנושא, כך שגם האכיפה תוגבר.

הסוף ל"תעשיית תווי החנייה"? (צילום: חדשות 2)
1,000 שקל קנס על חסימת חניית נכה | צילום: חדשות 2

הוועדה גם החליטה שלא להטיל קנס על מי שירכב ללא מחזיר אור על הקסדה. ח"כ גינזבורג הסביר כי התקנה הזו אינה ברורה מספיק ועלולה להכשיל את הציבור. בנוסף הוחלט כי הקנס על חסימת מקום חניה יעמוד על 250 שקלים והקנס על חסימת חניית נכה על 1,000 שקלים.

הגדלת הקנס על שימוש בסלולרי בנהיגה לא אושר

באשר לבקשה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי בנהיגה מ-1,000 ל-1,500 שקלים אמר גינזבורג כי הוועדה לא קיבלה נתונים באשר ליעילות המהלך. ראש תחום ייעוץ וחקיקה במשטרה, סימונה זילבר, התייחסה לכך ואמרה כי אין ביסוס מחקרי שהמשטרה יכולה להציג שמעיד שהעלאת הקנס מונעת עבירות. ראש מדור תעבורה באגף התנועה, גיא לוי, הוסיף עם זאת כי מדובר באחת העבירות המסוכנות ביותר ועל כך אין עוררין. הוא הדגיש כי המשטרה סבורה שצריך להעלות את הקנס ושהדבר ירתיע.

ח"כ גינזבורג אמר בתגובה כי לוועדה לא הוצגו נתונים וחברי הוועדה סבורים שהעלאת הקנס לא תשיג את המטרה. הוא הוסיף: "חשבנו שבעת הזו, לנוכח היעדר מחקרים שמראים יעילות בהעלאת הקנס, לא ראינו ביסוס להצדקת עמדת הממשלה", וציין כי במקביל צריך לעדכן את העבירה האוסרת דיבור בזמן נהיגה ולהתאימה להתקדמות הטכנולוגית.

כאמור, בתום הדיון אושרו התקנות בתמיכת ח"כ גינזבורג וח"כ טטיאנה מזרסקי, בעוד ח"כ סעדי התנגד. לאחר ההצבעה אמר ח"כ גינזבורג כי הוא מקווה שלא נצטרך לעשות שימוש בתקנות הללו, שלא יבוצעו עבירות וששוטרי התנועה יישארו מובטלים, וביקש מהציבור לנהוג בזהירות, בביטחה ובמקומות המיועדים לכך. הוא שב וציין כי בשבוע הבא יגיעו התקנות שיאפשרו הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים וציין כי כך יושלם מכלול של צעדים. הוא אף קרא לממשלה להאיץ את פעילויות ההסברה והחינוך.