אחרי ההתקפלות של אסם: נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון העריך כי "נראה אותות שהרפורמה במזון משפיעה" לקראת החצי השני של השנה. את הדברים אמר ירון הערב (שבת) בריאיון ל"פגוש את העיתונות".

"הכלכלה של ישראל היא אכן כלכלה חזקה", אמר ירון, "אבל יחד עם זה גם כלכלה יקרה. על פי פרמטרים של יוקר מחייה ישראל היא בין (המדינות) היקרות".

אז מה החשיבות של כלכלה חזקה אם האזרח סובל?

"קודם כל צריך להבין שיש לנו מספר תחומים שבהחלט אנחנו יקרים. לדוגמה מזון, שעכשיו הוא בכל השיח. שם הנושא של ריכוזיות הוא מאוד חשוב ולכן הטיפול צריך להיות בתחום הזה. בחוק ההסדרים אנחנו רואים מספר רפורמות של הורדת חסמי יבוא".

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום: החדשות 12, החדשות12)
מעריך שנראה שינוי בשוק המזון בתוך חודשים, פרופ' ירון | צילום: החדשות 12, החדשות12

כמה זמן ייקח עד שנראה את ההשפעה של זה?

"אני מעריך שלקראת החצי השני של השנה נראה אותות שהרפורמה הזאת משפיעה, בקיץ. יכנסו עוד יבואנים. המטרה היא בסופו של דבר היא תחרות, זה מילת המפתח. החסמים לתחרות היו שם ומה שהרפורמות האלה באות לעשות זה להסיר אותם".

החברות הגדולות חזרו בהן מעליית המחירים, אבל ברור שזה יקרה

"קודם כל צריך להבין שיש עלייה של מחירים בכל העולם – אנרגיה, נפט, גז וזה באמת גורם לתשומות במידה מסוימת יותר גבוהות. מצד שני גם שער חליפין כמובן תוסף וזה עזר להן (יצרניות המזון) לספוג בצורה מסוימת. טוב שהחברות השהו את העליות אבל בטווח הארוך חייבים להתמודד עם הנושא הצורה של שינויים מבניים".

מדף עם מוצרי אסם (צילום: חדשות 12)
"טוב שהחברות השעו את העליות, אבל דרושים שינויים מבניים" | צילום: חדשות 12

הרפורמות הנוספות שדרושות במשק

בנוגע לתחום הנדל"ן, שמחיריו ממשיכים לזנק מחודש לחודש, טען ירון יש לטפל בהיצע. לדבריו, צעדים של הגדלת שיווק הקרקעות הם לא מספיקים ונדרשות מספר רפורמות – בהן רפורמה בארנונה. "לרשויות חזקות אין תמריץ להוסיף עוד מגורים כי הארנונה ממשרדים היא הרגה יותר גדולה", הסביר ירון. "חייבים לעשות פה שינוי מהותי", המשיך הנגיד ואמר כי הוא מקווה שהנושא יכנס למסגרת התקציב הבא.

תחומים נוספים שדרוש לטפל בהם באמצעות רפורמות הם למשל התחבורה הציבורית ומערכת החינוך. "יש לנו מיסוי מאוד גבוה על דלק ומכוניות ותחבורה ציבורית שהיא פשוט לא זמינה ונגישה מספיק", הודה ירון. "צריך להיכנס בצורה מאוד חזקה לנושא התחבורה הציבורית ולהשקיע בתשתיות".

תחבורה ציבורית, אוטובוסים, דן (צילום: יעקב נחומי פלאש 90)
"צריך להיכנס בצורה מאוד חזקה לנושא התחבורה הציבורית" | צילום: יעקב נחומי פלאש 90

"אנחנו רוצים לראות את אותן שכבות חלשות גם מרוויחות טוב יותר בעתיד", המשיך נגיד בנק ישראל. "זה ניתן יהיה לעשות רק על ידי צירופן לאותו קטר היי-טק וטכנולוגיה על ידי חינוך טוב יותר, שם צריך לא רק כסף אלא גם רפורמה במערכת החינוך".