חברת ריסקיפייד (Riskified) היא חברת הטכנולוגיה הישראלית העשירית שמנפיקה בוול סטריט מתחילת השנה. ריסקיפייד, המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, מגיעה לבורסת ניו יורק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר.

החברה מנפיקה 17.3 מיליון מניות במחיר של 21 דולר למניה, גבוה מעט מטווח המחירים המבוקש שהיה 18-20 דולר. היקף הגיוס יעמוד על 363 מיליון דולר, והוא עשוי לגדול ב-55.1 מיליון דולר אם החתמים יממשו אופציה שיש להם.

 
במקביל, אחד ממייסדי החברה מוכר בהנפקה מקצת ממניותיו: אסף פלדמן (49), מנהל הטכנולוגיה הראשי, מתמורת 4.2 מיליון דולר. לאחר ההנפקה הוא יחזיק מניות בשווי כ-283 מיליון דולר בעוד שותפו להקמת החברה, המנכ"ל עידו גל (36), יחזיק מניות בשווי 287 מיליון דולר - עושר דמיוני של כמעט מיליארד שקל "על הנייר" לכ"א מהשניים.

המערכות של ריסקיפייד מבוססות על בינה מלאכותית, ונועדו לאפשר לחברות העוסקת בתחום המסחר המקוון להבחין באופן מיידי ומדויק בין לקוחות לגיטימיים ובין מקרי הונאה, ובכך להפחית עלויות וסיכונים. מוצר הליבה שלה, Chargeback Guarantee, מאשר או מונע באופן אוטומטי עסקאות אונליין, והמודל העסקי הוא גביית אחוז מסוים מכל דולר של GMV של הלקוח (היקף המכירות) שהחברה מאפשרת.

"מבחינתנו, ההנפקה זה אירוע מיצוב מעולה שיכול לעזור לנו בפיתוח העסקי", אומר המנכ"ל גל בראיון לגלובס. "אנחנו החברה הראשונה בקטגוריה שיוצאת ומספרת לשוק הציבורי את הערך שאנחנו מייצרים ללקוחות: אנחנו חוסכים להם 39% מהעלויות ובמקביל מעלים להם את המכירות ב-8% - כל זה דרך אוטומציה מלאה של התהליך. אנחנו מאמינים שזה יעזור לנו להאיץ ולתפוס את שאר הלקוחות בשוק. לא יצאנו להנפקה בגלל צורך במזומנים, לא היה צורך מיידי בהון נוסף".

"הכוונה היא לא להיות כלי שמשתמשים בו, אלא לנהל את כל התהליך"

גל מספר על פעילות ריסקיפייד: "בצורה מופשטת, מה שאנחנו עושים זה שבכל פעם שמישהו קונה אונליין, צריך לדעת האם זה בעל הכרטיס האמיתי או גנב, מתחזה. כל הסוחרים היו בונים מערכות פנימיות, ואנחנו מציעים את התהליך הזה כשירות עבור הסוחרים כפתרון מקצה לקצה, כולל machine learning ואבטחת סייבר.

"הכוונה היא לא להיות כלי שמשתמשים בו, אלא לנהל את כל התהליך. בנינו את המערכת הכי מתוחכמת בעולם לעשות את זה. ככל שיותר לקוחות מצטרפים, יש לנו יותר דאטה ואנחנו נהיים יותר חכמים ונותנים יותר ערך ללקוח, בטח יותר מכל סוחר אינדיבידואלי".

מלבד המוצר המרכזי, החברה פיתחה מוצרים נוספים - בהם מוצר שפותר בעיה של הונאות בהחזרי מוצרים לסוחר (לדוגמה לקוח שמזמין מוצר, מקבל אותו אך טוען שלא קיבל ומבקש החזר) וכן פתרון אבטחה שמוודא שאין ניסיון גניבה של פרטי כרטיס אשראי או נקודות מועדון. מוצר אחר מאפשר ללקוח שהעסקה שלו לא אושרה, אך החברה זיהתה שהוא לקוח לגיטימי, להשלים את העסקה .

חברת טכנולוגיה ישראלית נוספת שהונפקה השנה ופונה לשוק המסחר המקוון היא גלובל-אי, שהנפיקה לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר ומנייתה זינקה מאז ב-178%. לדברי גל, המשקיעים מגדירים את שתי החברות כחלק מאותה קטגוריה - e-commerce enablers - חברות שמספקות פתרונות לסוחרים אונליין. "גלובל-אי חברה מדהימה, היא עוזרת לסוחרים עם מסחר חוצה גבולות, משלוחים, מיסוי. אנחנו חלק אחר בתחום. התפיסה היא דומה, אנחנו מבצעים כשירות תהליך שאחרת היה מתבצע פנימית ".

"לבעלי המניות הנוכחיים יש יותר say"

בין בעלי המניות בריסקיפייד נמצאים ג'נסיס, ג'נרל אטלנטיק, קומרה, פיטנגו Growth, פידליטי ואנטרי קפיטל. לריסקיפייד יש לאחר ההנפקה שני סוגי מניות , Class A - המניות הרגילות בהנפקה, שבהן כל מניה "שווה" קול אחד בהצבעות של בעלי מניות, ו- Class B, מניות בהן מחזיקים בעלי המניות הקיימים, ש"שוות" 10 קולות למניה .

ריסקיפייד כמובן לא המציאה את העניין, אך נראה שברוב ההנפקות לא משתמשים באפשרות הזאת. "לבעלי המניות הנוכחיים יש יותר say, עד שיחליטו למכור את המניות", מסביר גל. "אני לא יודע אם זה מאוד נפוץ, אבל זה קיים בהרבה הנפקות. לנו זה היה חשוב כי זה מאפשר לנו אמירה לאן אנחנו רוצים לקחת את החברה, איך להתייחס לשוק, לעובדים. זה נותן לנו יותר גמישות והשוק קיבל את זה בהבנה".

לפי התשקיף, ריסקיפייד צפויה לרשום ברבעון השני הכנסות של 54.8-55.7 מיליון דולר, צמיחה של כ-46% ביחס לרבעון המקביל ב-2020. ההפסד הנקי יגדל ל-19.4-24.8 מיליון דולר, לעומת 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל בשל הפסדים שקשורים להמרת מניות מועדפות, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יהיה בין שלילי בסך 2.3 מיליון דולר לחיובי בסך 2.2 מיליון דולר.

ריסקיפייד צומחת אבל לא רווחית. מה הצפי שלכם לעתיד?
"אני כמובן לא יכול לספק צפי קדימה, אבל הראינו היסטורית שאנחנו מסוגלים לנהל עסק בצורה אחראית. יש פה הזדמנות גלובלית מאוד ייחודית, ואנחנו מאמינים שכדי להתרחב צריך להיות אגרסיביים איפה שאנחנו רואים הזדמנות. יש לנו מינוף תפעולי גבוה ועלות שולית נמוכה להוסיף עוד לקוחות".

מה היעדים שלכם לשנים הבאות?
"אנחנו חלק משוק עם 'רוח גבית' מאוד משמעותית, שבעוד עשור אמור להתקרב ל-10 טריליון דולר (שוק המסחר המקוון הגלובלי). החדירה שלנו היא אחוז מזערי, ה -GMV שלנו ב-2020 היה כ-63 מיליארד דולר. המטרה היא לתפוס נתח שוק משמעותי בעשור הקרוב".

הקמתם את החברה ב-2012, אחרי 9 שנים אתם מנפיקים בניו יורק בשווי 3.3 מיליארד דולר, איך ההרגשה?
"החוויה מדהימה. ההנפקה היא התחלה של שלב אחר בחיי החברה. זה משהו מאוד רגשי לי ולכל העובדים שהיו מעורבים - בין אם הם 8 שנים בחברה או 3 שנים - לראות מה הצלחנו לבנות יחד, איך הצלחנו להביא את זה למקום טוב, ביצועים פיננסיים, שוק שאוהב את הסיפור.

"זה מאוד מרגש וחגיגי, וזה היום הראשון והתחלה של משהו חדש עבורנו. לפני ההנפקה היו לנו דיונים כמו כמה להקצות לאיזה משקיע, וגם מהסוג של האם ללבוש לטקס בבורסה חולצה מכופתרת או טישרט עם לוגו של החברה. וכמובן גם מי יצטרף לטקס, כי אנחנו מוגבלים בגלל הקורונה".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס