חשיפה: היציאה ממחלף ענק על כביש 4 הושלמה לפני כשלושה שבועות, אלא שהיא לא מובילה לשום מקום, כפי שניתן לראות בצילומי רחפן מהמקום. כביש רחב ידיים, עם שלושה נתיבים לכל כיוון, שאורכו 600 מטרים ועלה למדינה כ-12 מיליון שקלים - יוצא מהמחלף ומסתיים במטרים בודדים של עפר. זה כל מה שמפריד בין מחלף אשדוד צפון ואזור התעשייה של העיר.

בזמן שאתם מחכים שהקרדיגן מעלי אקספרס יגיע או נדהמים מעליית מחירי הדלק - המשאיות תקועות בכביש 41. היום זהו ציר הגישה היחיד לאזור התעשייה אשדוד וגם לנמל אשדוד, נמל הים הגדול בישראל בהיקפי המטענים שעוברים בו. למעשה, מדובר בשער הסחורות של מדינת ישראל - הוא תקוע, וזה עולה לנו בזמני המתנה למשלוחים שהזמנו ובעלויות שינוע גבוהות שמתגלגלות אלינו הצרכנים.

יותר מ-3,000 רכבים בשעה היו אמורים לצאת ממחלף אשדוד צפון מערבה מדי שעה בשעות השיא. משלא חובר המחלף לאזור התעשייה גם רכבים אלו מתנקזים לכביש 41 והפקק במקום הולך ומחריף.

הגישה החדשה ממחלף אשדוד צפון הייתה אמורה להקל על העומס, אבל זה לא קרה. עכשיו ננסה להסביר למה: העבודות על מחלף אשדוד צפון החלו בדצמבר 2018, ועלותו של הפרויקט הענק מוערכת בכ-370 מיליון שקלים. למחלף היו שתי מטרות מוצהרות, האחת יצירת כניסה דרומית לעיר יבנה שתשרת את מרחב העיר דרומה. השנייה, יצירת כניסה נוספת לאזור התעשייה אשדוד ומתחם הנמלים שתקטין את עומסי התנועה בכניסה הקיימת מכביש 41.

לאחר פחות משנה וחצי של עבודות, במהלך החודשים מרץ ואפריל של שנת 2020, נפתחו לתנועה היציאות מהמחלף לכיוון העיר יבנה. בצד של אשדוד הוא אמור להתחבר לכביש הרצל ג', כביש רב נתיבי שיוצא מרחוב הרצל באשדוד, ומחבר את נמל אשדוד, נמל הדרום, אזור התעשייה הצפוני של אשדוד ומסתיים במחלף אשדוד צפון.

פרויקט הרצל ג' סבל במשך שנים מהתנגדויות ועימות בין רשויות שונות. תקופה ארוכה התנגדו למשל במשרד הביטחון לתוכנית שהוצעה, מכיוון שלטענתם הכביש יעבור קרוב מדי לשטחי אש ולבסיס פלמחים. לאחר שההתנגדויות הוסרו ברובן, הכביש נמצא היום בתהליכי תכנון שמקדמת חברת נמלי ישראל אך צפוי להיות מוכן רק בסוף שנת 2024 או בסוף שנת 2026.

המחלף הושלם, הכבישים שמתחברים אליו לא שודרגו

בינתיים ביקשו במשרד התחבורה למצוא פתרון שיאפשר לנצל את המחלף היקר שנבנה כבר גם עבור העיר אשדוד. לידי N12 הגיע סיכום דיון שנערך ב-4 במרץ 2020 במנהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה. לפגישה הגיעו אנשי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל שבנתה את המחלף, חברת נמלי ישראל ועיריית אשדוד.

בדיון סוכם על מתווה ליצירת חיבור בין מחלף אשדוד צפון והכבישים הקיימים באזור התעשייה הצפוני של העיר. חברת נתיבי ישראל עדכנה שמבחינתה היא תוכל להשלים את החיבור, אותם 600 מטרים של כביש היוצא לכיוון אזור התעשייה, בתוך 10-8 חודשים.

הכבישים הקיימים בחלק זה של אזור התעשייה אינם מתאימים לחיבור לכביש המהיר. על עיריית אשדוד הוטל לשדרג את מערכת הכבישים באזור התעשייה ולהרחיב אותם לשני נתיבים לכל כיוון. בדיון נאמר כי העירייה צפויה להיות מוכנה לביצוע בתוך כמה חודשים, ולוח הזמנים תלוי בקבלת תקציב מרשות מקרקעי ישראל. בצילומי הרחפן מהמקום ניכר כי עד היום לא שודרגו הכבישים באזור התעשייה ולא ניתן לחברן ליציאה מהכביש המהיר.

המרחק מהמחלף - 1 ק"מ, זמן היציאה מאשדוד - 30 דקות

אזור התעשייה של אשדוד הוא מרכז תעשייתי גדול הנפרש על פני 6,314 דונם. הוא מכיל עסקים רבים שביניהם מאות יצרנים וסוחרים וכן מפעלים גדולים כמו תחנת הכוח אשכול, בית הזיקוק, מתקן ההתפלה, אגן כימיקלים, יהודה פלדות, קורנס וחברת החשמל. לצידו על חוף הים ניצב נמל אשדוד ונמל הדרום שעתיד להיפתח בסוף השנה. לכל אלו יש רק כביש גישה אחד היום, כביש 41 ולפיכך הוא פקוק למדי בייחוד בשעות השיא בבוקר ואחר הצוהריים.

עומסי התנועה אחר הצהריים במחלף ניר גלים שעל כביש 4
עומסי התנועה אחר הצהריים במחלף ניר גלים שעל כביש 41

הניתוק מהמחלף פוגע קשות במפעלים. ניקח לדוגמה את פארק המחזור GREENMIX באשדוד. הוא נמצא רק קילומטר אחד מהמחלף החדש אבל משאיות שיוצאות ממנו בשעות השיא נדרשות לנסוע דרומה ולצאת דרך כביש 41. "בבוקר ואחר הצוהריים זו נסיעה של חצי שעה רק כדי לצאת מאשדוד", סיפר בשיחה עם N12 הבעלים והמנכ"ל של המפעל אלירן דוד.

משאיות שמגיעות מערים שאין בהן אתר מחזור פסולת כמו יבנה, רחובות ונס ציונה, נאלצות לבצע עיקוף של 8 קילומטרים. המרחק הרב, בייחוד בשעות העומס, מעכב את הליך המחזור ומייקר את עלויות ההובלה עבור כל הלקוחות בערים אלו.

"אנחנו מאוד מתוסכלים", אמר דוד, "ציפינו וחיכינו, אנחנו מאוד צריכים שהמחלף הזה ייפתח, הוא מגיע עד לכביש שמאוד קרוב לכניסה למפעל. אני גם לא רואה שום בעיה לפתוח אותו. למגיעים אלינו מכיוון צפון זה היה חוסך 8 קילומטרים של נסיעה ולפחות 5 קילומטרים לכל המפעלים האחרים באזור התעשייה".

דוד שוכר את המפעל מהחברה הכלכלית של אשדוד כבר חמש שנים. "עד היום היא לא ביצעה כביש גישה למפעל שלנו ולאתר נוסף", סיפר, "כי זה במסגרת אותה תוכנית שדרוג כבישים שלא בוצעה ואמורה להתחבר למחלף. כך שככל שהחיבור למחלף מתעכב גם כביש הגישה שלנו. הכבישים היום לא מותאמים לתנועה דו-נתיבית וחיבור למחלף וצריך לשנות את זה. אני לא יודע למה זה לא קורה אבל כנראה שהעירייה לא זזה".

"לא חוקי - אבל כולם נוסעים שם"

בכניסה לזרוע שנועדה לחבר את אזור התעשייה אשדוד למחלף הוצבו שלטים לפיהם הנסיעה בכביש אסורה, אבל נראה שלא מעטים נהגי משאיות נאלצים להתעלם מהם. "מי שלא דואג לרישיון שלו נוסע דרך הפרצה בגדר", חשף רוני כהן, בעלים ומנכ"ל של "דאלאס" מוצרי נייר. "זה שלולית של עפר וכולם היום נוסעים שם בצורה לא חוקית ועולים למחלף. מי שדואג לרישיון שלו נוסע דרך ניר גלים אבל הדרך מתארכת בלפחות 25 דקות".

עומסי התנועה אחר הצהריים במחלף ניר גלים שעל כביש 4
עומסי התנועה אחר הצהריים במחלף ניר גלים שעל כביש 41

מפעל "דאלאס" נמצא כמה מאות מטרים מכביש הגישה למחלף. "כשקניתי פה קרקע ב-2011 נאמר לי שתוך מספר שנים נוכל להתחבר למחלף", תיאר כהן, "על סמך זה העתקתי את המפעל שלי מבת ים לאשדוד. סוף-סוף סיימו את המחלף ועשו כביש גישה אבל בעיריית אשדוד לא חיברו אותנו. הם אומרים שזה בטיפול, עניין של תקציב, אבל פשוט לא מפתחים פה את אזור התעשייה, לא מתייחסים למפעלים".

דוד וכהן לא לבד: "יש היום סבל גדול מהפקקים במחלף 'ניר גלים'", אמר ל-N12 שוקי אמסלם, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה באשדוד ובדרום, "מחלף אשדוד צפון היה אמור לתת הקלה גדולה. לנו נמסר שבניית התשתיות מחולקת בין שני גופים. הממשלתי סיים את עבודתו, העירוני עדיין במחלוקת מאיפה להביא את הכסף. בתווך אנחנו נפגעים ואין לנו מושג מתי זה אמור לקרות".

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה הוסיף "לצערנו ממשיכים להערים קשיים על בעלי העסקים הקטנים בתחומי התעשייה והמלאכה. דווקא אחרי שנה כה קשה - היינו מצפים שישימו את הצרכים שלנו גבוה בסדר העדיפויות כך שנוכל להמשיך להיות קטר הצמיחה של המשק".

מחיר נוסף של הניתוק - פקק בדרך מנמל

לעיכוב בחיבור אזור התעשייה למחלף יש משמעויות מרחיקות לכת, הן מבחינת זמני הנסיעה והן בהפסדים כספיים למשק, גם עבור הנמלים. משבר קורונה יצר בישראל ובמקומות נוספים בעולם פקק בנמלים ומשכך גם הגביר את תנועת המשאיות. גורמים המעורים בעניין ששוחחנו עימם מבהירים כי גישה נוספת לנמלים מכיוון צפון, הייתה עוזרת להוריד את עומס תנועת המשאיות בכביש 41 ומקצרת את זמני ההגעה והיציאה מהנמל.

החיבור היה מייעל את העבודה ומפחית את עלויות ההובלה. אותם גורמים מבהירים כי גם לאחר שדרוג, כבישי אזור התעשייה המפותלים לא היו מתאימים למשאיות הכבדות במיוחד, אך אין ספק שחלק מהמשאיות היו נוסעות בנתיב הזה ומקלות את העומס הקיים בכביש 41.

תגובות

עיריית אשדוד: "עיריית אשדוד ומשרד התחבורה, מקדמים מזה מספר שנים שדרוג תשתיות תחבורתיות בעיר אשדוד, ובתוך כך, את המחלף הצפוני החדש לעיר ולנמל החדש. בהתאם לסיכומים שהושגו בישיבות שהתקיימו עם משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל וחברת נמלי ישראל".

"נתיבי ישראל נמצאת בשלבי סיום פיתוח נתיב התחבורה הזמני של כביש הגישה למחלף הצפוני אשר נהגתה על ידי עיריית אשדוד, נוכח עיכובים מצד חברת נמלי ישראל שטרם אישרה את ביצוע התוכנית המרכזית".

"בנוסף לכך, רשות מקרקעי ישראל לא הקצתה את התקציבים הדרושים לשדרוג מערכות התחבורה באזור התעשייה הצפוני, המהווים חלק מרכזי של פרויקט התחבורה הלאומי. עיריית אשדוד ממשיכה בימים אלה להיאבק ביחד עם תושבי העיר אשדוד עבור מימוש ההתחייבויות מצד כלל השותפים בפרויקט המחלף הצפוני".

חברת נמלי ישראל: "חברת נמלי ישראל, מתוך רצון לשפר את דרכי הגישה, דאגה במסגרת פרויקט חיבור הנמלים ליצור כביש גישה ייעודי לנמל הדרום. פרויקט הרצל ב' הינו פרויקט לחיבור הנמלים שנעשה במימון מדינה ונועד לשפר את הגישה למרחב הנמלים. במסגרת פרויקט זה חברת נמלי ישראל פועלת לשדרוג תשתית הכבישים הקיימת באמצעות הוספת גשר, הרחבת דרכי הגישה באזור התעשייה ולכיוון היציאה לכביש 41".

רשות מקרקעי ישראל: "הנושא נמצא באחריות הרשות המקומית".