הדרג המקצועי במשרד האוצר מגבש חבילה של צעדים למלחמה בגודש העולה בכבישים, ובמרכזם הצעת החלטה על הטלת אגרת גודש על כלי רכב, שנכנסים ויוצאים מהערים בשעות שיא העומס. ההצעה צפויה להיות מוגשת בקרוב לשר האוצר ואם תאושר תוגש להחלטת הממשלה במסגרת חוק התקציב.

על פי הערכות עדכניות באוצר, יישום התוכנית חיוני כיום יותר מתמיד בשל העלייה המהירה מאוד שנרשמה השנה בהיקף עומס התנועה ובשל העיכובים המתמשכים בגיבוש פתרונות הסעה המוניים בגוש דן. בנוסף קיימות הערכות לגבי עלייה מהירה ומשמעותית במספר כלי הרכב החשמליים בישראל בשנים הקרובות, שצפויה להאיץ גם היא את הגודש בשל העלות השולית הנמוכה של קילומטר נסיעה ברכב חשמלי, שמעודדת שימוש יתר ברכב.

בהתאם להצעה תוטל אגרת הגודש באופן דיפרנציאלי על כלי רכב בכניסות לערים בשעות עמוסות במיוחד דוגמת כבישי הכניסה לתל אביב והיציאה ממנה בשעות 7 עד 10 בבוקר ו-4 עד 6 אחר הצהריים. החיוב יתבצע בסיוע אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו רכיבי איתור ברכב, צ'יפים אלחוטיים חכמים ו/או מצלמות דרכים ויישומה צפוי לארוך כשנתיים מרגע קבלת ההחלטה.

יצוין כי משרדי התחבורה, האוצר ואף עיריית תל אביב ניסו לקדם הצעות ברוח זו מספר פעמים בעשור החולף אולם הן נבלמו על ידי שר האוצר היוצא ישראל כ"ץ, שהתנגד במוצהר להטלת אגרת גודש ומס נסועה - בתחילה בכהונתו כשר התחבורה ולאחר מכן כשר אוצר.

על פי הערכות בממשלה הנוכחית קיימת תמיכה חזקה בנושא, בעיקר מצד משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, אולם עדיין לא ידוע מה עמדתו בנושא של שר האוצר החדש.

קופת המדינה תרוויח 1.5 מיליארד שקל בשנה

כבר ב-2019 נערך הדרג המקצועי באוצר לשלב את הטלת אגרת הגודש כחלק מחוק ההסדרים של 2020 אולם בסופו של דבר היוזמה נבלמה בשל העדר התקציב ובשל התנגדות השר הממונה. על פי אותה תוכנית האגרה אמורה להכניס לקופת המדינה כ-1.5 מיליארד שקל לשנה כאשר שני שלישים מהכסף יופנו להגדלת תקציבים לתחבורה ציבורית ושליש לטובת הוזלה רוחבית של אגרות רישוי הרכב לכלל הנהגים.

אולם לאור הגירעון התקציבי העמוק הנוכחי כלל לא ברור האם בגרסה החדשה יתלווה "גזר" ל"מקל". בנוסף כוללת ההמלצה לא להכיר בעלויות אגרת הגודש כהוצאה מוכרת עבור מעסיקים, שמעניקים רכב צמוד לעובדים, וזאת כדי לא ליצור אפליה ומוטיבציה שלילית לרכבי חברה להיכנס לערים בשעות העומס.

בדצמבר אשתקד הציגו מומחים של ה-OECD נייר עבודה, שהמליץ למדינה להטיל אגרת גודש, בשלב הראשון בגוש דן, במתכונת של הגדרת רדיוס ממרכז העיר ותעריף שונה בהתאם למרחק ממרכז העיר. לפי המחקר, בשנים האחרונות נצבר ניסיון חיובי בערים בעולם שבהם מיושמת תוכנית דומה ובהן לונדון ושטוקהולם שביטויו בצמצום של עד 30% בזמן ההמתנה בפקקים בשעות העומס.

על פי הערכות אגרת הגודש על כניסה יומית לגוש דן תעלה בסביבות 10 ליום. בדוברות האוצר בחרו שלא להתייחס לנושא אולם גורמים מקורבים אמרו כי "השר החדש רק נכנס לתפקידו ויצטרך לגבש מדיניות בנושא, שאינו הבוער ביותר שניצב על הפרק".

הכתבה פורסמה לראשונה ב"גלובס"