המציאות תחת נגיף הקורונה הביאה לחיזוק הקניות אונליין אצל כולנו אבל מעבר לתדירות השימוש, גם הרגלי הצריכה שלנו משתנים. שמעון חדד, סמנכ"ל בכיר בחטיבת העסקים של קבוצת ישראכרט, שוחח עם דרור גלוברמן בוועידת הצרכנות של ישראל, וסיפר על השינויים שקורים בזמן משבר הקורונה. "עד הקורונה הייתה העדפה לקניות בחו"ל לעומת ישראל, ברוב של 65 אחוז מול 35 אחוז, אבל תמונת הנגיף שינה קצת את הנתונים. חוסר טיסות, עיכוב במשלוחים ועלויות נוספות במשלוח נתנו בוסט חזק לאתרים ישראלים והם גדלים בקצב מהיר יותר מאתרים בחו"ל".

"מה שקרה בסגר הראשון זה שאנשים היו קצת בהלם וקצת רצו להרגיש את נוחות הבית אז קנו ציוד כושר, מזון, פארמה, צעצועים והיה באמת עליהום על האתרים הישראלים. בסגר השני אנחנו רואים קצת רגיעה. אנשים מבינים שהקורונה נשארת וצורכים באופן שקול ומחושב יותר".

חדד סיפר כי מדי שנה, גדלים אתרי הקניות אונליין ב-20-30 אחוז, אבל מה יקרה השנה? הסמנכ"ל הבכיר מאמין שהאתרים הישראלים ייהנו מזה, ויגדלו בעד 50 אחוז. איך זה מסתדר עם האבטלה הגבוהה בישראל בעקבות משבר הקורונה? "אנשים אוהבים לצרוך קודם כל, אבל הם גם מפצים על היעדר הטיסות לחו"ל. אנחנו שומעים הרבה מאוד אנשים אומרים שהם לא טסים לחו"ל ולא מבזבזים כסף, אז הם יפנקו את עצמי בדברים אחרים. לא לונדון - אז דייסון. בנוסף, הם מבינים שהבית מתחיל להיות מרכז העולם. הם לא יודעים לאן זה הולך אז שיהיה נוח בבית".

האם לדעתך העובדה שקונים יותר באתרים ישראלים נובעת מהמגבלות הטכניות או מסולידריות ישראלית?
"קודם כל אנחנו רואים שהרבה מאוד רכישות זה מהגיל השלישי. יש אנשים שנכנסים פעם ראשונה לעולמות האיקומרס ורוכשים, אז הנוחות היא פרמטר חשוב. יש גם עניין של נגישות ושייכות, הם רוצים להרגיש שייכים והקלות גורמת להם לרכוש עוד ועוד. העסקים בישראל צריכים להבין שעברנו את מלחמת המחיר ועכשיו צריך להתמקד בשירות. ככל שהשירות יהיה טוב יותר, תהיה אפשרות לעשות החזרות והחלפות בקלות כמו בחו"ל. יש הרבה לאן לצמוח".

ואילו תחומים גדלו בישראל? "עסקים קטנים שיש להם התמחות צמחו בצורה מדהימה. חנויות שמתמחות בבשר, ירקות מהירקן לצרכן, גבינות בוטיק – זה מאוד יפה".

מה יהפוך למשל את הגבינה שלי למצליחה מול ענקיות מזון?
"האיכות. ראינו הרבה מאוד עסקים קטנים של מתמחים והם חוגגים. הם רק צריכים לתת מחיר נכון ושירות נכון והם שם".

מה יקרה בסוף הקורונה? העולם הפיזי יתקבץ מול הקניות אונליין?
"לפני הקורונה דיברו על זה שהאתרים שגדלו באיקומרס מחפשים חנויות פיזיות כדי לתת חוויה שלמה לצרכן וזה דבר שאנחנו לא רואים בשנה האחרונה. העולם מתקדם ואנחנו רואים ש-75 אחוז מהקניות הם מהמובייל בכלל, אפילו המחשב מתחיל להיות מיושן".

האם הרכישות ימשיכו לגדול או שישראל והעולם נכנסים למיתון שיפגע גם בהוצאות לצריכה?
"ההערכה הפרטית שלי היא שהעולם של האיקומרס ימשיך לגדול ב-15-25 אחוז בכל שנה".

אסוס מבאסים (צילום: אינסטגרם, asos)
קניות אונליין - ימשיכו לגדול | צילום: אינסטגרם, asos

בעקבות המציאות המשתנה, יצאנו לברר עד כמה ישראלים אוהבים לעשות קניות באינטרנט ולפי תוצאותיו של סקר קניות האינטרנט הגדול שנערך ב-mako התשובה היא – מאוד. ריכזנו כאן את התוצאות המעניינות:

השאלה הראשונה של הסקר הניבה את מה שהוא כנראה הנתון המדהים ביותר שבו: 47 אחוז מהישראלים שענו עליו נוהגים לקנות באינטרנט כמעט בכל יום. 31 אחוז נוספים עושים שופינג אונליין פעם בחודש, ורק 16 אחוז קונים פעם בכמה חודשים כש-6 אחוזים קונה בתדירות נמוכה יותר. הקורונה, אגב, השפיעה על הנתונים האלה: רוב של 62 אחוז אמרו שבחודשים האחרונים הם עושים שופינג אונליין יותר מהרגיל. אפקט נוסף של הקורונה הוא תמיכה בעסקים מקומיים: 42.5 אחוז מהנשאלים ענו שהם משתדלים לקנות יותר מאתרים ישראליים כדי לחזק את התעשייה המקומית.

שוק הקניות באינטרנט הוא בלתי מוגבל, ויש לו יתרונות רבים - אבל היתרון הגדול, כפי שעולה מהנתונים, הוא ייתור הצורך ביציאה מהבית. 48 אחוז מהנשאלים, כמעט מחצית, ענו שזה השיקול החשוב ביותר. היתרון הזה היה רלוונטי גם קודם אך כעת, בימי הקורונה, הוא חשוב מתמיד. השיקול הבא בחשיבותו היה האפשרות למצוא דילים זולים יותר באינטרנט - אבל כשנשאלו על מה יגרום להם לקנות מאתר מסוים, המחיר הזול עצמו היה השיקול הראשון במעלה רק של 13.5 אחוז מהנשאלים. 54 אחוז מהם ענו שהם נאמנים לאתרים קבועים, ו-21 אחוז ענו שהם בוחרים את אתר הקניות לפי המלצות של חברים או דירוגים של גולשים אחרים. הדבר מסביר את העובדה שלמרות המגוון האינסופי של החנויות המקוונות, בסופו של דבר יש כמה פופולריות שאחריות על נתח שוק אדיר, כמו אסוס, שיין ו-iHerb. אפרופו אסוס ושיין, 70 אחוז מהנשאלים ענו שמוצרי ביגוד והנעלה הם הדבר העיקרי שמוציא אותם לשופינג אונליין. 

נוחות הרכישה ודילים אטרקטיביים

עושה רושם שלישראלים חשובים שני דברים: נוחות הרכישה ודילים אטרקטיביים. 76 אחוז מהם ענו שהם משלמים בכרטיס אשראי רגיל (לעומת ארנקים וירטואליים או כרטיס אשראי נטען), ו-74 אחוז ענו שהנחות ומבצעים מיוחדים שמציע האתר יגדילו את סיכויי הרכישה. בהתחשב בכך, לא מפתיע ששלושת רבעי מהנשאלים שמעו על קאשבק - הדרך החדשה, הנוחה והקלה ביותר לחסוך כסף בקניות אונליין. מדובר על פלטפורמה שמחזירה לכם כסף על כל קנייה שאתם מבצעים באינטרנט.

בישראל כבר פועלים כמה אתרי קאשבק, ביניהם TOPCASH של ישראכרט. כל מה שצריך זה להיכנס לאתר, להירשם לשירות ומשם לבחור את האתר בו אתם רוצים לבצע קניות מתוך מגוון של כ-250 אתרים.

TOPCASH מציעים החזר גבוה במיוחד של כ-12 אחוז: 5 אחוזים לכל מי שנכנסים לפלטפורמה של קאשדו, ו-7 אחוזים נוספים בלעדיים ללקוחות ישראכרט ואמריקן אקספרס. אם חשבתם שתהליך הזיכוי יכול להיות מסובך כדאי שתחשבו שוב, שכן מדובר בזיכוי אוטומטי וישירות לחשבון הבנק/חשבון הפייפאל או בתו הזהב, ללא שום פעולה נוספת.

למרות הנתון הגבוה של 75 אחוז ששמעו על קאשבק, רק 20 אחוז ענו שהם כבר משתמשים בשירות, מה שמתקשר לדפוס ההתנהגות של הישראלים כשהם רואים מוצר אותו הם רוצים לקנות. 39 אחוז מוסיפים אותו לוויש ליסט ומתאפקים, 24 אחוז מחכים לסייל, 11 אחוז מחפשים קופונים בגוגל ו- 26 אחוז קונים אותו מיד. טופקאש היא ההוכחה שההנחות שמציעים האתרים עצמם הם לא הדרך היחידה לחסוך, כשעל כל קנייה שמבצעים באתרים מקבלים כסף חזרה, ישירות לכרטיס האשראי.