תארו לעצמכם, שיום אחד נוחת מכתב מחברת החשמל על שולחנכם עם חוב עצום שלטענתם לא שולם במשך שנתיים, כל זה בזמן שאתם הקפדתם לשלם את החשבונות שהגיעו אליכם במועדם, בצירוף דרישה לשלמו ללא דיחוי לפני שיורידו לכם את הסכום מחשבון הבנק?

כך בדיוק קרה גם דוד משעלי (61) מאשקלון, שהקפיד לשלם את חשבון החשמל בזמן ועוד דרך הוראת קבע. לפני כשבוע הוא קיבל מכתב מחברת החשמל עם בקשה לתשלום חוב בסך כ- 7,665 שקלים על תקופת חיוב של השנתיים האחרונות ודרישה לשלמו ללא דיחוי ללא הזדמנות לערער על הדבר.

משעלי המבולבל והמודאג פנה לחברת החשמל וביקש לדעת מדוע הם החליטו לחייב אותו בסכום נוסף לתשלום שהרי במשך השנתיים האחרונות הוא דווקא כן שילם סכום שהסתכם ב- 7,580 שקלים. אלא שבמענה לפנייתו הוא התבשר כי חברת החשמל לא קראה את המונה בביתו במשך שנתיים והסכום ששילם התבסס על הערכות בלבד, ןלכן, על פי הקריאה של המונה שלמעשה תוקן ללא ידיעתו התברר, על פי חברת החשמל, כי הוא חייב סכום כפול ממה ששילם.

"משהו כאן מאוד לא הגיוני", טוען בנו של דוד, שי משעלי שמנסה כבר שבוע לקבל הסברים מחברת החשמל ללא מענה. "בבית הוריי מתגוררים סך הכל 4 נפשות ולפי החישוב של חברת החשמל מתברר כי גם הצריכה שהם טוענים שהתקבלה בחודשים האלה לא מסתדרת. 27 אלף קוט"ש ל-24 חודשים אומר 2200 קוט״ש בחשבונית שזה יותר מתאים לעסק פעיל מאשר לבית עם 4 נפשות שבקושי משתמש במכשירי חשמל", הוא אומר.

"עכשיו דורשים את כל הסכום במכה, במהלך שנראה בין שיטת מצליח לבין העלמת עין לבין חוסר מקצועיות מטורף. איך זה הגיוני כביכול לא לבדוק מונה שנתיים ואז להפיל את זה על הלקוח? איך הלקוח בכלל יכול לאמת את הנתונים במצב הזה?".

"התנהלות חברת החשמל בהחלט נגועה בחוסר תום לב בקיום חוזה", קובע עו"ד דוד סער. "עצם הפניה המפתיעה לצרכן עם דרישת חוב לאחר שנתיים ימים, חוב, שנוצר בשל מחדלים מצד חברת החשמל, מעידים על חוסר תום לבה של חברת החשמל".

"בין הצרכן ובין חברת החשמל קיים חוזה, ויש כאן הפרה של סעיף 39 לחוק החוזים, המחייב צד לחוזה לנהוג בדרך המקובלת ובתום לב. בפני הצרכן עומדות שתי אפשרויות: האחת ליזום הליך הצהרתי בבית המשפט לביטול דרישת החוב, השנייה – להמתין שחברת החשמל תפתח בהליך כנגדו בבית המשפט או בהוצאה לפועל ולהתגונן מפני טענות סרק אלו של חברת החשמל". 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מקפידה לבצע קריאת מונים ללקוחותיה, על מנת להגיש חשבון בהתאם לצריכה. עם זאת, ישנם מקרים בהם ללקוחות יש מודם לקריאה מרחוק, מה שמייתר  הגעת קורא מונים לבית הלקוח.  כך קיים גם במקרה זה, בו ללקוח מותקן מודם תקשורת לקריאה מרחוק (על אף היותו לקוח ביתי).

" לצערנו בשל תקלה טכנית נקודתית  החל מתאריך 07.08.2017 לא בוצע שידור קריאות באמצעות המודם ולפיכך לא נקלטו קריאות המונה, והחשבונות הוגשו ללקוח לפי הערכות עם שימוש נמוך. בתאריך 15.09.2019 התקבלה קריאה מסכמת מהמודם במצב 128729 לעומת קריאת הערכה אחרונה שהלקוח חויב בה-114203. כתוצאה מכך , נוצר הפרש חיוב של 14,526 קוט"ש.

 "ללקוח נערך חשבון מתוקן מתאריך 11.09.17 עד 31.08.2019 במטרה להגיש חשבונות חשמל נכונים לתקופה ובתעריפים היסטוריים. כל החשבונות בהערכה של הלקוח אשר שולמו ( 7,579.98 ש"ח) , קוזזו בחשבון המתוקן שעמד על סך 7,665.58 שקלים לאחר הקיזוזים.

 "אנו מתנצלים שבשל כשל במודם התקשורת חלה אי נוחות בקבלת חשבון גבוה, אך כאמור החשבון ללקוח תקין ונכון ומשקף נאמנה את היקף צריכתו של הלקוח, עליה טרם שילם. קיימת אפשרות ללקוח לפרס את התשלום".