כעשור לאחר מועד הסיום המקורי, ברכבת ישראל עוסקים בימים אלו בהכנות אחרונות לקראת הנסיעה המסחרית הרציפה הראשונה בקו המהיר מתל אביב לירושלים. הנסיעה צפויה להתקיים במוצאי שבת הקרובה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כבר מתחילת חודש נובמבר ברכבת ישראל מבצעים בקו נסיעות הרצה. הבוקר רושמים שם אבן דרך חשובה נוספת כשלראשונה יצטרפו לנסיעה גם שר התחבורה הנוכחי בצלאל סמוטריץ', שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ שליווה את הפרויקט בעשור האחרון וכן כלי תקשורת.

שר התחבורה סמוטוריץ' אמר לפני הנסיעה: "יש ימים בהם אפשר להרים את הראש, לזקוף את הגב ולהיות גאים בזכות הגדולה שיש לנו להיות חלק מהקמת המדינה והגשמת החזון הציוני. דוד בן גוריון קיבל בטקס רב רושם את הרכבת הראשונה לירושלים, פחות מ-70 שנה אחרי אנחנו פותחים היום את הקו המהיר בין תל אביב לירושלים". 

חניכת קו הרכבת הישיר בין ירושלים לתל אביב
חניכת קו הרכבת הישיר בין ירושלים לתל אביב

בימים שמדברים הרבה על הפער בין ישראל הראשונה וישראל השנייה, אין דבר כזה, אנחנו מחברים את תל אביב וזה לא רק חיבור פיזי. ישראל כץ הקו לא היה מגיע לתחנה הסופית בלי האומץ החזון הנחישות והיכולת לדמיין עשר שנים קדימה. המון ביקורת קיבלת בזמן אמת ולכן היה ברור לי שאתה תפתח. הזכות הגדולה לך ולמנכל הרכבת.

גם שר חוץ ישראל כ"ץ, ששימש כשר התחבורה בעשור האחרון, נכח בנסיעה ואמר: "אלו ימים היסטוריים של חיבור בין הבירה ירושלים, תל אביב ומרכז הארץ. הייתי שותף בקבלת ההחלטות, כולל מתי כדאי לפתוח את הקו. השר סמוטריץ' מקבל החלטות אמיצות בניהול הדברים".

משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מבנייני האומה בירושלים לתל אביב, כולל העצירה בנתב"ג, צפוי להיות 32 דקות ובכיוון ההפוך 34 דקות. כיום, כולל ההחלפה בנתב"ג, המסלול לוקח כ-50 דקות. אורכו של הקו 57 קילומטרים, כשלושים ושניים מהם בתוואי חדש הכולל תשעה גשרים באורך כולל של 3 קילומטרים וחמש מנהרות באורך כולל של 19 קילומטרים. הרכבות יצאו משני הכיוונים מדי חצי שעה. 

חניכת קו הרכבת הישיר בין ירושלים לתל אביב
חניכת קו הרכבת הישיר בין ירושלים לתל אביב

מדובר בבשורה חשובה עבור ישראלים רבים: בקו התבצעו 3 מיליון נסיעות מאז חודש ספטמבר אשתקד, ממוצע של 10,000 נסיעות ביום.

היקף הפרויקט שמגיע כעת לסיומו עומד על כ-7 מיליארד שקלים והם הושקעו בין היתר בחשמול הקו שהינו הקו המחושמל הראשון בישראל, בו פועלות רכבות חשמליות מסוף שנה שעברה.

בימים אלו עומלים ברכבת ישראל על המשך פרויקט חשמול המסילות בקו והרחבתו לתחנות תל אביב השלום, סבידור וצפונה מהן. בתחילת שבוע שעבר בוצע במפעל סימנס בגרמניה ניסוי ראשון ברכבת החשמלית החדשה של רכבת ישראל. היא צפויה להגיע לפה בסוף שנת 2020 ולהיכנס לשירות במהלך שנת 2021.

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר בירך על היציאה לדרך של הקו המהיר: ״זו נקודת ציון היסטורית לחיבור בירת ישראל לתל אביב באמצעות קו רכבת מהיר. הישג חשוב לחברה, שמהווה מנוף הן מבחינה שירותית והן בהסתכלות עתידית לתוכנית הפיתוח של הרכבת שכוללת החלפת צי הנייד, המונע דיזל, ברכבות חדישות המונעות באמצעות אנרגיה חשמלית ירוקה. בחודשים הקרובים נשפר עוד יותר את השירות עם הארכת השירות עד לתחנות ת"א השלום וסבידור מרכז. אני מודה לעובדינו על עבודתם המאומצת ומברך את נוסעי הרכבת."