בישראל ה- 11.11 הוא עוד תאריך מבוקש לחתונה, אולם בסין זהו יום חג לרווקים החוגגים את עצם העובדה שהם לא בזוגיות. לפני שנתיים החליטה חברת עליבאבא (חברת האם של אתר עלי אקספרס) לשתף גם את שאר העולם בחגיגות והיא מציעה מבצעים על מיליוני מוצרים שנמכרים באתרי קניות באינטרנט.

בישראל כמובן ממהרים לאמץ את טירוף הקניות ולהשתתף בחגיגה אולם עדיין יש לא מעט החוששים להזמין מעלי אקספרס בגלל השם הרע שיצא לו - ההזמנות שלא מגיעות, המוצרים שלא נראים כמו בתמונה והטעויות במידות. בשביל החוששים, ובשביל אלו שרוצים להשיג את התוצאות הכי טובות, הכנו מדריך לקנייה חכמה באתר.

אמצעי תשלום

אפשר לשלם באתר בכרטיס אשראי אבל רצוי יותר לשלם בעזרת פייפאל או וויזה נטענת. הוויזה נטענת היא כרטיס אשראי אנונימי שניתן להזמין בדואר תמורת 45 שקלים. זה הרבה יותר בטוח ואתם שולטים בדיוק על כמה אתם מוצאים. כאשר נגמר הכסף בכרטיס אפשר להטעין עוד דרך העברה בנקאית פשוטה למספר חשבון שאתם מקבלים בבנק הדואר.

קניות באינטרנט (צילום: ShutterStock)
אם כבר מוציאים כסף, תעשו את זה כמו שצריך | צילום: ShutterStock

אפשרותה נוספת היא להזין כרטיס אשראי ב-ALIPAY, המקבילה הסינית לפייפאל. ALIPAY מאפשרת תשלום מהיר קל ונוח , הדורש הכנסת סיסמא ושם משתמש בכל פעם שמבצעים רכישה. לאפליקציה נדרשת הכנסת סיסמא בת 6 ספרות בלבד, ובאפליקציה מספיקה לחיצת כפתור (פרטי האשראי מאובטחים במערכת הסליקה).

עוד קצת הנחות לפני שמתחילים

לפני כל קנייה בכל אתר קניות מקוון אנו ממליצים לכם לעבור דרך אתר קאשבק. אתר כזה מפשר לכם לקבל כסף חזרה על כל רכישה כאשר הוא מפנה את הלקוח לתוך אתר המכירה. למעשה, האתרים מחזירים לכם אחוז מסוים מהרווח שלהם מההפניה. חלק מההחזרים מגיעים ישירות לפייפאל וחלק נשלחים בצ'ק אליכם הביתה.

לפני כל רכישה בכל אתר השוו בין כמה אתרי קאשבק אמינים ובדקו מי נותן את ההחזר הכי גבוה. האתר שמציע לכם את ההחזר הכי גבוה, הוא האתר שממנו כדאי לכם "לצאת לקניות". לאלי אקספרס יש שני אתרים אמינים: befrugal ו-extrabux.

בשנים האחרונות גם כרטיסי האשראי הישראליים הקימו אופצייה לקבל כסף חזרה לחשבון דרכם. מומלץ לבדוק האם כרטיס האשראי שלכם נותן החזרים עבור קניות בעלי אקספרס, ואם כן- בכמה כסף מדובר.

מה מחפשים

בעלי אקספרס יש מיליוני מוצרים ממגוון רחב של קטגוריות. הנה כמה שיטות חיפוש שיעזרו לכם למצוא בדיוק את מה שאתם מחפשים.

שימוש בסרגל החיפוש באתר. בכל דף באתר יופיע לכם למעלה שדה חיפוש. בשדה הזה תוכלו להקליד את שם המוצר שאתם מחפשים, או מילת מפתח שתוביל אתכם לדף התוצאות. נסו להשתמש בכמה שיותר מילות מפתח שיתארו את המוצר שאתם מחפשים. ככל שיהיו יותר מילות מפתח, כך החיפוש יהיה יותר ממוקד. יש אפשרות לחפש מותגים החל ממותגי על כמו פראדה גימי צ'ו מייקל קורס וורסצה ועד למותגים קצת יותר עממים כמו זארה מנגו ו-hm.

צילום סרגל חיפוש 1 (צילום: צילום מסך​)
צילום: צילום מסך​

שיטה נוספת היא אפשרות נוספת פחות ממוקדת – לכתוב מילת חיפוש ולידה BRAND,  למשל SHIRT BRAND, או Brand shoes . בנוסף, ניתן  לכתוב את שם המותג ולידו BRAND,לפעמים תוך כדי משחק עם האותיות והסימנים, כמו za*a brand או Mango brand.

אפשרות אחרונה היא שימוש בחיפוש מקוצר. בכל פעם שתכתבו משהו בשדה החיפוש, תקבלו מתחתיו הצעות לחיפושים קשורים. אלה בעצם הצעות של האתר שממליץ לכם על חיפושים נוספים שמבוססים על המילים שכתבתם בשדה החיפוש. אם תלחצו על אחד מהם, תקבלו תוצאות בהתאם להגדרות.

סרגל חיפוש מקוצר 2 (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

שימוש בקטגוריות המובנות באתר. מצד שמאל יש סרגל קטגוריות. תוכלו לבחור קטגוריה ראשית, מתוכה בחרו קטגוריה משנית ומכאן המשיכו עם סרגל הכלים שייפתח בצד שמאל עד שתגיעו למוצרים שאתם מחפשים.

קטגוריות מובנות 3 (צילום: צילום מסך​)
צילום: צילום מסך​

מה לבחור?

לאחר שקיבלתם את התוצאות יופיע לכם המסך הבא.

צילום קטגוריות מובנות 3 (צילום: צילום מסך​)
צילום: צילום מסך​

עכשיו תוכלו למיין בדרך שהכי נוחה לכם. שיטת המיון המומלצת ביותר היא: לחצו על shop by ובחרו ORDERS או  Seller rating כדי שיופיעו לכם רק מוצרים של מוכרים שמדורגים גבוה (אלה נחשבים מוכרים אמינים).

לחצו על  1PIECE ONLY אם אתם מעוניינים לקנות רק פריט אחד. יוצגו בפניכם תוצאות של מוכרים שימכרו לכם פריט אחד ולא חבילה של מוצרים מה שרלוונטי בעיקר שקונים חומרי יצירה ופריטים קטנים לעיצוב הבית. ניתן גם לסדר לפיPRICE  כדי למיין לפי מחיר (מומלץ מהנמוך לגבוה).

בנוסף, מצד שמאל יש סרגל סינון.

צילום סרגל סינון 5 (צילום: צילום מסך​)
צילום: צילום מסך​

הסרגל הזה משתנה בהתאם לתוצאות ומאפשר לכם לסנן עוד יותר את החיפוש (לפי צבע, טווח גילאים, מידות וכו').

איך לבחור מוכר אמין ופריט איכותי

לאחר שמצאתם את המוצר שחיפשתם, לפני שאתם קונים – חשוב שתבדקו את הדירוג של המוכר. וודאי נתקלתם באייקונים של מדליות ויהלומים שמופיעים ליד כל מוכר באתר  בשורה העליונה מצד שמאל. הדירוג מורכב  שורת אייקונים שמתחלקת למדליות, יהלומים וכתרים וכן אחוז אמינות שנתנו הקונים. הדירוג הזה  נותן אינדיקציה עד כמה המוכר אמין וותיק בזירה ומה אחוז הביקורות הטובות מסך כל הביקורות שנתנו לו.

ככל שהדירוג האייקוני עולה (ממדליות דרך יהלומים ועד לכתרים) כך הסיכוי שהמוצר שתרכשו יהיה איכותי ויגיע בזמן- עולה. בנוסף ניתן לחפש מוצרים ממוכרים שמוגדרים "טופ סלר".

האייקונים נמצאים בראש הדף או בפרטי הספק (Supplier Details).

ספק טוב 6 (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

לחיצה על Feedback תפתח פירוט של התגובות שהמוכר/הקונה קיבל.

עמוד פידבק של החנות 8 (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

מצאתם את המוצר שחיפשתם , אצל מוכר עם דירוג גבוה? אל תקנו עדיין. אם יש לכם שאלה או בקשה לגבי הקנייה, מומלץ ליצור קשר עם המוכר על ידי לחיצה על Contact NOW בהזזת הסמן על גבי שם המוכר.

יצירת קשר עם ספק 7 (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

מוכר שיחזיר לכם תשובה מהר ויענה על שאלתכם בצורה עניינית, הוא כנראה אחד שכדאי לקנות ממנו וחשוב לו שתהיו מרוצים– עוד פרמטר שמעיד על אמינות באתר. עדיף להתרחק ממוכרים שלא עונים, עונים באיחור או עונים אבל בלי קשר לשאלה שלכם. בכל מקרה של בעיה, אתם יכולים לתאר את המוטיבציה שלו לעזור לכם.

מידות

רגע לפני שמזמינים פריט לבוש או הנעלה- שימו לב למידות. הרשת מלאה בהדרכות ומחשבונים להמרת מידות. מה שתצטרכו זה סרט מדידה פשוט כדי למדוד את עצמכם לפי טבלת המידות שנמצאת בעמוד של כל פריט והתאמת מידות הגוף למידה שאתם צריכים לרכוש.

מידות 9 (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

שימו לב שלכל מוכר יש טבלת מידות שונה במקצת והם תמיד מציינים סטייה אפשרית של סנטימטר או שניים בין מה שהזמנתם לבין מה שיגיע לכן שאפו תמיד לגבול העליון במידות.

בכל הנוגע למידות נעליים פשוט דרכו עם כף הרגל על הרצפה ושימו מתחת דף נייר. שמנו את הנקודה העליונה של הבוהן ואת הנקודה הכי תחתונה של הקרסול. כעת מדדו בסרגל את המרחק בין שתי הנקודות - זוהי המידה שתצטרכו להזמין.

תבדקו אם באמת ההנחה שווה

לעיתים, כפי שחשפנו כאן,  המחיר בו קניתם את המוצרים הוא לא המחיר האטרקטיבי ביותר שיש על מוצרים ספציפיים. העובדה שקניתם את המוצר בסיילים של ה-11.11 לא בהכרח הופכת אתכם צרכנים נבונים.

כדי להבין באמת האם יש הנחות משתלמות על המוצרים, ישנן תוספים שמתקינים על הכרום או מורידים כאפליקציה לטלפון כמו ALITOOLS או  ALIPRICE שמטרתם בין השאר להציג לקונים היסטוריית מחירים של המוצר לצורך השוואה.

כך, בכל פעם שתיכנסו לעלי אקספרס(או לאחד מאתרי הקניות המובילים האחרים) תקפוץ לכם בתחתית המסך טבלה קטנה עם דירוג המוכר ועם היסטוריית המחירים של המוצר כדי שתוכלו לראות בדיוק האם המוצר בהנחה שווה או שעלי אקספרס עושה עליך קופה. מעבר לכך, אם אתם לא לחוץ לקנות את המוצר אתם יכולים לסמן את המוצר בתוסף וכל פעם שיהיה עדכון מחיר תקפוץ לכם התראה.

קנינו, שילמנו, ועכשיו מה?

עכשיו מחכים. צריך לקחת בחשבון שזמן המשלוח יכול לקחת הרבה זמן עקב מגבלות הקורונה אבל בקבוצות הפייסבוק כבר מדווחים שהמשלוחים חזרו לפעילות סדירה ויש פריטים שהגיעו גם תוך שבוע- שבועיים.

מה שחשוב לעשות הוא לעקוב אחרי שעון ההזמנה בתפריט ההזמנות ולראות שלא הסתיים הזמן הקצוב. השעון הזה מהווה "הגנה" שעלי אקספרס נותן לקונים וכל עוד הזמן לא נגמר אתם תמיד יכולים להתלונן שמוצר לא הגיע או לא הגיע כמו שרציתם. מעבר לזה אתם תתנהלו ישירות מול המוכר ללא התערבות של האתר. גם כאן אפשר לרמוז שתתנו ביקורת לא מפרגנת אם לא יטפלו לכם בבעיה אבל היו הוגנים-  אל תגרמו למוכר מפח נפש אם המוצר הגיע ואתם מרוצים.

ניתן גם להתייעץ בקבוצות הרבות שקיימות ברשת ולראות המלצות בזמן אמת של דברים שהגיעו בעבר ממוכרים אמינים, ולשאול שאלות בזמן אמת. 

 יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il