מפקד היחידה הוכר כנכה. אילוסטרציה (צילום: דו"צ)
הטיסות הממושכות הזיקו לבריאות הטייס | צילום: דו"צ

טיסה לא נעימה: האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון קיבל את תביעתו של טייס ותיק מחיל האוויר, לאחר שהכיר בכך שכוחות הג'י שהופעלו במהלך הטסת מטוסי קרב על ידו, בהם מטוס הקרב F-16, גרמו לנכות ממנה הוא סובל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הטייס, ששירת בין השנים 1982-1992 בשירות חובה ובשירות מילואים עד שנת 2012, סבל בשנים האחרונות מכאבים בצוואר, פגיעות דיסק קלות וכאבים באזור הכתפיים.

משרד הביטחון קיבל את התביעה - ומינה מומחה מטעמו שקבע כי כאבי הצוואר והראש עליהם התלונן הטייס אכן התגברו לאחר טיסות רצופות שביצע. בחוות הדעת נקבע כי במהלך הטסת מטוסי קרב עתירי כוח ג'י, הטייס ביצע תנועות מרובות של הטיית הראש, תוך כדי חבישת קסדה - דבר שגרם לפגיעה בבריאותו.

בתביעתו של הטייס, שהוגשה על ידי עו"ד גיל גאנוניאן ועו"ד דוד שוורצבאום ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, טען הטייס כי הטסת מטוסי קרב גרמה לו לנזק מצטבר.

ממשרד מרקמן את טומשין נמסר כי כתוצאה מהחלטה זו, צפוי הטייס לזכות לפיצוי כספי. לאחר החג צפויה ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון להתכנס על מנת לקבוע מהו שיעור הנכות המגיע לו כתוצאה מנכותו.

כוח ג'י: עלול לגרום לאובדן הכרה ויתר תופעות לוואי

מקור השם "כוח ג'י" הוא במילה כבידה (Gravity). מדובר בכוח שמופעל על גוף שנמצא במצב של 'נפילה חופשית', הנמצא בשדה כבידה. כוח ג'י גבוה, כפי שתיאר זאת הטייס בתביעתו, מורגש בעת ביצוע טיסה - והסכנה טמונה בהתרחשויות בגוף הטייס בעת שמופעל הכוח.

כך למשל, זרימת הדם בגופו של הטייס מושפעת מהמשיכה האדירה שהוא חש כלפי מטה, ולבו מתקשה להזרים דם אל מוחו - דבר שעלול להביא לאובדן הכרה. בדרך לאיבוד ההכרה, הטייס יכול לחוות תופעות נוספות, כמו בלק-אאוט וטשטוש ראייה.

מטוס סופה ישראלי (ארכיון) (צילום: רויטרס, חדשות)
כוח הג'י עשוי לגרום לאובדן הכרה | צילום: רויטרס, חדשות

לצורך התמודדות עם הכוחות המסיביים, טייסי חיל האוויר לובשים חליפות המכונות "חליפות ג'י" שמטרתן ליצור לחץ על הרגליים והבטן, במטרה להזרים את הדם בחזרה אל המוח.