עושים שימוש במטוס למטרות אחרות (צילום: רויטרס)
ארכיון | צילום: רויטרס

רבים מאתנו מתחבטים בדילמה - האם עדיף להיות ראש לשועלים או שמא מוטב להיות זנב לאריות. עבור חניכי קורס המובילים של חיל האוויר, אין מקום להתלבטות - הם בחרו להיות ראש לאריות. קורס המובילים של חיל האוויר הוא הקורס המכשיר את מפקדי המשימות של זרוע האוויר של צה"ל, המובחרים שבטייסים, שמובילים את המשימות המורכבות של החיל. "הטובים לטיס" קוראת הסיסמה המזוהה יותר מכולן עם חיל האוויר ועליה ניתן להוסיף: "הטובים לטיס, הטובים שבטובים - להובלה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"קורס ההובלה הוא נדבך חשוב ביותר במערך של חיל האוויר", טוען רב סרן ד', סגן מפקד הטייסת האדומה והאחראי על קורס המובילים של חיל האוויר. "החניכים בקורס ההובלה חייבים להיות בעלי כושר מנהיגות יוצא דופן, גם באוויר וגם על בקרקע".

קבלת החלטות במהירות של שני מאך

כלי הטיס של חיל האוויר נעים בקבוצה כשהמבנה הבסיסי ביותר הוא של שני כלי תעופה. האופן בו מסודרים כלי הטיס מכונה "מבנה". המובילים טסים בראש המבנה ומשמשים כמפקדי המשימה בפועל. המוביל אחראי על כל האספקטים של המשימה - משלב התכנון ועד שלב הביצוע. על כתפיו מוטלת האחריות של קבלת החלטות במהירות של יותר משני מאך.

"המוביל הוא האיש של שדרת הפיקוד הבכירה בשטח, אליו נשואות העיניים של כולם ועליו כולם סומכים. במבצעים, לא אחת הביצוע בפועל שונה בתכלית מהתכנית המקורית. התפקיד של המוביל הוא לנווט את הכוחות בממלכת אי הוודאות הזו", מסביר רס"ן ד'. לדברי סגן מפקד הטייסת, "התפקיד של טייס מובל, באופן גורף, הוא לבצע את המוטל עליו. לציית. כמוביל עליך להיות מעורה בכל פרט ופרט במשימה. עומק ההבנה שלו חייב להיות ברמה הגבוהה ביותר".

קורס ההובלה של חיל האוויר אורך שבועיים - שבוע קרקעי - ושבוע הכשרה אווירי. בשיחה עמו, מפרט ד' את התכנים המועברים בקורס ההובלה: "בשבוע הקרקעי מתעסקים רק בתכנים עיוניים. החניכים עוברים שיחות עם בכירי החיל שמסבירים להם איך הם תופסים את תפקיד המוביל ומשתפים את החניכים בחוויות האישיות שלהם כמובלים. בנוסף, שומעים החניכים על מורשת הקרב של חיל האוויר מפי טייסים ותקים שלקחו חלק במלחמות ישראל. דנים לא מעט בסוגיות שונות ומתרגלים הרבה סימולציות. זה תורם להבין מה מצופה ממך כמוביל. הפקת לקחים מניסיונם של אחרים הוא נדבך מרכזי ביותר בקורס". בנוסף סיפר ד' כי החלק הקרקעי בקורס ההובלה כולל גם תכנים מקצועיים-עיוניים ולימוד מודלים של קבלת החלטות.

החלק האווירי, שכאמור אורך גם הוא שבוע, מחולק למערך המטוסים ומערך המסוקים. "בשבוע הזה מתרגלים את שלל החוויות מעולם ההובלה - החל משלב תכנון המשימה ותדרוך הצוות ועד ביצועה", מרחיב ד'. "התרגולים כוללים הרבה סיטואציות קיצון לא מתוכננות שמטרתן לשפר את הליך קבלת ההחלטות של המובילים. בתור מוביל, בלתי אפשרי לפעול על אוטומט. כל הזמן צריך לחשוב על הצעד הבא".

לטענת ד' קורס ההובלה שונה מאוד ממה שחווים הטייסים בטייסות: "קורס ההובלה ממוקד מאוד בחוויית הפיקוד - מה נדרש ממפקד ואיך עליו לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר. זה קורס מנטלי לא פחות מאשר מקצועי".

"אין יותר ראש קטן"

בניגוד למפקדים בחיל הרגלים, המובילים בחיל האוויר הם מפקדים בפועל, כלומר הפיקוד שלהם מסתיים עם תום המשימה. בשגרה, הפיקוד הוא בידי בעלי התפקידים בטייסת. למרות זאת, לדברי ד', למהפך התודעתי שעובר המוביל בקורס יש השלכות מרחיקות לכת על התנהלותו בטייסת.

"בגלל שמדובר בפיקוד שהוא ספציפי לכל משימה, ייתכן שמוביל במשימה אחת יהיה מובל במשימה אחרת. למרות שלא מדובר בתפקיד קבוע, אחרי שמסיימים קורס מובילים לא ניתן לחזור אחורה. אי אפשר לחזור להיות 'ראש קטן'. להיות מוביל זה מעמד, זה תואר. מוביל לא יכול יותר להעביר ביקורת מהשורות האחריות מבלי שיצטרך לחשוב איך מיישמים אותה. עם ההסמכה אתה הופך להיות חבר ב'קואליציה' של המפקדים. אתה לא יכול להיות יותר ב'אופוזיציה' ורק להשמיע ביקורת".

לדברי ד' מדובר בשינוי דרמטי שלא קורה בין לילה, ולכן הדגש בקורס הוא על הפן המנטלי לא פחות מאשר על התכנים המקצועיים. "אחרי שטייס הוביל משימות, הוא הופך גם למובל טוב יותר", מנתח ד', "אתה מבין לעומק את המוטל עליך וביכולתך לסייע למוביל בצורה רחבה יותר".

במענה על השאלה אילו תכונות צריכות שיהיו למוביל משיב ד' כי "על המוביל להיות אחראי מאוד ובעל מנגנון קבלת החלטות יוצא מן הכלל. חוץ מזה הוא חייב להיות טיס מקצועי. בדרך כלל נבחרים לקורס הטייסים המוכשרים ביותר בטייסת".

"אתה חייב לשלוט במטוס ברמה שתאפשר להקדיש תשומת לב לכל פרטי המשימה, כולל יתר הטייסים, ולא להיות עסוק כל הזמן בטיסה של עצמך", הוסיף ד'. "על הטיס המוביל להיות מספיק בוגר ושתהיה לו ראייה מספיק רחבה כדי להבין את כלל השלכות הרוחב של מעשיו".