"אל תדאגי אני רחוק ממך ומעולמך, אל תדאגי אף אחד לא יבוא במקומך", שר מוחסיין יגנה, אחד הזמרים האירנים האהובים והנצפים ביותר ביוטיוב – והתגובות ברשת בהתאם. "בחודה" (צמרמורת, מושלם), מתפייט אחד הגולשים ואחרת כותבת: "מעורר רגש, אולי גם עוטי החיג'אב יראו וילמדו". השירים שמעלה יגנה לחשבונו צוברים כל אחד מיליוני צפיות, אך נדמה שאפילו הוא לא היה מאמין שיש לו קבוצת מאזינים אדוקה, אולי אפילו מעריצים, באגף המודיעין של צה"ל.

בכניסה לכיתת לימודי הפרסית בבה"ד 15, בסיס ההדרכה של חיל המודיעין, אני פוגש את המורה לפרסית, בת למשפחת עולים ותיקה מאירן. היא מדקלמת יחד עם החניכים פתגמים ומשפטים בפרסית, ולאחר מכן עוברים לשמוע את מוחסיין יגנה. כל החיילים והחיילות בכיתה מזמזמים בקלות את המילים. השיר, שעורר בעבר סערה לאחר שנטען כי הזמר דודו אהרון גנב ממנו את הלחן, מסכם פרק למידה שעברו החניכים ומספר על פרידת הזמר מחברתו וניסיונותיו להתמודד עם הכאב.

מלבד לימוד אוצר המילים וכללי השפה, המורה בעלת הרקע הפרסי מלמדת את החיילים פרסית מדוברת גם באמצעות הטיקטוק. באחד הסרטונים נראה נער שמשתמש בפתגמים ובניבים אירניים מסורתיים בחיי היום-יום, מה שתורם להעשרת השפה של החניכים. 

החיילים מספרים בפרסית שוטפת מה תכננו לקראת חג הנורוז האירני הקרב ובא שיכלול הרמת כוסית חגיגית ושתיית תה צ'אי עם קוביות סוכר כמיטב המסורת. הם מספרים כי בדרך הזו הלמידה הופכת אפקטיבית יותר ומעניקה להם כלים שלא היו יכולים לקבל בשום צורה אחרת. "השימוש באמצעים הללו הופך את השפה לטבע שני עבורנו וכך אנחנו יכולים להבין יותר טוב את הצד השני – מה הוא אוהב, באיזה סלנג הוא משתמש, את הבדיחות ואת התרבות", מסביר אחד החיילים.

@ohkimiaaa

Why???? #foryoupage #farsitiktok #fyp #ایرانی #دوست_پسر #خارجی

♬ original sound - Kimmy

דע את האויב - דרך הטיקטוק

זו הצצה נדירה לבית הספר למודיעין הגדול במזרח התיכון שבו עוברים כל משרתי אמ"ן על יחידותיו השונות: 8200, 9900, חטיבת המחקר, 504, מחלקת ביטחון מידע, חטיבת ההפעלה, יחידות נוספות בצה"ל ואפילו בעלי תפקידים מיוחדים מחוץ לאמ"ן.

אנשי אמ"ן, למרות גילם הצעיר יחסית למקביליהם בגופי מודיעין אחרים בעולם, מגיעים לא אחת להישגים פורצי דרך בקנה מידה עולמי – החל מסיכול פיגועים ברחבי המזרח התיכון ואף מעבר לו, דרך תכנון תקיפות ועד לפיתוח פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך. מה הופך נערות ונערים צעירים למומחי מודיעין? קיבלנו הזדמנות נדירה לברר זאת עם אל"ם ק', מפקד מערך ההדרכה למודיעין ולסייבר, ועם האנשים שמאחורי הכשרת דור העתיד של המודיעין בצבא.

"שתי השפות שנלמדות במערך ההדרכה של אמ"ן הן ערבית ופרסית", מציין אל"ם ק' רגע לפני שאנחנו נכנסים לשיעור בשפה הפרסית. סא"ל ק', לצידו, מציינת כי הכשרת השפות של אמ"ן מעניקה למשרתים היכרות מעמיקה לא רק עם השפה, אלא גם עם הגינונים והתרבות שעומדים מאחוריה.

"חייל שלא מכיר את התרבות לא יכול להבין את השיח המתקיים בין דוברי השפה בצורה מלאה", היא אומרת. "התרבות מהווה חלק אינטגרלי מהניסוח והפתגמים שמרכיבים את השפה. מהסיבות הללו אנחנו דוגלים בהכשרה שמערבת היכרות עמוקה של החיילים עם התרבות של מדינת היעד אותה יחקרו, עם היבטיה הפוליטיים והכלכליים ואפילו עם חגים ומועדים מרכזיים".

משחקים במודיעין

כדי להתאים את ההכשרה למאה ה-21, פועל מדור שלם שכל תכליתו היא הבאת חידושים טכנולוגיים ללא הפסקה - "מדור טכנולוגיות למידה". המדור מורכב כמעט כולו מחיילות שאמונות על ייצור ותכנות משחקי למידה חכמים שבאמצעותם מתרגלים חיילי אמ"ן מגוון רב של סיטואציות מעולמות המודיעין.

"בשנים האחרונות עשינו קפיצת מדרגה משמעותית בעולם הדיגיטל", מפרט רס"ן צ', מפקד המדור. "אנחנו מפתחים הרבה יותר לומדות ואפליקציות לצורכי למידה. הכול קורה כאן, ישירות אצלנו, תוך התפתחות מתמדת מול פיתוחים בעולם האזרחי כדי להשתפר ללא הפסקה ולהתאים את עצמנו לטרנדים העדכניים ביותר".

אחד ממשחקי המחשב שפותחו במלואם במדור משמש כסימולטור חדשני שפותח במיוחד לחיילי מודיעין השדה. את המשחק יצרה רב"ט נ', אשר תחום ההתמחות שלה הוא פיתוח משחקים שנועדו להכשיר את קציני וחיילי הדור הבא של אמ"ן. המשחק שבנתה מדמה שטח אויב מציאותי שבו נדרש החייל לנווט תוך היכרות עם מושגי יסוד מעולם המודיעין וההתמצאות במרחב. 

לימודי פרסית באמאן (צילום: N12)
לימודי פרסית באמ"ן | צילום: N12

"בניית המשחק מתבססת על יסודות מידעיים אותם אנחנו מקבלים מהיחידות השונות", מסבירה נ'. "לאחר מכן יש לנו את החופש היצירתי להכניס לתוך הסימולטורים את כל העולה על רוחנו כדי לשאוב את החיילים לתוך החוויה ולהפוך את הלמידה לאפקטיבית ביותר". 

המשחק שבנתה נ' הוא כמובן לא היחיד בקטלוג הענק של משחקי הלמידה שנועדו להכשיר את כלל בעלי התפקידים באמ"ן, החל ממש"קי ביטחון מידע ועד ללוחמי הסייבר. "האפשרויות בעולמות הדיגיטל הן בלתי מוגבלות", מצהיר רס"ן צ'. "אנחנו יכולים לדמות כל תרחיש שחייל שמשרת באמ"ן יידרש להתמודד איתו, גם כאלה שאפשר לראות רק בסרטים".

כשהאדם פוגש מכונה

סא"ל ק' משמשת כראש ענף מקצועות המידע של המערך מטעם יחידה 8200, שמהותו לימוד מקצועות השפה והמידע השונים עבור חיילי יחידה 8200 ויחידות נוספות באמ"ן. "בתקופה האחרונה עברו ההכשרות מהפכה אמיתית בשל התקדמות הטכנולוגיה", היא אומרת. "אנחנו ממשיכים ללמד את השפות בצורה טובה ומעמיקה אבל מוסיפים נדבכים חדשים שלא נדרשו עד היום".

איך מנתחים הררי מידע שמתקבלים מהאזנה לאויב? גם כאן לטכנולוגיה תפקיד מפתח – ולכן ידיעת השפה בלבד אינה מספיקה. "העיקרון המרכזי שלפיו אנחנו פועלים הוא השילוב בין החייל שמפיק טקסט מהאזנה לבין המכונות החדשות שמאפשרות לנתח כמויות מידע גדולות מאי פעם. לכן נדרש ידע מקיף של השפה מצד החייל, אשר נדרש לעלות על טעויות בתרגום ובמציאת התבניות השפתיות, אך גם הבנה בטכנולוגיה. אם בעבר החייל היה צריך ללמוד רק שפה, היום הוא מקבל גם את הידע הטכנולוגי הנדרש לתפעול מכשור מתקדם ולשיפור המכונה בזמן אמת".

החיילים של היום, מסבירה סא"ל ק', צריכים לדעת לנצל את החיבור שבין אנשי היחידה לבין יכולות מחשוב מהמתקדמות בעולם. "צה"ל דורש מבוגרי הקורסים שלנו מודיעין מדויק מאי פעם ובשלל זירות. בעידן שבו אנחנו נמצאים, כאשר יש הצפה של מידע, החיילים נדרשים ללמוד להוציא את המוץ מן התבן ולמצות את התוכן הערכי, הרלוונטי והמדויק מתוך כמויות עצומות של חומר".

לימודי פרסית באמאן (צילום: N12)
לימודי פרסית באמ"ן | צילום: N12

"הכניסה לעולמות של הפקה חכמה שמשלבת אדם ומכונה, כדוגמת מכונות תרגום, מאפשרת לחיילים למקד את המאמצים שלהם בתחומי מיצוי וניתוח המידע", ממשיכה סא"ל ק'. "מכיוון שהשינויים הם לא רק בתחומי ההפקה הסטנדרטיים, העבודה הופכת לאפקטיבית יותר ומביאה מידע רב יותר מאי פעם".

כחלק מהמאמץ להתמודד עם שטף המידע האינסופי, הסתיים לאחרונה המחזור הראשון של קורס אנליסטים שתפקידם להתמודד ולמצות את המידע הרלוונטי לאחר שתורגם ולהפכו לידיעות מודיעיניות של ממש, אשר יכולות להציל חיים רבים.

חולמים בפרסית

נגיף הקורונה, שגבה מחיר כבד בכל תחומי חיינו ולא פסח על תחום החינוך, היווה באופן מפתיע זרז לקפיצת מדרגה עצומה עבור עולם ההכשרות באגף המודיעין. אל"ם ק', שהחל לפקד על מערך ההדרכה למודיעין ולסייבר בתקופת הקורונה, הספיק לממש חידושים רבים שהואצו מכורח הנסיבות יחד עם הרצון לפרוץ קדימה ולחדש.

"הדרכה היא קודם כל מקצוע, אבל כמו כל מאכל  טוב – צריך לעשות זאת באהבה", הוא מדגיש. "החל מכניסתי לתפקיד, ביחד עם ראש אמ"ן וקצין המודיעין הראשי, שמנו לעצמנו יעד מרכזי לבצע מהפכה בעולם ההכשרות, באמצעות שינוי תפיסת ההדרכה והטמעת עולם הדיגיטל וטכנולוגיות הלמידה. לשם כך, אנחנו משקיעים רבות, תוך שותפות רחבה של גופי התשתיות ומערכות המידע של אמ"ן".

לצד ההתמודדות עם האילוצים שכפתה הקורונה, במערך ההכשרות של אמ"ן האיצו את קצב ההטמעה של תהליכים שבעבר נמנעו מלהתמודד איתם. "התאמנו את הלמידה לדור הנוכחי כי השיטות הארכאיות כבר לא תמיד מעניינות אותו", מפרט אל"ם ק'. " אנחנו מנצלים את היכולות והכישורים של החניך לטובת תהליך הלמידה וכך הופכים אותה למשמעותית וחווייתית יותר. המתגייסים לאמ"ן תמיד היו חוד החנית של צה"ל,  אך היום הם הרבה יותר אוטו-דידקטיים".

"כחלק מהשינוי, יצרנו פורטל למידה שדרכו מועברים כלל הקורסים ברשת המסווגת ובחלק מהמקרים גם ברשת האזרחית", מוסיף אל"ם ק'. "אנו מבצעים תהליכים מתקדמים לשימוש בפלטפורמות אזרחיות לביצוע מכינות מתוקשבות עוד בטרם הגעת החניכים למתקני מערך ההדרכה. במסגרת זו, מועברים תכני מבואות וחומרים לא מסווגים לחניכים שעתידים להתגייס".

נוסף על ההתקדמויות הטכנולוגיות, גם  בסיסי ההדרכה של אמ"ן צפויים לעבור שינוים מהותיים בעתיד. חלק מההכשרות כבר הועברו לבסיס הטירונות מפרשית שבדרום הארץ. לאחר סיום תהליך ההקמה של מתקן בבאר שבע שיאכלס את כלל הקורסים הקדם צבאיים של המערך, יועבר בהמשך הבסיס המרכזי של המערך, בה"ד 15, לקריית המודיעין שמוקמת גם היא בעיר הדרומית.

"אנחנו רואים במעבר דרומה ערך עליון, ברמה הלאומית והצה"לית", מדגיש אל"ם ק'. "מערך ההדרכה שמח להיות חלוץ בהובלת המעבר של אמ"ן לקריית המודיעין ואנו ערוכים ואף מצפים לכך מאוד".

בין הלמידה במשחקי מחשב להיכרות עם האויב באמצעות הטיקטוק, באגף המודיעין לא שוכחים לרגע כי לנעשה במערך ההדרכה ישנה משמעות אדירה עבור תמונת המודיעין של ישראל. "האויב נמצא בהתפתחות מתמדת ואמ"ן נמצא בתנופת השתנות מתמדת", מדגיש אל"ם ק'. "אנחנו בעיצומו של תהליך היסוד החמישי שהביא את התפוקות של אמ"ן לעלייה משמעותית מאוד עבור הקצה המבצעי. הצורך להתאים את ההכשרות שלנו היה ברור ופעלנו רבות לשם כך. מדובר במרדף בלתי פוסק להתאמת תכני הלמידה לפי הצרכים של היחידות והמערכים. מערך ההדרכה הוא שער הכניסה לאגף דרכו עובר כל חייל של אמ"ן, וימשיך במשימתו החשובה גם בעתיד".