מחדל הצפת המטוסים: צה"ל פרסם הערב (שלישי) את מסקנות צוות התחקיר שבדק מדוע לא פונו מטוסי הקרב מבסיס חצור שבדרום, שהוצף בסערה האחרונה. מפקד בסיס חצור, אלוף משנה ע', יסיים את תפקידו, לפי בקשתו, בעקבות הצפת הדירים התת-קרקעיים שבהם אוכסנו מטוסי קרב מסוג F-16 לפני כשלושה שבועות. בנוסף, מפקד טייסת הקרב בה אירע האירוע יינזף פיקודית, כמו גם מפקד טייסת התחזוקה בבסיס ומפקדת טייסת התעופה במחנה הצבאי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במהלך שלושת השבועות האחרונים התנהל בחיל האוויר תחקיר מקיף שהעלה כי בעלי התפקיד בבסיס העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה, ועל כן לא נערכו כראוי ולא ביצעו פעולות נדרשות.

ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס: הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל ברקאי על גדותיו והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל האלה שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים.

הצפה בבסיס חצור
ההצפה בבסיס חצור

עוד העלה התחקיר כי עליית מפלס המים בנחל האלה ותפעול לא מספק של מערכת הניקוז גרמו לעלייה משמעותית בכמות המים שזרמו לעבר הבסיס ולנזק שנגרם. צוות המומחים העריך כי תפעול נכון ומקצועי של מערכת הניקוז של הבסיס, שחודשה לאחרונה, היה מצמצם את הנזק בצורה משמעותית. עם זאת, הדגישו בצה"ל כי "בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות".

שלושה מטוסים טרם חזרו לפעילות

בנקודת הזמן הנוכחית רק חמישה מתוך שמונת המטוסים חזרו לפעילות מבצעית מלאה. שלושת המטוסים הנוספים מטופלים ביחידת האחזקה האווירית ולפי הודעת דובר צה"ל "יחזרו לטיסה בתום הטיפול". מיד לאחר האירוע וגם בימים אלה הבסיס מבצע פעילות מבצעית רציפה וימשיך בפעילות זו. הערכת הנזק הראשונית לציוד ולתשתיות נאמדת על כ-30 מיליון שקלים לטיפול במטוסים שנפגעו.

האלוף נורקין, הוביל את המשלחת הישראלית (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
"שיקול דעת ביטחוני ומקצועי שגוי". מפקד חיל האוויר נורקין | צילום: דובר צה"ל, חדשות

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל את ממצאי תחקיר הביניים וקבע כי היו סימנים מעידים על מזג אוויר חורפי קיצוני. "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם", ציין נורקין. "נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר".

לאחר תחקיר הביניים מפקד בסיס חצור, קצין בדרגת אלוף משנה, הודיע למפקד חיל האוויר כי הוא מבקש לסיים את תפקידו בעקבות האירוע וההבנה כי טעה באופן בו התנהל באירוע זה. מפקד חיל האוויר קיבל את בקשתו והוא יסיים את תפקידו בימים הקרובים. מפקד חיל האוויר החליט על שורה נוספת של צעדים פיקודיים ובהם נזיפה במפקד הטייסת ששמונה ממטוסיה נפגעו באירוע, נזיפה במפקדת טייסת תעופה ומפקד טייסת תחזוקה.

"טעינו בעיתוי פרסום האירוע"

מפקד הבסיס, אלוף משנה ע', היה מעורב באירוע הצפת מטוסים דומה כמפקד טייסת ב-2013. שורת מסקנות, המלצות ושינויים הוכתבו אז בעקבות המקרה. גורמים בחיל האוויר ביקרו את הקצין הבכיר לנוכח ההיסטוריה שלו ואמרו שדווקא ממנו היה מצופה שהלקח יילמד.

מטוס צה''ל (צילום: דובר צה"ל)
בסיס חצור לאחר החזרה לפעילות | צילום: דובר צה"ל

כזכור, בחיל האוויר ניסו באמצעות הצנזורה למנוע את פרסום המחדל. על כך אמר מפקד חיל האוויר: "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור ונכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי". מפקד חיל האוויר אישר את כיווני התחקיר להמשך, הן בתוך חיל האוויר והן בממשק מול הרשויות האזרחיות.

האלוף נורקין סיכם את התחקיר וציין כי נדרש לעשות את כל הפעולות שאירוע דומה לא יחזור על עצמו. לדבריו, "כל תאונה ואירוע הינו בר מניעה ולפיכך גם אירוע זה. נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדת"קים טרם ההצפה ולקיים הערכות בסיסית שונה".

מפקד חיל האוויר הוסיף כי ניכרה נחישות ופעולה אינטנסיבית של אנשי הבסיס, לצד התגייסות חיילית וצה"לית הראויה להערכה מעת ההצפה. בכך, לדבריו, צומצם היקף הנזק וקוצר משך הזמן של הירידה מכוננות מבצעית.