עיכובים - דווקא בשיא הגל: כבר כמה ימים שמערכות המחשוב במשרד הבריאות, שקריטיות כל כך לניטור התחלואה ולניהול התקין של המשבר, פשוט לא עומדות בעומס. ישראלים רבים דיווחו על עיכוב בקבלת התוצאות של בדיקות הקורונה שלהם, וממידע שהגיע לידי N12 עולה כי הסיבה לכך היא תקלה במערכות המחשוב - שנגרמה בשל עדכון תוכנה שנעשה ללא דיווח או התייעצות. כמו כן, התקלה צפויה להימשך גם בעשרת הימים הקרובים - וראש הממשלה בנט עודכן על כך רק אמש. במשרד הבריאות הכחישו את הדברים.

סיקור שוטף ב-N12

נראה שבימים האחרונים, שבהם התחלואה בישראל הגיעה לשיאה, מערכות טכניות רבות במשרד הבריאות פשוט לא מצליחות לעמוד בעומס. הדשבורד לא עודכן כבר קרוב לשלושה ימים, המוקדים הטלפוניים מקרטעים וגם תוצאות הבדיקות, הקריטיות לאנשים בסיכון, מגיעות באיחור.

ממידע שהועבר לידינו, נראה כי הסיבה לתקלה בהחזרת הבדיקות היא עדכון תוכנה שיזמה אחראית מערכות המחשוב במשרד הבריאות, שאותו עשתה ללא התייעצות או דיווח. זה הוביל לשורת תקלות במערכות, שנכון לשעה זו לא הצליחו להתגבר עליהן.

במבט קדימה, נראה שהשיבושים יימשכו גם בעשרת הימים הקרובים. בשל חומרת הבעיה והחשש מתגובתו, ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן על כך רק אתמול בלילה אחרי לחץ של גורמים שונים. כעת חושבים במשרד כיצד לפתור את הבעיה ולאפשר העברה תקינה של תוצאות בדיקות לאזרחים.

ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר בתגובה: "בשל עומסים כבדים על מערכת המחשוב, הנגרמים כתוצאה מהעלייה הגוברת בכמות המאומתים והנבדקים היומית, נוצרו עיכובים בקליטת תוצאות הבדיקות מהמעבדות למערכת המחשוב, דבר המשפיע על הזרמת הנתונים. אגף מערכות המידע מעדכן גרסאות בקצב שבועי, ואף יומי כאשר נדרש, ואין שום קשר בין עדכוני התוכנה לבין העיכוב בהזרמת הנתונים".