לפני ארבע שנים בדיוק נחשף בקול תרועה רמה מה שהוגדר על ידי המשטרה כ"נשק החדש נגד תאונות הדרכים": בובת קרטון בגודל טבעי של שוטר שעומד סמוך לניידת, ומד מהירות לייזר צמוד לעינו. המשטרה סברה כי האמצעי החדש יפחית באופן ניכר את תאונות הדרכים וימנע מעברייני המהירות להתפרע בכבישים. אלא שמאז שוטרי הקרטון נעלמו והקטל בדרכים נמשך.

בובות הקרטון הורדו מהכביש כבר לפני כשנה וחצי, אך לא מהסיבות הצפויות. "ראש אגף התנועה דאז החליט שהכמות הקטנה של הבובות אינה מאפשרת את מימוש מלוא הפוטנציאל שלהן, ואם הולכים על זה - אז הולכים על זה בגדול", הסביר דובר אגף התנועה, דורון בן-אמו.

מאז הורדת שוטרי הקרטון מהכביש פועלת מדינת ישראל במטרה לרכוש אפקטים אחרים למניעת חריגה מהמהירות המותרת בקרב נהגי ישראל. האפקטים הללו מכונים על ידי המשטרה "אמצעי דמה" ומטרתם היא פשוטה: הרתעת הנהג מלהגביר מהירות תוך כדי חיסכון בכסף: לבובות קרטון לא צריך לשלם משכורת. מבין האמצעים שישראל מתכוונת לרכוש: בובות הדומות בגודלן ובצורתן לשוטר בשר ודם, אמצעי תאורה המפיצים אור בצבעי כחול אדום ואמצעי הסוואה שונים.

כמו בימי חשיפת בובות הקרטון, גם היום עולה השאלה עד כמה האמצעים הללו יעילים, שהרי דמות שוטר עשויה לגרום לנהג להפחית מהירות, אולם כאשר יבין הנהג שאין מדובר בשוטר אמיתי מייד יגביר את מהירותו.

"במחקרים שנעשו טרם רכישת הבובות עלה כי הימצאותן מפחיתה את מהירות הנסיעה של הנהגים שרואים אותן", הוסיף דובר אגף התנועה במשטרה. "הבעיה היא שהנהגים אכן מגבירים את המהירות לאחר שמבינים שהשוטר הוא רק בובה, ובגלל זה משטרת ישראל מציבה ניידת מאוישת בהמשך הכביש שתופסת את אלה שמגבירים מהירות".

במדינה כמו ישראל, בה תאונות הדרכים הפכו לנגע נורא וקטלני, השקעת הכספים בבובות שוטרים גורמת, בלשון המעטה, להרמת גבה. כספים שהיו יכולים להיות מושקעים בשיפור תנאיהם של השוטרים ובכך לשפר את ההון האנושי במשטרה, שיפור התשתיות, שדרוג אמצעי האכיפה והחדרת הנושא למערכת החינוך הם רק חלק זעום ממה שהיה ניתן לעשות עם תקציב המשטרה המקרטע.