מי שחשב שהשיבושים הקשים בסוף השבוע היו שיא המאבק של עובדי הרכבת, גילה הבוקר כי הם נחושים מתמיד לשבש את תנועת הרכבות. אלא שהפעם הם עשו זאת תוך ביזיון בית הדין לעבודה וגרימת מבוכה גדולה לשר התחבורה.

שר התחבורה ישראל כץ הגיע הבוקר לטקס חנוכת קו הרכבת בין תל אביב וראשון לציון, יחד עם שלושת ראשי הערים - מוטי ששון מחולון, שלומי לחיאני מבת ים ודב צור מראשון לציון. ארבעת המכובדים המתינו בסבלנות לרכבת שתגיע במהלך טקס חנוכת הקו החדש, ושתיקח אותם לנסיעה הראשונה לתל אביב - אלא שהרכבת לא הגיעה.

שר התחבורה כץ, הבוקר בתחנת הרכבת הריקה (צילום: עזרי עמרם - חדשות 2)
שר התחבורה כץ, הבוקר בתחנת הרכבת הריקה | צילום: עזרי עמרם - חדשות 2

דקות ארוכות לאחר מכן התברר שוועד עובדי הרכבת מנע מהרכבת לצאת, לאחר שכמה מחבריו ירדו אל הפסים וחסמו את הקרונות בגופם. הטקס בוטל, וארבעת האישים נאלצו להמשיך את יומם - בנסיעה ברכבם הפרטי. מלבד המבוכה הגדולה - מדובר בביזיון בית המשפט, שהורה לעובדים לשוב לעבודה, אולם אלה החליטו בתגובה למנוע את הפעלת קו הרכבת החדש בין תל אביב לראשון לציון.

השר כץ הזועם הודיע שיורה על צווים אישיים נגד העובדים המעורבים. "הרכבת שהייתה אמורה להגיע לכאן, לפי מה שנמסר לי בהתאם להנחיות ועד עובדי הרכבת, לא שוחררה", אמר שר התחבורה והוסיף: "אני רואה את הדבר הזה בחומרה".

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "תחילה אנו מתנצלים בפני ציבור הנוסעים - לא רצינו להגיע למצב זה ואנו נשתדל לא להגיע למצבים אלו בעתיד. לעצם העניין, המאבק של עובדי הרכבת הוא מאבק לכלל הציבור בישראל. זהו מאבק נגד עובדי קבלן ונגד הפרטה של משאבים לאומיים כגון רכבת ישראל".

השופטת הביעה עמדה "קשוחה" נגד הרכבת

בית הדין לעבודה בתל אביב הורה שלשום בצהריים לעובדי הרכבת המשבשים את תנועת הרכבות לשוב מיד לעבודתם. השופטת אפרת לקסר קבעה כי שביתתם של עובדי הרכבת היא שביתה פוליטית, ולכן היא אינה חוקית. היא קבעה כי על עובדי הרכבת לשוב מיד לעבודתם, ולהמשיך במו"מ מול הנהלת הרכבת.

לדברי השופטת, על המדינה לנהל מו"מ רק על ההשלכות על העובדים שנגזרות ממיקור החוץ, ולא על עצם ההחלטה להפריט. על כן, היא חייבה את העובדים להפסיק את העיצומים באמצעות צווי מניעה. בהסתדרות מתכוונים לערער לבית הדין הארצי בטענה כי למיקור חוץ בהחלט יש השפעה על עתיד העבודה המאורגנת בחברה ולכן העיצומים לגיטימיים.

יצויין כי השופטת לקסר נחשבה קשוחה לכל אורך הדרך עם עובדי הרכבת, וגורמים מקרב העובדים סבורים כי ההתקפה התקשורתית שייחסה לעובדים "התעללות בנוסעים" רק הקצינה את האווירה בבית הדין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק