אל-על תבדוק את התנהלותה בעיכוב הטיסה מניו יורק: לאחר סוף השבוע שבו נאלצו נוסעים חרדים להעביר באתונה מחשש לחילול שבת, בחברה הישראלית החליטו על הקמת ועדת בדיקה לנושא - למרות שאתמול טענו שלא נפל רבב בשיבוץ הטיסה מניו יורק לישראל, שעיכובה נגרם בגלל מזג אוויר "קיצוני".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, כתב הערב: "הסערה הציבורית וסערת הרגשות שפרצו בעקבות האירועים שהתרחשו בטיסה 002 מניו יורק לישראל ביום שישי האחרון, הביאו אותי לכתוב הדברים הבאים. נקלענו שלא בטובתנו, לשיח מקטב ולחילופי ההאשמות בין איש לרעהו, בין ציבור לציבור. זהו דבר הנוגד את עקרונותינו וערכינו כאזרחי המדינה וכמוביל הלאומי הנושא על זנב מטוסיו את דגל ישראל. אנו מצרים על כך".

אוסישקין הכריז על הקמת ועדת בדיקה שתבדוק את האירועים ותגיש מסקנות והמלצות. "אני מאמין באנשינו וביכולותיהם המקצועיות. יש לציין כי מעולם לא האשמנו מגזר זה או אחר באירועים שהתרחשו בטיסה. אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר, או לאום כלשהו", הוסיף.

"אנו מקבלים בהבנה כל ביקורת גם כשהיא לא נעימה לנו. אנו עושים הכל כדי ללמוד מהביקורת, להשתפר ולהיות ראויים לאמון לקוחותינו", הדגיש. "אל על היא כור ההיתוך של החברה הישראלית. בטיסותיה לוקחים חלק יחדיו כל אזרחי ישראל, בעלי דעות שונות, השקפות עולם שונות ואורח חיים שונה".

עוד טען מנכ"ל החברה: "לאורך כל שלבי טיסה 002 מניו יורק עסקו בכירי החברה במאמץ משותף למצוא פתרון שישלב בין הצורך להביא את כלל נוסעי הטיסה בבטחה ובמהירות האפשרית ארצה, ומנגד להימנע מטיסה שתנחת בשבת. טיסות זרות אחרות שאמורות היו לטוס לישראל סמוך לטיסות אל על בוטלו עקב פגעי מזג האוויר. יכולנו לבטל את טיסות אל על, כפי שעשו חברות אחרות, אך בחרנו לעשות כל מאמץ כדי להוציא את טיסותינו לדרך, למען רווחתם וטובתם של נוסעינו וכדי להשיבם ארצה בהקדם האפשרי. שום שיקול אחר לא הנחה אותנו".

לדבריו, "הליך קבלת ההחלטות באירוע היה מורכב. האירוע התנהל במציאות מתפתחת ודינמית שלא כולה הייתה בשליטת החברה (למשל, לאחר המראתו, הופנה המטוס לנתיב מערבי במקום מזרחי וגרר עיכוב נוסף במשך הטיסה). מטרתנו, כל העת, הייתה אחת: למצוא את הפתרון המאזן בין רגשות שונים של קהלים שונים. אל על מחפשת את המאחד, את המחבר. כך נהגנו גם בקבלת ההחלטות בטיסה זו".

בריאיון ל"מהדורה ראשונה" אתמול הסביר סמנכ"ל שירות באל-על, אמיר רוגובסקי, כי "העיכוב נבע כתוצאה מתנאי מזג אוויר קיצוני שבגללם חלק מצוות הטיסה הגיע באיחור - מה שעיכב את העלייה למטוס. כתוצאה מכך הטיסה התעכבה בשעתיים וחמישים. באותו זמן הוחלט לצאת כי הטיסה הייתה צפויה לנחות בישראל שעתיים לפני כניסת השבת".

"החלופה להישאר בניו יורק בסוף השבוע - לא הייתה טובה יותר"

"עקב תנאי מזג האוויר הקשים שהיו הטיסה נאלצה להתעכב על מסלול ההמראה עוד למעלה משעתיים - כשזמן ההגעה היה קרוב מאוד לזמן כניסת השבת", הוסיף רוגובסקי. "בעוד שחברות אחרות החליטו לבטל את הטיסות - אנחנו החלטנו שעבור הנוסעים שלנו, ובהנחה שעשינו את כל החישובים ואפשר לנחות לפני כניסת השבת - עדיף להוציא את הטיסה. החלופה להישאר בסוף השבוע בניו יורק, לא הייתה טובה יותר בהכרח".

רוגובסקי גם הדף את הטענות על כך שפרסום המהומה בטיסה נועד להסית נגד נוסעים שומרי השבת. "אנחנו לא מסיתים נגד אף אחד וגם לא ציינו את שמות הנוסעים האלימים", הבהיר. "אנחנו לא מבחינים בין מגזרים והמדיניות שלנו היא חד משמעית: אם יש נוסע אלים בקרקע - הקברניט רשאי להוריד אותו מהמטוס. במידה שזה קורה באוויר - כלפי הנוסע האלים תוגש תלונה עם נחיתתו בארץ היעד".

עם זאת הבהיר הסמנכ"ל כי בכוונת החברה להגיש תלונה במשטרה נגד הנוסעים שפעלו באלימות נגד צוות הטיסה: "אנחנו לא נעבור לסדר היום על שום אלימות כלפי צוות הטיסה. צוות הדיילים שספג את האלימות יידע לזהות את אותם אנשים שפגעו בהם ולהגיש תלונה במשטרה".