האופניים ממשיכים לגבות קורבנות - והרשויות עוצמות עיניים: מתחילת השנה נהרגו 16 רוכבים על אופניים חשמליים, האחרון שבהם - ארי נשר ז"ל, שהלך לעולמו יום אחד בלבד לאחר יום הולדתו ה-17, ומספר ימים לאחר שנאבק על חייו בבית החולים אחרי שנדרס. כלי התחבורה הזה, שנועד להיות כלי ירוק וחיובי בסך הכל, הפך לכלי הרג - ורבים נפצעים או מוצאים את מותם כתוצאה מהשימוש בו.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

"הבן שלי רכב עם האופניים ועלה עליו רכב שמחץ אותו", מספר שלומי מלכה, שבנו בן ה-15 אוריאל נהרג בתאונת אופניים חשמליים. "באמצע מעבר החצייה שבו קרתה התאונה - החיים נגמרו לי. רצתי לאמבולנס ולא רצו שאני אראה אותו במצב הזה, לא נפרדתי ממנו". אוריאל נהרג שבועיים לפני שאמור היה לחגוג את יום הולדתו ה-16.

אוריאל מלכה ז"ל. רק בן 15 במותו (צילום: החדשות)
אוריאל מלכה ז"ל. רק בן 15 במותו | צילום: החדשות

"בגלל חוק טיפשי, הפסדתי את הילד שלי", מספר האב בכאב. "הוא פחד שלא יקבל דוח כשנסע על המדרכה, אז הוא ירד לנסוע על הכביש. במקום לחגוג לו יום הולדת, ערכנו לו לווייה. זה כואב כל כך". שלומי מספר שאחותו של אוריאל, שנפצעה באותה תאונה, הייתה קשורה אליו כל כך, ומאז נהתאונה לא חזרה להיות מי שהייתה: "היו לה חלומות והכל התנפץ, הפסדתי ילדה".

צפו בריאיון המרגש עם אבי נשר (צילום: רפי דלויה ‎, חדשות)
קורבן נוסף. ארי נשר ז"ל ואביו | צילום: רפי דלויה ‎, חדשות

אמנם מדברים על הסכנות הכרוכות בשימוש של בני הנוער באופניים החשמליים, אבל רק 4 מתוך 16 ההרוגים בתאונות עם הכלי הזה השנה היו בני נוער מתחת לגיל 16 - כל השאר היו בגירים. רן כהן, שנפצע בתאונה עם קורקינט חשמלי לאחר שהתנגש ברוכב אופניים חשמליים, מספר שלפחות 5-6 אנשים שהיו איתו בחדר המיון, נפצעו אף הם כתוצאה משימוש בכלי הזה.

באירופה קיימות מגבלות וחוקים ברורים - ובישראל?

ומה עושות הרשויות בישראל? מדינה שבה כל אחד יכול לנסוע על אופניים או קורקינט חשמלי לאן שהוא רוצה, באיזה נתיב שהוא רוצה - על הכביש או על המדרכה, עם או בלי קסדה. בקליפורניה, למשל, יש הגבלת מהירות ושוטרים קונסים נוסעים שעוברים את המהירות המותרת בסכומים גבוהים של 200 ו-300 דולר. באירופה יש הרבה יותר אופניים מאשר בישראל, אבל הם לא מונעים בחשמל.  

בבריטניה, לדוגמה, אין כמעט אופניים חשמליים - והחוקים על רכיבה על אופניים רגילים הם נוקשים מאוד. אסור לרכוב על מדרכות, הרכיבה מותרת רק בצד השמאלי של הכביש - עם כיוון התנועה, ולא נגדה וחובה לציית לכל התמרורים ולכל הרמזורים.

קמפיין חריג של רופאים נגד הכלי המסוכן (צילום: החדשות)
קמפיין חריג של רופאים נגד הכלי המסוכן | צילום: החדשות

המצב בישראל כל כך חמור שבבית החולים איכילוב יצאו באופן חריג בקמפיין לעצור את האופניים החשמליים. "זה בעצם כלי הרכב הכי פגיע שיש, סוג הפגיעות הוא מכל הסוגים", אומר ד"ר אורן תבור, רופא בכיר במיון ילדים בביה"ח איכילוב, "לרוב מדובר בפציעות קלות, חתכים ושברים, אבל לצערנו זה יכול להגיע עד לאסון ולמוות. אין היגיון שהמערכת לא לוקחת על זה אחריות".

אז מי אשם? אפשר ללכת אחורה, למי שהיה המפקח על הביטוח במשרד האוצר, התעקש להעלות את מחיר הביטוח לקטנועים קטנים וזולים, ושלח את הצעירים לחפש פתרונות אחרים. אפשר לתהות מדוע נושא הבטיחות בדרכים לא נכנס עדיין באופן נרחב למערכת החינוך.

אפשר לשאול מדוע ראשי הרשויות לא מפנים את צבא פקחי קנסות החנייה שמעשירים את הקופה שלהם כדי לשמור גם על הולכי הרגל שעל המדרכה, לתהות איפה המשטרה - ובעיקר לשאול את כבוד שר התחבורה איך הוריד את הכלים האלה לכביש בלי ביטוח, בלי הכשרה מתאימה ובלי הכשרה של רוכבים.