חברת הרכבות אלסטום (ארכיון) (צילום: רויטרס, חדשות)
חברת הרכבות אלסטום (ארכיון) | צילום: רויטרס, חדשות

אחרי שפורסם אתמול לראשונה בחדשות כי חברת הרכבות "אלסטום" שוקלת לפרוש מהתמודדות על פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, היום (שני) הודיעה החברה סופית כי החליטה שלא לגשת למכרז. בתגובה, החברות אלקטרה ודן שנפגעות באופן משמעותי מהמהלך שלחו לחברה מכתב חריף, ובו הן מאיימות בתביעה: "נפסיד בגללכם מאות מיליוני אירו, היו בטוחים שנדרוש פיצוי".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במכתב ששיגרו דן ואקלטרה לחברת אלסטום כתבו: "למרבה הצער, ברור כעת כי פגעתם באמוננו והפרתם את התייחבותכם". החברות מאשימות את אלסטום בהצבת דרישות לא הגיוניות ובכך שפעלה באופן מכוון לסכל כל אפשרות ריאלית לגשת למרכז.

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: Leonid Pilnik, 123RF)
הרכבת הקלה בירושלים (ארכיון) | צילום: Leonid Pilnik, 123RF

"פעלתם באופן לא הוגן ודו פרצופי", כתבו בחריפות. "הצגתם מצג שווא לפיו אתם מעוניינים לגשת למכרז, אך במקביל סיפקתם דרישות שאינן סבירות וברור שלא יתקבלו. חלקכם בפרויקט חיוני ופרישתכם ממנו תהפוך זאת לבלתי אפשרי עבורנו לעמוד בדרישות".

"אנו תולים בכם את האשמה על הנזקים שייגרמו לנו כתוצאה מאיבוד הפרויקט", כתבו החברות והסבירו כי מדובר ברווחים פוטנציאליים של מאות מיליוני אירו, על פני תקופת זמן של 25 שנה, שירדו לטימיון. "היו בטוחים שנדרוש מכם פיצוי הולם ונגבה אותו", הבטיחו לבסוף.

במקביל, המכרז יצא לדרכו וממשרד האוצר נמסר כי התקבלו שתי הצעות: אחת של שיכון ובינוי ואגד בשיתוף קבלני משנה מסין, ספרד, פורטוגל ופולין, והשנייה היא הצעתן של "שפיר" וחברת CAF הספרדית בשיתוף קבלני משנה מפורטוגל ואוקראינה.

בתום המכרז, אחת מקבוצות החברות המתמודדות תזכה להפעיל את רשת ה-JNET, הכוללת את הקו האדום, שיוארך בצפון העיר לשירות תושבי שכונת נווה יעקב, ובדרום בעיר, לשירות הנוסעים לבית החולים הדסה עין כרם. עוד כוללת הרשת את הקו הירוק החדש, מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים, ועד לשכונות מלחה וגילה, עם שלוחות לאוניברסיטה העברית בשכונות גבעת רם וגבעת שאול.‎

הסיבה לפרישה - "חשש מפגיעה זכויות אדם"

לפי אלקטרה ודן, הסיבה שהחברה בחרה לסגת מהמכרז היא ש"הפרויקט פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם". בשל ההודעה הראשונה של ענקית הרכבות הצרפתית בסוף השבוע לפיה היא שוקלת אם לגשת למכרז, ביקשו החברות, שהשתתפותן בפרויקט תלויה בהשתתפות "אלסטום", לדחות את קיומו במספר חודשים.

"ביום שישי האחרון התקבלה בתדהמה עמדתה הרשמית של 'אלסטום' ביחס להשתתפותה במכרז, אשר הלכה למעשה מונעת מדן ואלקטרה את היכולת להגיש הצעה במכרז". כתבו החברות לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כחלון. "עמדה זו מבוססת כולה על הסכסוך הישראלי פלסטיני, ונקודת המוצא שלה היא שהמכרז לכאורה פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם".

בחברות דן ואלקטרה טענו גם כי בחברה הצרפתית טענו כי הם מנועים מלהשתתף בפרויקט משום שהוא "נוגד את החוק הצרפתי". בדן ואלקטרה הוסיפו: "לא מתקבל על דעתנו, כמו שלא צריך להתקבל על דעתו של איש, שחברה שפועלת במדינה ידידותית כצרפת, שאף, למיטב הבנתנו, לממשלת צרפת השפעה מכרעת עליה, תחרים מכרז כה חשוב בבירתנו הלאומית".

"מתן יד להתנהלות זו הוא השלמה עם גורמים העויינים את עצם קיומה של מדינת ישראל ואת ירושלים בירתה", סיכמו. בשל הנסיבות שפירטו, ביקשו בדן ובאלקטרה לדחות את קיום המכרז ב-3 חודשים נוספים.