רבקה (שם בדוי) בת ה-80 הפכה לפני מספר שנים לסיעודית: "עבדתי, הלכתי לשחות, עשיתי כל מיני דברים - היום אני מוגבלת". כשבנה אייל (שם בדוי) פנה לביטוח לאומי על מנת לקבל מטפלת סיעודית עבור אימו נאמר לו כי כרגע - אין טיפול סיעודי.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אמרו לי שאין להם מטפלות", מספר אייל. "אתה מבין שאין לי מה לעשות, המטפלות בשביתה. אני לא יכולה לעשות שום דבר", אמרה לו עובדת בסניף הביטוח הלאומי. המטפלות יצאו לשביתה בעקבות הנחיה חדשה של הביטוח הלאומי: המטפלות צריכות לדווח ישירות מהטלפון בביתו של הקשיש על נוכחות, בניגוד ליומן שעות שהיה נהוג עד היום.

 ההנחיה הגיעה לאחר דוח חריף של מבקר המדינה שהראה שחברות הסיעוד מדווחות על שעות פיקטיביות. המטפלות מתנגדות מכיוון שהתקנה החדשה לא מאפשרת להן לקבל שכר עבור המעבר ממטופל למטופל, קניות שהן עורכות עבור הקשיש בסופר או קנית תרופות שהן עורכות עבורו בבית המרקחת במסגרת תפקידן.

"אנחנו מרגישות שמקפחים אותנו ואנחנו סוג ד, הגיע הזמן שנרים קול, זה לא ייתכן", מספרת אתי, מטפלת סיעודית ב-36 השנים האחרונות. "החברות היום מחפשות עובדות בנרות. הסיבה לעזיבה של התחום היא כי מאיימים עליהן שהן לא ייקבלו משכורות או שיפטרו אותן".

תגובת הביטוח הלאומי: "המערכת הוטמעה לאחר שנים של טענות מצד הקשישים על כך שהם אינם מקבלים את מלוא השעות. על הטענה שהמטפלות מתחילות או מסיימות את עבודתן מחוץ לבית הקשיש, הרי שניתן לכך פתרון על ידיי 'דיווח משלים' שמועבר מחברות הסיעוד. יש לציין שהמטפלות הן עובדות של חברת הסיעוד, ומערכת הנוכחות החדשה הוטמעה בשילוב פעולה איתן".