כביש 6 הוא הכביש המהיר בישראל, עם מהירות נסיעה מותרת של עד 120 קמ"ש – ובתמורה, הנוהגים בו משלמים בין 12 ל-26 שקלים על כל נסיעה, בהתאם לאורך המקטע בו נסעו. אבל לעתים קרובות מוצאים עצמם הנהגים תקועים בפקק, למרות ששילמו על השימוש בכביש המהיר. למה זה קורה?

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות 

כ-710 אלף מכוניות נוסעות מדי יום בחלק המרכזי של הכביש, בין מחלף עירון בצפון לבן שמן בדרום. מדובר במקטע באורך 63 קילומטרים, שנסיעה בו מדרום לצפון אורכת כ-34 דקות בממוצע - כלומר, אם הכביש ריק. נוסעים בו בשעה 6:30 למשל? זה ייקח לכם הרבה יותר זמן: כ-54 דקות בממוצע.

נוסעים דווקא מצפון לדרום? בשעת לילה מאוחרת זה ייקח כ-33 דקות בממוצע. בשעה 16:00, כשעם ישראל חוזר הביתה מהעבודה, זה כבר ייקח מעט יותר משעה בממוצע. אז למה עדיין משלמים מחיר מלא גם בשעות הללו?

למעשה, כבר בשלב התכנון של הפרויקט הזה הובהר שאין קשר בין מהירות הנסיעה בכביש המהיר לתשלום של הנהגים שעוברים בו. מתוקף חוק, המדינה נתנה לזכיין פרטי את הרישיון להקים את הכביש ולתחזק אותו עד 2029 - זאת בניגוד לשאר הכבישים בארץ, שהמדינה מממנת את הקמתם ותפעולם.

פקקים בכביש 6 (צילום: החדשות)
פקקים בכביש 6 | צילום: החדשות

זה לא שלא היו ניסיונות לשנות את המצב: לאורך השנים הגישו חברי כנסת הצעות חוק שניסו לאזן את המצב, ולהציע הנחות למי שמצאו עצמם בפקקים דווקא בכביש אגרה באמצעות המיליונים הרבים שהזכיין הרוויח ממאות אלפי המכוניות שנוסעות בכביש מדי יום.

אבל הסכם זה הסכם, ואת תנאי הזיכיון לא רצתה המדינה להפר. עם זאת, כדאי לציין גם נקודת אור: את חלק מעודפי הגבייה מעבירה החברה לקופת המדינה, וחלק אחר מממן את הורדת התעריפים מדי שלוש שנים.

אז אם אתם רוצים להימנע מפקקים, כדאי להזכיר שהדבר היחיד שככל הנראה יעשה זאת זו רק תחבורה ציבורית נגישה ויעילה בכל הארץ.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו