בעבר הייתה חובה לעבור בדיקת ראייה שגרתית מעל גיל 40 אבל החובה בוטלה ומשרד התחבורה העביר את האחריות לנהגים. בפועל נהגים לא מבצעים את הבדיקה והבלגן חוגג. "האנשים הללו הם פצצה מתקתקת כי הם לא באמת רואים טוב", אמר אופטומטריסט שבחן נהגים. רופאי המשפחה שצריכים לדווח על בעיות מסוג זה לא מעבירים את המידע וחלק משוטרי התנועה גם "מעלימים עין".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

בעזרת עמדות בדיקה שהוקמו על ידי "החדשות" בשיתוף עם עמותת אור ירוק בלטרון, בוצעו בדיקות ראייה לנהגים. כמעט כל הנהגים שנשאלו טענו כי הראייה שלהם טובה אך כמעט מחצית מהנהגים נכשלו במבחן.

נהיגה בראייה לקויה (צילום: החדשות‎)
נהיגה בראייה לקויה | צילום: החדשות‎

החובה לבדיקת ראייה בוטלה באוגוסט בשנה שעבר על ידי שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בניסיון להקל על הציבור. גם רופאי משפחה שאמורים לדווח למשרד הרישוי - לרוב "מעלימים עין". מנתונים שהגיעו ל"החדשות" עולה כי שיעור הדיווחים של רופאי משפחה על נהגים לא כשירים מגיע רק ל-19% מכלל הדיווחים - שיעור נמוך במיוחד.

פרופ' יוסף ריבק, לשעבר ראש המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות, אמר: "לצערנו רק אחוז קטן מהרופאים מדווחים מסיבות שונות, חלק טוענים שהם לא מלשינים. חלק אומרים שזו לא בעיה שלהם ושזו בעיה של המשטרה ושל שר החבורה. ואכן רק חלק קטן מדווח".

מצלמות המהירות חוזרות לפעול (צילום: חטיבת דובר המשטרה, חדשות)
פעילות משטרת תנועה, ארכיון | צילום: חטיבת דובר המשטרה, חדשות

אז הרופאים לא מעבירים את המידע, אבל מתברר שגם המשטרה לא מעבירה. משטרת התנועה פרסמה את הנוהל הבא: "שוטר העוצר נהג שלפי בדיקת המסוף המשטרתי רישיונו נפלס ע"י משרד הרישוי מטעמי כשירות, יפנה את הנהג להסדרת הרישיון אל מול משרד הרישוי". כלומר, הנהג חוזר לכביש.

המשטרה לא משיבה נהגים לא כשירים לכביש (צילום: החדשות‎)
המשטרה לא משיבה נהגים לא כשירים לכביש | צילום: החדשות‎

על פי המשטרה, הסיבה היא, שאין סנכרון בין מערכות המשטרה לאלה של משרד הרישוי. עו"ד אסף אורון, מומחה לדיני תעבורה הסביר: "כאשר המדינה תופסת אדם שנוהג בזמן פסילת רישיון של בית משפט היא עותרת לעונשים כבדים ולמאסרים בכלא". אך עו"ד אורון הדגיש: "אם מישהו נוהג בזמן שרישיונו נפסל על ידי משרד הרישוי המשטרה לא עשתה דבר".

בשנת 2010 השר כ"ץ הוציא הנחייה הפוכה בדיוק - חובה לעשות בדיקה אחת ל-10 שנים. אך מאז לא השתנה כמעט דבר. ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק טען: "ההחלטה לדעתנו לא אחראית ואיננה תורמת לצמצום תאונות הדרכים".

ישראל כץ (צילום: פלאש 90, חדשות)
שר התחבורה, ישראל כ"ץ | צילום: פלאש 90, חדשות

אז מצד אחד היה רצון להקל על הציבור ולהפחית בירוקרטיה, אבל מצד שני המציאות בשטח הופכת להפקרות. ומספר אחד במשקפיים יכול להיות זה שיבדיל בין נסיעה שתסתיים בשלום לתאונה. 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, ככל שנתפס נהג שאינו כשיר לנהיגה, הוא מטופל במקצועיות ומועבר במידת הצורך להמשך טיפולם של הגורמים המוסמכים. בעקבות פערים שעלו מול מערכות רשות הרישוי ועד להסדרתם באופן מלא, משטרת ישראל נאלצה לבצע התאמות של הליך האכיפה לצורך ביצוע אכיפה מקצועית ויעילה של השוטרים ומתן שירות הולם לציבור".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מבדיקות שערכנו, בדיקת עיניים לנהגים מגיל 40 הפכה למיותרת, שכן רוב הנהגים מרכיב משקפיים בעת הנהיגה ומקפיד על בדיקות. אנו סבורים כי יש לשפר הדיווח בין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים למשרד הבריאות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "פנינו למשרד התחבורה בכדי לדון במשמעות ביטול בדיקות הראייה תוך בחינת הנושא בעולם. בנוסף, הטענה כי קיים תת דיווח למכון הרפואי אכן מתקבלת על הדעת. המכון מבצע כעת רפורמה במערכת המחשוב שתקל על הרופאים בדיווח".