בצפון רמת הגולן מקדמים בימים אלו מספר פרוייקטים של הפקת אנרגיה מטורבינות רוח על ידי יצרני חשמל פרטיים, כאשר הפרויקט המתקדם ביניהם הוא פרויקט הרוח בעמק הבכא. לצורך הוצאת האנרגיה מפרויקטים אלו אל מערכת הולכת החשמל הארצית, נדרש להקים קו מתח מאזור צומת בראון ברמת הגולן אל מערכת הולכת החשמל הארצית הקיימת.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בעוד שבחברת החשמל מקדמים בנייה של קו מתח עליון, הארגונים הירוקים יצאו למאבק נגד הפגיעה בטבע, והזהירו מפני פגיעה בציפורים הנודדות הרבות שמגיעות לאזור. הם החלו לקדם את החלופה של קו מוטמן. השאלה כמובן, היא שאלה של כסף.

"זה אחד מצירי הנדידה החשובים בעולם עוברות מאות מיליוני ציפורים וזה עלול לגרום לנזק קשה במיוחד לציפורים הגדולות חסידות עופות דורסים", מסביר אבירם צוק, מנהל אזור גליל עליון רמת הגולן בקק"ל.

ציפורים נודדות בהחולה (צילום: ענבר אלדר)
ציפורים נודדות בהחולה | צילום: ענבר אלדר

בחברת החשמל טוענים כי חלופת הטמנת הקו בקרקע כרוכה בעלויות גבוהות מאוד שתכבדנה באופן משמעותי על המסגרת התקציבית וזו עלולה להתבטא בסופו של דבר גם בתעריף החשמל ואף לדחות את ביצוע הקו או פרויקטים אחרים.

בחברה להגנת הטבע טוענים כי הנתונים שחברת החשמלך מציגה אינם מדוייקים. "התייעצנו עם חברה בינלאומית שבדקה עבורנו ואומרת שהמספרים יותר נמוכים, נכון שהקו המוטמן יותר יקר אבל ההפרשים הם של עשרות מיליונים ולא מאות מיליונים". מסביר דן אלון מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. "טבע עולה כסף ולשמור עליו עולה כסף. אנחנו בציר נדידה בינלאומי וזה עולה כסף וכשעושים חישוב כלכלי לא בודקים רק כמה עולה קמ אלא על תמונה רחבה".

"הם מעוניינים בקו עילי, אני לא יורד לסוף דעתם. ברור שזה יותר זול ויכול להיות שיש נימוקים אחרים אולי לא לקחו בחשבון את עלויות האחזקה כשאתה בונה קו עילי יש אחזקה לאורך השנים ובמוטמן אין. לא יודע למה הם מתעקשים צריך לשאול אותם", אומר צוק.

"לא לקחו בחשבון עלויות תחזוקה" (צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל)
"לא לקחו בחשבון עלויות תחזוקה" | צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

מחברת החשמל נמסר בתגובה: חברת החשמל מתכננת את רשת הולכת החשמל הארצית בהתאם לשיקולים מערכתיים של טובת המשק הלאומי ובראיה כלל מערכתית לטווח ארוך. אחד הפרמטרים העיקריים שנלקחו בחשבון כאשר נקבעה החלופה המועדפת הוא מניעת כפל תשתיות ומזעור עלויות.

בהתאם לכך, נקבעו מאפייני הקו הנדון, כך שיוכל להעביר אנרגיה מכלל המיזמים המתוכננים בצפון רמת הגולן כדי למנוע את הצורך בקווים נוספים באותו תוואי בעתיד. זאת, בתאום ובאישור משרדה תשתיות הלאומיות. מגוון החלופות והשיקולים הוצגו בשקיפות לגורמים הירוקים. חברת החשמל תשמח לבחון הצעות מכל גורם שהוא, ובלבד שיתבססו על אותן הנחות עבודה וייתנו פתרון שווה ערך העונה על הדרישה המערכתית.

חשוב לציין, שחברת החשמל עושה ומשקיעה רבות בשמירה על בעלי הכנף והיא שותפה מרכזית בפרויקט הלאומי ״פורשים כנף״. חברת החשמל היא בין החברות המובילות בתחום ההגנה והשמירה על הטבע והסביבה, והיא פועלת ותמשיך לפעול לטובת אוכלוסיית בעלי הכנף לצד שיקולים תפעוליים, ובהתחשב בכל התנאים הנדרשים להקמת הקו.