רופא, אילוסטרציה (צילום: רויטרס, חדשות)
אילוסטרציה | צילום: רויטרס, חדשות

טענה ליחס משפיל מרופא הנשים - "גירש אותי מהמרפאה": המאמצים להביא ילדים כרוכים עבור נשים רבות בקשיים ובמבוכה, גם כאשר היחס לו הן זוכות מהממסד הרפואי הוא מתחשב ואמפתי. כאשר הגישה של הרופא/ה שונה, התמונה עצובה בהרבה - וזה, לטענת מישל יבור בת ה-40 מתל אביב, מה שקרה בפגישה בינה לבין רופא נשים מוכר מקופת חולים לאומית. לאחר התור שנקטע היא שלחה תלונה חריפה לקופת החולים, שהשיבה כי העניין נמצא בבירור והחלו בבדיקה פנימית מול הרופא.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במכתב ששלחה מישל יבור לקופת החולים לאחר המקרה, היא כתבה: "הגעתי לד"ר לפני כחצי שנה בפעם הראשונה. ראשית, כאשר התחלנו את הפגישה ואמרתי לו שאני בת ארבעים והגעתי לקבל עזרה להרות וללדת ילד, הוא אמר לי 'עכשיו באים?' בליווי הסבר ארוך על כך שהייתי צריכה להרות מוקדם יותר והוסיף 'אני לא אשקר לך לגבי הסיכויים'". יבור ציינה כי הבליגה למרות שנפגעה מדבריו: "הגעתי לקבל עצה רפואית ולא את דעתו על בחירות החיים שעשיתי. בכך שדיבר אלי כך, צמצם אותי לכדי רחם בלבד, ולרחם נתן ציון נכשל".

"האם יש ערך טיפולי לאמירות הללו? לא. מדוע? משום שאני לא יכולה לשנות את גילי, ואין לי שום רצון להסביר את בחירותי בפניו", ציינה הלקוחה במכתב לקופת החולים. "אין אשה בת ארבעים שלא יודעת שהפריון בגיל הזה לא בשיאו. לומר לי את זה, כאילו אני מטומטמת שלא יודעת,  זה סתם גרם לי לתחושה נוראית והגביר את הסטרס שגם כך כלול בתהליך. סטרס בטוח אינו מה שאדם מחפש, שהרי ידוע שהוא רע לפריון".

המטופלת שהתלוננה, מישל יבור (צילום: ליאו שפרמן)
המטופלת שהתלוננה, מישל יבור | צילום: ליאו שפרמן

"הרופא יצא וצעק שאנחנו לא רצויים"

את המפגש תיארה יבור כך: "הרגשתי שהוא מזרז את המפגש, מסרב להסביר החלטות או אופציות שעומדות בפני. שהוא מזלזל בפציינטית שלפניו. אין אצלו תחושה של כבוד מינימלי למטופלת. הבלגתי על אלה, כי האמנתי שהוא אמנם לא נחמד אך מקצועי ויוכל לעזור לי, והייתי מוכנה לסבול מילים לא ראויות בכדי להגיע לשם".

התמונה השתנתה בפגישה השנייה של יבור והרופא, שנערכה אתמול (ראשון): "הגעתי עם בן הזוג ביחד כדי לשמוע את כל האופציות העומדות לפנינו. הרי אין לי מושג מהן, ורציתי לדעת ולהתייעץ עם בן הזוג. קיבלו אותנו בארבעים וחמש דקות איחור. זה לא נורא, אבל כשכבר נכנסנו לחדר, היחס היה כאילו אנחנו זבוב טורדני, לתת מהר מרשם ולסלק מן החדר. תוך כמה דקות במהלכן רשם לי תרופה אך התעלם משאלתנו מהי התרופה, מיד נכנסה המזכירה עם טלפון סלולרי והרופא התחיל לדבר עם סלקום מול עינינו". יבור ציינה כי בשלב זה טרם קיבלו תשובות והפגישה לא הסתיימה.

"שני אנשים עם תקוות וחלומות, כאלה שתלויים בעזרתו, יושבים ומייחלים להסבר", הוסיפה. "בן הזוג שלי שאל לאחר כמה זמן אם נוכל להמשיך בפגישה, התרעם על כך שנזנחנו ללא הסבר או התנצלות בשביל סלקום - ללא ספק שיחה חשובה אלפי מונים מפציינטים בשר ודם שפינו בוקר ויושבים מולו וכמהים לתשובות. הרופא ביקש שנצא מן החדר. כלומר, גירש אותנו באמצע. כשבן זוגי אמר שזו לא התנהלות נאותה, הד"ר גירש אותנו מן המרפאה, ואף הגדיל לעשות ויצא מן הדלת מעברו השני של חדר הטיפולים ואמר בקול רם שאנחנו לא רצויים בקליניקה, כך שכולם בחדר ההמתנה שמעו".

רופאים בבית חולים (צילום: משה שי, פלאש 90, חדשות)
למצולמים אין קשר לנאמר | צילום: משה שי, פלאש 90, חדשות

יבור ציינה בפנייה לקופת החולים כי נתקלה בפייסבוק בהודעה של מטופלת נוספת, שמחתה על היחס לו זכתה מאותו רופא. "היו עוד שכתבו לי שסבלו מידיו, אבל כולן פחדו להתלונן בשמן". לסיכום כתבה המטופלת: "זה מרתיח לי את הדם. למה? כי הבלגתי על המילים בפגישה הראשונה ואפילו על כך שזירז אותי ולא הסביר דבר. עשיתי את זה כי הוא דמות סמכותית, כזו שיכולה להיות ההבדל בין הריון לחוסר הצלחה להרות, בין הריון בריא או לא בריא, בין ילד בריא לילד חולה. זה המון כוח, ואנחנו נוטים להתבטל בפני הכוח והסמכות של אדם כמוהו. בדיעבד, גם על זה לא הייתי צריכה להבליג. זה הכאיב לי מאד".

לאחר הפגישה אצל הרופא כתבה מישל יבור פוסט, שזכה לתגובות רבות. "יצאתי בדמעות מהפגישה, יחס כזה מחפיר ומשפיל לא קיבלתי מעולם מרופא", כתבה, "מדהים בעיניי שקופת חולים לאומית, שמשווקת את שירותיה בתחום הפריון כיתרונה הגדול מול קופות אחרות, עובדת עם רופא כזה. להרות בגיל ארבעים זה מסע קשה, גם ללא עלבונות מד"ר הלוקה בשגעון גדלות. המינימום שאתם, כקופה שלי, יכולים לעשות, הוא לדאוג לרופאים שמסוגלים לתת יחס אנושי מינימלי לפציינטים במקום להשפילם ולגרום להם לסטרס וכאב מיותרים. קשה לי לקחת על עצמי את הדמעות מבלי לפחות לנסות לבקש איזשהו עונש מינימלי עבור האיש הנוראי הזה, שלבו ערל".

לפניית חדשות 2 Online השיבו בקופת חולים לאומית כי "לאומית שירותי בריאות טיפלה בתלונה וקיימה עם הלקוחה שתי שיחות בנושא, כאשר בשיחה האחרונה סוכם עימה כי תעבור לטיפולו של רופא אחר לשביעות רצונה. לאומית מאחלת ללקוחה בריאות שלמה והצלחה. באשר לרופא המוזכר בפוסט, אנו מבצעים בדיקה פנימית בנושא".