תחנת הרכבת המזהמת - השלום בת"א (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
תחנת ניטור ברכבת השלום | צילום: המשרד להגנת הסביבה

"המשרד להגנת הסביבה פועל להפסיק את תנועת הרכבות לת"א וממנה ולגרימת כאוס תחבורתי שלא היה כמוהו מזה שנים רבות" - כך נמסר היום (שלישי) בהודעת רכבת ישראל בתגובה להחלטה לזמן את מנהלי הרכבת לשימוע במשרד להגנת הסביבה, זאת בעקבות זיהום אוויר גבוה בתחנות רכבת השלום בת"א ויוספטל בבת ים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בהודעה שפרסמה הרכבת איימה ההנהלה להפסיק את תנועת הרכבות בגוש דן. "כמאה אלף נוסעים ביום יאלצו לוותר על שירות הרכבת בשל הנחיות המשרד להגנת הסביבה שמשמעותן בפועל הינן הפסקת תנועת הרכבת מגוש דן וממנו", נמסר.

"למרות דיאלוג מקצועי רציף, שנמשך זה כמה שנים, בין רכבת ישראל לבין המשרד להגנת הסביבה בנוגע לרמת זיהום האוויר בתחנת הרכבת 'השלום' בתל-אביב ובתחנות 'קוממיות' ו'יוספטל' בקו איילון, החליט המשרד להוציא לרכבת ישראל זימון בהול לשימוע", הוסיפו ברכבת.

"ההזמנה לשימוע נמסרה על אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שפרויקט חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות", נמסר בהודעה.

שוב שיבושים ברכבת ישראל (צילום: 123 FR, חדשות)
תחנות גוש דן ייסגרו? | צילום: 123 FR, חדשות

מוקדם יותר הנחה המשרד להגנת הסביבה את הרכבת לבחון ולנקוט בשורה של צעדים לשיפור איכות האוויר בתחנות ולצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום. אלא שהבחינה שערכה הרכבת, במהלכה נבדקו פתרונות שונים, לא הביאה לתוצרים מספקים והפעילות של רכבת ישראל עד כה בנושא לא שיפרה את איכות האוויר המנוטר בתחנות, והיא עדיין אינה עומדת בערכי סביבה.

לאור זאת, ומאחר שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את רמת זיהום האוויר ברציפי התחנות, נקט המשרד בהליך אכיפה כנגד הרכבת, במסגרתו נשלחה התראה למנהלי הרכבת והם זומנו לשימוע במחוז תל אביב של משרד להגנת הסביבה בשבוע הבא כדי להשמיע את טענותיהם בעניין.

בנוסף, חייב המשרד את רכבת ישראל לבצע ניטור תקופתי בתחנות נוספות על ציר האיילון - ההגנה, וולפסון וקוממיות, בנוסף לניטור בתחנת "השלום". המשרד עוקב אחר ממצאי הניטורים.