9,000 נכים מקבלים שירות מ"מכון לואיס", בה בודקים מומחים את מצבם של הנכים, קובעים אילו פריטים אורטופדים מתאימים להם, ושולחים אותם לרכישת הפריט אצל ספק פרטי. לשם כך ובהתאם לנהלים יש צורך בהפרדה בין המומחים לבין הגורמים הפרטיים שמוכרים את הפריטים – אך המצב בפועל שונה. החברה מאפשרת לגופים מסחריים גישה כמעט חופשית אל החולים, והנכים שבאים לקבל שירות הופכים למוצר עצמו. בעקבות התחקיר במשרד הבריאות החלו בבדיקה.

לאחרונה החלו להרגיש כמה ספקים שלקוחותיהם הנכים הפסיקו להגיע מ"מכון לואיס". ניסים אגרנט הוא בעל חברה לנעליים אורתופדיות, ובעל ותק של יותר מ-40 שנה בתחום ונחשב למומחה בארץ ובעולם. הנכים שהגיעו אליו היו מרוצים והעסק שלו שגשג, עד שלאחרונה כל הלקוחות שלו נעלמו. "היינו עושים 60 זוגות בחודש והיום אני עושה 10. זה לא מקרי".

המחסור בלקוחות עורר את חשדו של אגרנט לגבי ההליך ב"מכון לואיס", בו אסור לספקים הפרטיים להגיע למכון עצמו ולמצוא לקוחות בהתאם להוראות משרד הבריאות. המומחים הרפואיים במכון אמורים לתת ללקוחות רשימת ספקים ארוכה לבחור מהם, אך נראה שהמצב בשטח אינו שיוויוני.

תחקיר: כך חברות מסחריות מקבלות גישה לחולים (צילום: חדשות 12)
מעניקים שירות ל-9,000 נכים אך פועלים בניגוד לנהלים | צילום: חדשות 12

חוקר פרטי ששכר אגרנט בדק במשך כמה חודשים מה בדיוק קורה במרפאה של מכון לואיס בצפון. תיעוד של החוקר חשף נציג של חברת אורתופדיה "אסדי" שמנסה לגייס לקוחות במסדרון המרפאה ואת אמיר שחוק מחברת "אורתופדיה אקספרס", שמלווה ומגייס את לקוחותיו במרפאה עצמה - כל זאת אל מול עיניהם הפקוחות של הפיזיותרפיסטיות הבכירות במכון, כרמית כהנא ואיילה פרג. שני הספקים הפרטיים אף תועדו משוחחים עם הבכירות במכון בניגוד לנהלים.

עו"ד אילן בומבך, פרקליטו של ניסים אגרנט, הציג את תחושותיו לאחר שנחשף לתיעוד: "אני נדהמתי. אני ראיתי את התמונות ואת הסרטונים. אני רואה למעשה הפליה ברורה ושיטתית. אנחנו רואים אכיפה סלקטיבית של הנוהל הזה. וכל זאת תחת עינם הפקוחה של בכירי מכון לואיס".

כשעומתה עם העובדות סירבה כהנא, שהיא גם הפיזיותרפיסטית הראשית של משרד הרווחה, להתייחס אליהן במפורש, ואילו פרג בחרה להכחיש אותן, בניגוד לצילומים שמוכחים אחרת.

איש על כיסא גלגלים  (צילום:  Pressmaster |shutterstock)
חוקר פרטי תיעד מפגשים בין בכירים במכון לספקים, אילוסטרציה | צילום: Pressmaster |shutterstock

ממכון לואיס נמסר בתגובה: הכתבה רצופה אי דיוקים וחצאי אמיתות. המרפאה נמצאת בתוך מוסד "בית בלב" ולכן אין למכון סמכות או אחריות לגבי האנשים שמגיעים למתחם. גם המזכירה היא לא עובדת של המכון. לספקים מותר להיכנס למרפאה במקרה של בירור והתייעצות מקצועית הנוגעת למטופלים, ואין העדפה כלפי מי מהם. האכיפה מתבצעת כלפי כל הספקים באופן ענייני, ולראייה המכתבים והשימועים שנערכו להם בשנים האחרונות. איילה פרג הועסקה לאחר קבלת אישור מנציבות המדינה.. הנהלים שקובעים מתי יש להגיע לחידוש הם נהלים של משרד הבריאות שנועדו לאתר שינויים העלולים לפגוע במטופל ובאיכות חייו".

מרשת בית בלב נמסר בתגובה: "במידה והמזכירה פעלה שלא על פי הנהלים המקובלים, הנושא ייבדק ויטופל".

אמיר שחוק מאורתופדיה אקספרס מסר בתגובה: "אנו עובדים שנים רבות ומשרתים מאות לקוחות בנאמנות ומקצועיות על פי הנהלים של משרד הבריאות. הנוכחת במרפאה מותרת לכל ספק לצורך התייעצות או התאמה של האביזר למטופל. לא יזמנו פניות כלשהן לזכאים ולא שידלנו אותם לקבל את שירותינו".

מאורתופדיה אסדי נמסר בתגובה: "אנו עובדים על פי חוק ונכנסים למרפאות רק אם יש לנו צורך לסייע למטופל שלנו".