"אבן דרך משמעותית": הקו האדום בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן יצא הבוקר (חמישי) לנסיעת מבחן ראשונה לאורך ציר ז'בוטינסקי שבפתח תקווה. הקו, הראשון מבין שלושה במסגרת פרויקט התחבורה הלאומי, צפוי לנסוע מפתח תקווה ועד לבת ים ולהסיע כ-70 מיליון נוסעים בשנה.

"הקו האדום יביא למהפכה של ממש בהסעת המונים בגוש דן, אליו יתווספו הקווים הירוק והסגול, שיפרסו רשת תחבורתית לרווחת תושבי גוש דן וכל תושבי המדינה", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק באירוע השקת הרכבת הקלה בפתח תקווה. גליק שיתף במספרים מאחורי הפרויקט ואמר כי נחפרו 12 ק"מ מנהרות בעומק של 35 מטר מתחת לפני האדמה, וכי לטובת הפרויקט נדרשו יותר ממיליון וחצי קוב בטון כדי לבנותו.

נסיעת מבחן לרכבת הקלה בפתח תקווה

תאריך היעד המקורי לפרויקט היה באוקטובר 2021, ובתקופת כהונתה של רגב אישרה השרה לדחות את מועד סיום העבודות ב-13 חודשים נוספים, בעלות של כמיליארד שקלים נוספים. "אני מזכירה לכם שנת קורונה שנה לא פשוטה", הסבירה רגב בטקס החגיגי שנערך לכבוד המאורע. "היינו צריכים לעשות מאמצים גדולים מאוד כדי להביא לכאן עובדים זרים מסין והיה לא פשוט עם כל מגבלות הקורונה לעמוד בלוח הזמנים שהקצבנו לעצמנו כך שבנובמבר 2022 הרכבת תפעל".

"אין ספק שרשת הרכבות תשנה את כל יכולת הנסיעה בתחבורה ציבורית במטרופולין דן, הפקוק ביותר במדינת ישראל", אמרה רגב. "על מנת לאפשר נסיעה זמינה, נגישה, בטוחה ומהירה, אין ספק שרשת הרכבות 'דנקל' יחד עם ה'אופנידן' מהווים בשורה אדירה למטרופולין ולאלה שעובדים בו. אנחנו צריכים לשכנע את האזרח לוותר על הרכב הפרטי שלו ולעלות לתחבורה הציבורית ואנחנו כמדינה צריכים להציע תחב"צ נגישה וידידותית".

שרת התחבורה היוצאת, מירי רגב, התחייבה להעביר את המשרד על הצד הטוב ביותר לבא אחריה: "ביום שני נעביר את השלטון בצורה הכי מסודרת שיכולה להיות ואעביר את המשרד בצורה עניינית ומקצועית עם חוברת חפיפה מסודרת לבא אחריי, משום שבסופו של דבר - מדינת ישראל, החברה הישראלית ואזרחיה נמצאים מעל אדם כזה או אחר".

נסיעת מבחן לרכבת הקלה בפתח תקווה
נסיעת מבחן לרכבת הקלה בפתח תקווה

הקו האדום – "עמוד השדרה" של גוש דן

נסיעת המבחן הבוקר בוצעה בהצלחה, והבדיקות שנערכו במהלכה יסייעו לקדם נסיעות מבחן על פני הקו כולו, שיחולו בראשית 2022, לקראת הפעלתה המסחרית בנובמבר 2022. הקו האדום צפוי להיות העמוס ביותר מבין שלושת קווי הרכבת שבונה חברת נת"ע, ויהווה את "עמוד השדרה" של מערכת הרכבות.

בקו האדום תנוע הרכבת הקלה מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הקו ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם ימשיך לדרום הקריה, מנשיה, שדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרום העיר בת ים.

הקו האדום (צילום: מתוך אתר נתע, nta.co.il)
צילום: מתוך אתר נתע, nta.co.il

אורך הקו יעמוד על 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה מתחת לפני הקרקע, מפורטל אליפלט שבנווה צדק בתל אביב ועד לפורטל שנקר בפתח תקווה הסמוך למחלף גהה. הקו האדום יכלול 34 תחנות, אשר 24 מהן יהיו במפלס הקרקע ו-10 תת-קרקעיות. המרחק בין התחנות הקרקעיות יהיה כ-500 מטרים. המרחק בין התחנות התת-קרקעיות יהיה כקילומטר אחד.

בשעות השיא צפויה הרכבת להגיע לתחנות התת-קרקעיות בכל דקה וחצי, ולתחנות שבמפלס הרחוב תגיע הרכבת בכל שלוש דקות בשעות השיא.