סכנת השליחים בדרכים: חברות השליחויות פרחו בתקופת הקורונה. אלפי עובדים הצטרפו, אך עם הביקוש הגובר להזמנת מוצרים עד הבית - עלתה גם הסכנה בכבישים. הנהגים נאלצים להיתקל לא אחת בתאונה עם שליח שממהר להגיע ליעדו - והתמונה שעולה מהכבישים מדאיגה למדי. 

"שליחים תמיד ימהרו לאיזשהו מקום. זה הקטע של שליחים", אומר עוז דרור מעמותת 'אור ירוק', "קודם כול, יש לו את הלחץ הראשוני לספק כמה שיותר מהר את הסחורה, עכשיו יש לו גם לחץ מהצד השני של החברה, החברות עצמן אומרות "תוך עשרים דקות תקבל את המשלוח", "תוך חצי שעה תקבל את המשלוח". הוא נמצא בלחץ הזה וזה גורם לו לבצע עבירות תנועה".

שליחי חברת המזון נוהגים בפראות בכבישים (צילום: אור ירוק)
שליח לאחר שנתקל במכונית | צילום: אור ירוק

את עבירות התנועה של השליחים ניתן לראות כמעט בכל מקום ולאורך כל היום. המצלמה שלנו תיעדה בצהרי היום ברחובות תל אביב רוכבים מבצעים עוד ועוד עבירות תנועה. רוכב אופניים שעובר באדום ואחר שחותך את כל הנתיבים ואז ממשיך לנסוע במהירות על מעבר החצייה. יש גם שליחים שבוחרים לנסוע על המדרכה - מה שמנוגד לחוק. עוד תיעדה המצלמה שליח של אחת מחברות השליחויות הידועות כשהוא רכוב על קורקינט - ועם אוזניות באוזניו. 

שליחי חברת המזון נוהגים בפראות בכבישים (צילום: חדשות 12)
שליחים רבים נוסעים על המדרכה - בניגוד לחוק | צילום: חדשות 12

רוב השליחים משתמשים באופנועים וקטנועים. זו השנה השלישית ברציפות שבה מספר רוכבי האופנועים והקטנועים נמצא בעלייה, והשנה היא שנת שיא במספר המתים של הרוכבים בתאונות הדרכים. מתחילת שנת 2021 נהרגו 47 רוכבים – עלייה של 57% לעומת התקוה המקבילה בשנה שעברה. 

81% מהנהגים ראו שליחים שמבצעים עבירות תנועה מסוכנות 

בסקר מיוחד של חדשות 12 יחד עם עמותת אור ירוק שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות", עולה תמונה מדאיגה: 59% מציבור הנוהגים טוענים שהשליחים נוסעים בצורה מסוכנת, 75% מהם טוענים שראו שליח משתמש בסלולרי בנהיגה, 76% ראו שליח נוסע על המדרכה ו-48% מהנהגים ראו שליח עובר באור אדום. 81% מהנהגים טענו שראו שליחים מבצעים עבירות תנועה, נוהגים במהירות מופרזת ויוצאים לעקיפות מסוכנות. 

שליחי חברת המזון נוהגים בפראות בכבישים (צילום: חדשות 12)
מבצעים עקיפות מסוכנות ועוברים באדום | צילום: חדשות 12

"החברות האלה, יש להן אחריות גם", אומר דרור, "הן מרוויחות מכך כסף ולכן הן צריכות לפעול גם בתחום הזה של בטיחות בדרכים, לקדם את הבטיחות בקרב הרוכבים שלהן. להגביר את המודעות, לעשות הדרכות כל הזמן, כל הזמן לדבר איתם על בטיחות בדרכים. זה אחד. שתיים - גם למדינה יש אחריות. המדינה רואה מה שקורה פה והיא צריכה לחייב את חברות השליחויות, שמתפרנסות מזה מאוד מאוד יפה, לדאוג גם לבטיחות הרוכבים".

העלייה החדה במספר השליחים והצמיחה המהירה של התחום הביאה איתה בשורה משמעותית וטובה למהירות שבה אנו מקבלים את המשלוח, אך מצד שני הצמיחה הזו הביאה גם למצב של תחום פרוץ לחלוטין, כמעט ללא אכיפה, ובעיקר בלי שאף אחד במשרדי הממשלה באמת ישים לב לתופעה הזו שהופכת את הכביש למערב פרוע מאוד.