ניר סעדון, שחקן במקצועו, העלה הבוקר (ראשון) סרטון יצרי שלו, רגעים לאחר שיצא מביטוח לאומי סניף אשקלון, שם הוא ניסה לברר למה דמי האבטלה שלו שונים ממה שהוא דיווח. "אני כרגע יצאתי מסניף ביטוח לאומי באשקלון אחרי שקבעתי פגישה והגשתי פניות אינספור באזור האישי, לאחר שמחודש אפריל משלמים לי 1,348 שקלים דמי אבטלה. חזרה אליי מוקדנית לפני שבועיים אמרה לי 'תקבע פגישה, יעזרו לך בסניף'. קבעתי פגישה לפני עשרה ימים - והגיע התור המיוחל". 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לדבריו, נציגה בסניף אמרה לו שהוא דיווח על הכנסה בגובה 1,702 שקלים בחודש: "המסמכים שדיווחתי – הם בכלל לא קשורים ל-1,702 בחודש", אמר. "יש לי פה את המסמכים שדיווחתי, הם מראים על סכומים אחרים וגבוהים בהרבה. לא הגיוני שזה התחשיב שנעשה". לדבריו, הפקידה התעקשה ואמרה שזה מה שדווח לה.
"זה לא הגיוני כי זה לא מה שדיווחתי. על פי מה אתם דולים את הסכומים? לפי מה? היא אמרה לי לפי מה שדווח – אבל זה לא מה שדיווחתי", אמר והוסיף: "את חייבת לעזור לי, אני במצוקה. אין לי כסף".

"היא הרימה טלפון, דיברה עם מישהי ואז ניתקה ואמרה לי שיחזרו אליי בהמשך. אמרתי לה: 'לא! לא יחזרו אליי בהמשך כי אתם לא חוזרים אליי! אני אשב פה כל היום אם צריך – בבקשה אני צריך עזרה, אני צריך לצאת מפה עם משהו. עם איזושהי בשורה. אין לי מה לאכול בבית, אני גרוש שמשלם מזונות. הילדה שלי נפגעת מזה שאין לי כסף, אני חייב שתעזרי לי".

הוא תיאר כי "בנקודה הזאת הייתי עם דמעות בעיניים". בשלב זה, כך לדבריו, אותה נציגה התקשרה למישהי במחלקת אבטלה ואמרה לו לדבר איתה: "עליתי לגברת, נכנסתי ואמרתי לה שאני חייב את העזרה שלה. מדווח שדיווחתי על 1,702 שקלים בחודש הכנסה. זה לא נכון, אלה לא הסכומים שדיווחתי. אני חייב שתסתכלי על המסמכים, יש לי מסמכים שמראים אחרת. היא אמרה לי שזה הסכום שמדווח, אמרתי לה – לא, זה לא נכון, מדווח שם סכומים אחרים לגמרי, יש לי מסמכים. היא אמרה שאין לה אין לעזור לי זה מה שמוזן בגבייה". 

"מתי בפעם האחרונה אתם שתיתם כוסות קפה שחור כדי לסתום את התיאבון?"

ניר התעקש לנסות ולמצוא עזרה ממישהו אחר, והוא הופנה למחלקת הגבייה. שם, ראה אותו נציג של המחלקה שסיפק לו קבלת פנים מכוערת במיוחד: "הוא רק ראה אותי מגיח לפתח המשרד שלו אמר לי – אין לי איך לעזור לך! אמרתי לו שעוד לא אמרתי לו מה אני רוצה, והוא אמר לי – אני יודע, דיברו איתי. אתה מהתאטרון. אמרתי לו נכון, אז הוא אמר לי: 'אין לי איך לעזור לך, זהו – מת. שנת 2019 מת'. אמרתי לו - בטח מת, אבל אני אין לי כסף עשיתם תחשיב לא נכון, לא הגיוני. אני לא מבין על מה הוא מתבסס. הוא אמר לי שזה לא משנה – 'אין לי קבלת קהל אין לי איך לקבל אותך'. אמרתי לו שהוא חייב לעזור לי והוא אמר לי – אני לא חייב לעזור לך".

בשלב זה בסרטון, פרץ ניר בדמעות, ופנה אל אותו עובד שסירב לו לעזור "למה אתה לא חייב לעזור לי למה? למה כולנו הפכנו להיות מספרים? אני צריך את מה שמגיע לי על פי חוק! אתה לא עוזר לי! אני מדווח על הכנסות שהן פי 4 ופי 6 ופי 7 ברוך השם – למה אתם מזינים 1,702 שקלים בחודש? על פי מה?! איך יכול להיות שאני מגיש מספר 1 ואתם מזינים מספר 2 – איך?! ואחר כך אומרים שאין מה לעשות. למה? למה אין מה לעשות? למה?".

הוא הוסיף: "אתם יושבים וחורצים גורלות של אנשים, אנשים שנמצאים במצוקה. אנשים שאין להם מה לאכול ואין להם איך לקנות מים מינרליים. מתי בפעם האחרונה אתם הייתם רעבים? מתי בפעם האחרונה אתם שתיתם כוסות קפה שחור כדי לסתום את התיאבון? מתי?! אז אתם טובעים בעבודה בביטוח לאומי, כי כל השאר טובעים בחובות. אז יש לכם ים עבודה, מישהו חייב לשנות את השיטה שבה הגוף הזה עובד. מישהו חייב לשנות את השיטה שבה אזרחים הם מספרים ותו לא. יש פה אנשים שכל מה שהם מבקשים זה להתקיים. להתקיים! מיליונרים כבר לא נהיה, אנחנו רוצים להתקיים, לאנשים אין מה לאכול בבית. והמשפט הזה הפך להיות מוחשי מאי פעם. היום יותר מתמיד – אין לאנשים מה לאכול".

בעקבות הסרטון שהעלה, ניר קיבל טיפול אישי בביטוח הלאומי וענייניו האישיים סודרו.

בשיחתו של מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עם סעדון אמר המנכ"ל: "אני אומר לך שלצערי הרב יש עוד מקרים שכאלה, תזכור את ה'אני מאמין' שלנו - אנחנו נועדנו לשרת את הציבור – ולא להפך. אנחנו מחויבים בשירות ראוי ומתחשב שמזדהה לחלוטין עם מצוקות הציבור, במקרה הזה המובטלים, שנקלעו למצב כזה בלי להתכונן אליו מראש. זה לא עניין של מה בכך".

"אני מברך על הביקורת", הוסיף שפיגלר. "היא עוזרת לנו לתקן כשלים. התלונה שלך מבחינתנו פרסונלית, אבל אני מיד משליך אותה על כל מערך השירות בביטוח הלאומי. אני מקווה מאוד שהמקרים האלו יצטמצמו - עד מצב שלא יהיו מנת חלקנו".

מביטוח לאומי נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ביקורת ומזדהים עם הכאב של ניר ושל עוד רבים אחרים שאיבדו את פרנסתם ומשוועים לוודאות בקשר לעתידם. טיפלנו במקרה באופן מיידי. המנכ"ל, מאיר שפיגלר, שוחח באופן אישי עם ניר (כמו שהוא עושה במקרים רבים אחרים)".