שבועיים וחצי עברו מאז שאוטובוס בקו 947 שנסע מירושלים לכיוון חיפה סטה לפתע מנתיבו ופגע בעוצמה בתחנת הסעה מבטון, פגיעה שהביאה למותם של ארבעה נוסעים ופציעתם של 14 נוספים. נהג האוטובוס נחשד בגרימת המוות, שכן החוקרים סבורים שדעתו הוסחה. עדויות של נהגים ונתונים מטרידים מראים כי לא פעם נהגי האוטובוס באזור ירושלים מסיעים עשרות נוסעים כשהם עייפים ומבלי שקיבלו הפסקה מספקת להתרעננות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

לידי חדשות 12 הגיעו נתונים מארבעה טכוגרפים, מעין דיסקים שתיעדו את פעילותם של נהגי אוטובוס בירושלים בארבעה ימים שונים בשנה האחרונה. הנתונים חושפים תמונה מדאיגה: בשני מקרים נהגי חברת "אגד תעבורה" כלל לא קיבלו את ההפסקה המגיעה להם בחוק, ובשני מקרים נוספים נהגי "אגד תעבורה ו"סופרבוס" קיבלו את זמן ההפסקה הקבוע בחוק לאורך היום, אולם במקטעים של פחות מרבע שעה שלא הותירו להם די זמן גם לאכול, גם ללכת לשירותים וגם לנוח לפני שהם ממשיכים לנהוג במציאות המורכבת על כבישי ישראל.

"נהגים מגיעים למצב שהם נוהגים כמעט 12 שעות בלי הפסקה ונרדמים על ההגה", שיתף עמאר אבו סמעאן, נהג אוטובוס בחברת אגד תעבורה בירושלים ונציג "כוח לעובדים". "הם לא יכולים להתפנות, לא יכולים לדבר עם המשפחה. פנינו לקצין הבטיחות וכלום לא עזר. אתה מגיע למצב שאתה עצבני ולחוץ כל כך שזה יוצא על הנוסעים. ברמת העייפות של הנהגים שלנו, התאונה הבאה שתגבה חיי אדם ממש מעבר לפינה. אני מפחד".

טכוגרף
אחד הטכוגרפים שנבדקו

תאונה כזו הייתה עלולה אולי להתרחש ב-24 במרץ, אז תועד נהג אגד תעבורה בירושלים במכשיר הטכוגרף כשהוא עובד ברצף במשך שמונה שעות וארבעים דקות ומקבל במהלכן רק כ-35 דקות הפסקה. מעט יותר מחודש לפני כן, ב-12 בפברואר, תועד נהג באותה חברה בירושלים נוהג 7 שעות כשלאורך היום הוא מקבל רק כ-25 דקות הפסקה. במקרים אלו הנהגים המשיכו לנהוג אף על פי שלא קיבלו את ההפסקה שמציעה החוק.

תקנות התעבורה קובעות במפורש שנהג מחויב לנוח במשך חצי שעה לפחות כל ארבע שעות נהיגה. אם בכוונתו לנהוג יותר מ-9 שעות - הוא חייב לנוח במשך שעה שלמה בין שעת הנהיגה ה-6 לשעת הנהיגה ה-9.

הגה של אוטובוס (צילום:  svershinsky, Shutterstock)
נהג אוטובוס, אילוסטרציה | צילום: svershinsky, Shutterstock

גם כשניתנת לנהגים הפסקה כחוק, לא פעם הם מתלוננים שאינם מספיקים להתרענן כראוי - ויש לכך סיבה. חברות התחבורה הציבורית מנצלות את העובדה שהחוק לא קובע במפורש שעל ההפסקה להיות רציפה ונותנות לנהגים הפסקות קצרות מאוד לאורך היום שהסך הכולל שלהן הוא הקבוע בחוק. הנתונים מצביעים כי כך היה ב-26 במרץ, אז תועד נהג "אגד תעבורה" כשהוא נוסע שבע וחצי שעות ומקבל לאורך היום כולו הפסקות הקצרות מ-15 דקות. זה גם המצב אליו הגיע נהג חברת "סופרבוס" בבירה לפני שבוע בלבד, אז על פי נתוני הטכוגרף עבד שמונה שעות ו-25 דקות כשהוא מקבל הפסקות בודדות הקצרות מרבע שעה.

"זו המציאות ביו"ש". ארכיון (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
סכנה גם לנוסעים, אילוסטרציה | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

נהג "סופרבוס" שתועד, וזהותו שמורה במערכת, סיפר לחדשות 12: "יש בדרך כלל פקקים בדרך שמגיעים לכ-20 דקות ואני משלם על זה בהפסקה שלי שמתקצרת מחצי שעה לעשר דקות. אין זמן לאכול ואני נאלץ לא פעם לאכול על ההגה. הגב שבור אחרי כל יום נהיגה, אני עייף ונאבק בהירדמות כמו הרבה נהגים אחרים בחברה. היו פעמים שהרגשתי שאני מסכן את חיי הנוסעים, נאלצתי לעצור את האוטובוס וללכת הביתה".

כיום, גם בעלי חברות האוטובוסים יכולים לחשוש מאי עמידה בתנאים. בעבר הקרוב האחריות המשפטית והפלילית על החריגה מתקנות התעבורה הייתה מוטלת רק על הנהג, אולם ב-13 בדצמבר אישר משרד התחבורה תקנות חדשות המטילות אחריות גם על בעלי החברות וגם על קציני הבטיחות, עד כדי העמדה לדין של בעל החברה.

עוד ציינו במשרד התחבורה כי קציני הבטיחות בחברות מחויבים לבדוק באופן שוטף את הטכוגרפים של כל הנהגים בחברה, לפענח ולטפל בחריגות ולהמליץ בפני בעל החברה על דברים למניעת הישנותם. על פי התקנות החדשות, במידה ומתגלות שתי חריגות בשעות העבודה והמנוחה של אותו הנהג, קצין הבטיחות מחויב לדווח על כך גם למשרד התחבורה.

בצלאל סמוטריץ' בוועידת המשפיעים (צילום: גדעון מרקוביץ)
משרד התחבורה אמור לאכוף, השר סמוטריץ' | צילום: גדעון מרקוביץ

לא רק הנהגים ובעלי החברות צריכים לדאוג מהנתונים המדאיגים. על פי הדו"ח השנתי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, חלה בשנה האחרונה עלייה של 6% במספר ההרוגים בתאונות במעורבות אוטובוסים. תאונות אלו גבו בשנה האחרונה את חייהם של 35 אנשים.

תום פרומוביץ', ראש ענף תחבורה ב"כוח לעובדים" מסר: "התאונה המזעזעת חושפת שוב כמה קל להאשים את הנהג ולהכתים את כלל ציבור הנהגים מבלי לבדוק דבר פשוט - מה מראה הטכוגרף של האוטובוס? מדי שבוע אנחנו מתמודדים עם נהגים שמסכנים את חייהם ואת חיי הנוסעים בשעות רבות על הכביש. אף אחד מהם לא בחר לנהוג שבע שעות ברציפות. מצער שבאגד ניצב הנהג לבד. נמשיך להיאבק למען העסקה הוגנת ושעות עבודה שפויות".

מחברת אגד תעבורה נמסר בתגובה: "עקב סירובה של חדשות 12 באינטרנט להעביר לידיי אגד תעבורה את פרטי הנסיעות לצורך תחקור 3 הטענות על אירועים חריגים אלו, לא נוכל להגיב באופן נקודתי לטענות המועלות בכתבה".

"לצד זאת, עצם העובדה שנציגי הוועד מעלים טענות על 3 אירועים מלפני כשנה, תוך ידיעה שלא ניתן להוכיח אותם ללא נתונים מלאים, מהווה ניסיון לפגוע בחברה על רקע סכסוך העבודה שהכריז הוועד. למעשה, אם אלו תוצאות המאמץ של הוועד, הדבר מעיד עד כמה אגד תעבורה מקפידה על תקנות שעות המנוחה ועד כמה פעילותם של 5 קציני הבטיחות של החברה באה לידיי ביטוי".

"למען הסר ספק, במידה ומערכת חדשות 12 Online תעביר לידיי אגד תעבורה נתונים מדוייקים על טענות אלו, אנו מתחייבים לבדוק אותן באופן שקוף ורציני".

מחברת סופרבוס נמסר בתגובה: "סופרבוס פועלת בהתאם לתקנות משרד התחבורה לעניין שעות הנהיגה, מפעילה את סידורי העבודה בהתאם לתקנות אלו ומקפידה על כך הקפדה יתרה. נוכל לבדוק את המקרה לעומק ולהגיב פרטנית, אם וכאשר יועברו אלינו פרטי המקרה המדויקים, לרבות שם הנהג".

מעמותת אור ירוק נמסר בתגובה: "חשיפת תנאי העסקתם של הנהגים שאחראים על החיים של כולנו בכביש היא חשובה וחיונית. התחקיר החשוב הזה מראה עד כמה מזלזלים בחיי אדם ועד כמה מדינת ישראל זורקת את האחריות רק על הנהגים עצמם מבלי לפעול באופן אמיתי לתיקון הליקויים. אסור שהממצאי התחקיר יעלו אבק בארכיון משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ויש לוודא כי נהגי התחבורה הציבורית יזכו לתנאי עבודה נורמאליים, כאלה המתאימים לשנת 2020".