ביום ראשון הקרוב, ה-27 באוקטובר, צפוי להתחיל בראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, ניסוי שמטרתו לבחון האם תשלום אגרה עבור נסיעה ברכב פרטי באזורים בהם יש עומסי תנועה יגרום לנהג הישראלי לבחור בתחבורה ציבורית. ראש העיר רז קינטסליך קרא לתושבים להצטרף ולתרום את חלקם: "מזמין את התושבים שברשותם רכב פרטי לקחת חלק בניסוי חשוב זה ולעזור לכולנו לשפר את איכות החיים בכבישים".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

את הניסוי מקדמת חברת KAYMA בהובלתו של פרופסור לכלכלה התנהגותית, דן אריאלי, ובשיתוף עיריית ראשון לציון באמצעות חברת "ייזום ראשון" והוא יתקיים במשך 5 שבועות.

אך איך זה עובד? במסגרת הניסוי ייבחרו 2,000 תושבים מראשון לציון שברשותם רכב פרטי ועובדים בת"א, רמת גן או גבעתיים. לכל תושב יוקצה סכום כסף לצורך שימוש באפליקציה ייחודית, שפותחה במיוחד עבור הניסוי ופועלת בדומה לאפליקציית "ווייז" כאשר היא עוקבת אחר מיקום הנהג באמצעות הטלפון הסלולרי שלו.

לצורך הניסוי הוגדרו 3 טבעות גודש במטרופולין תל אביב, ובכל פעם שהרכב יעבור טבעת גודש, תישלח אליו הודעה בה הוא יתבקש להשיב באיזה אופן הוא נוסע: רכב פרטי, אוטובוס או קראפול. אם הנהג יסמן רכב פרטי – הוא יחויב באגרה, כאשר גובה האגרה עבור מעבר של כל טבעת גודש מוגדר מראש. משתתפים שיצליחו להימנע מכניסות לטבעות גודש וישיבו לכל השאלונים השבועיים שיישלחו להם באפליקציה, יוכלו לסיים את הניסוי עם רווח כספי של עד 1,000 שקלים.

בשל הגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות במספר כלי הרכב בכבישים בישראל, נוצרה בעיה קשה של פקקים במטרופולין תל אביב. עומסי תנועה אלה גורמים לאובדן של מאות שעות עבודה למשק מדי יום, להחרפת המתח הנפשי של הנהגים ולנזק לרווחה עקב אובדן שעות פנאי רבות – כאשר הנזק המצטבר של כל אלה מוערך בכ-40 מיליארד שקלים בשנה.

כמו כן, גודש התנועה בכניסה לעיר גורר הפסדים כלכליים נוספים שנובעים משימוש ברכב פרטי, זאת כתוצאה מבלאי של רכבים וצריכת דלק מיותרת. מעבר לשיעורי הצפיפות בכבישים, הגידול המתמיד בנסיעה ברכבים הפרטיים יוצרת שורה ארוכה של השפעות שליליות נוספות כמו פליטת גזי חממה, זיהום אוויר ורעש. כל אלו הובילו את אגף התקציבים במשרד האוצר לבחון פתרונות להקטנת השימוש של הנהגים בכלי רכב פרטיים בנסיעתם לעבודה מדי יום.

לדברי דניאל פרי, מנהלת הניסויים בחברת KAYMA, "מסקנות הניסוי יאפשרו להבין איך לשנות ולעצב את הרגלי הנסיעה של הנהגים הישראלים. התמריץ שנבחן בניסוי הוא החזק ביותר – כסף". ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך בירך על הניסוי ואמר: "שמחים שבחרו בנו לבחון את התנהגות הנהגים בכביש כדי לטפל ברמה הלאומית בבעיה הקשה של עומסים בכבישים".

תושבים שמעוניינים להשתתף בניסוי, יכולים לעשות זאת באמצעות רישום בכתובת הבאה: https://bit.ly/2BpQYFu