בכל שנה מתווספים לכבישי ישראל עוד 130,000 רכבים, ורק בעשור האחרון נוספו לכבישי הארץ כ-900 אלף מכוניות. אם היינו מעמידים אותן צמודות אחת לשנייה, הן היו מכסות כשליש משטח מדינת ישראל. ולמרות זאת, המדינה מצידה ממשיכה לעודד את אובססיית הרכב הפרטי. אז איך זה קורה וכמה זה עולה לנו?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

אחת הסיבות המרכזיות לריבוי הרכבים היא שוק הליסינג שצבר תאוצה בישראל. "כ-90% מהאנשים שסיימו עסקת ליסינג פרטי ימשיכו לעסקה הבאה", הסביר סמנכ"ל חברת "טרייד מוביל", אבי מויאל. "אם ב-2013 לקוח ישראלי ממוצע היה מחליף רכב כל ארבע שנים, בשנת 2019 אנחנו כבר מדברים על החלפה כל שנתיים וחצי. זה נהיה כל כך קל לקנות רכב חדש".

לצד התנופה בשוק הליסינג, נוצר קושי לקנות ולמכור רכב כאדם פרטי. זאת, בעקבות חברות הליסינג, שמציעות תנאים שבלתי אפשרי להתחרות בהם. אינספור תשלומים, טיפול בכל בעייה, תנאים נוחים - העיקר שתצאו מהמגרש עם רכב. "יש לקוחות שמגיעים בלי להתכוון לקנות רכב חדש יותר, ומוצאים את עצמם פתאום עם רכב 2019 בתכניות מימון מאוד נוחות", הוסיף מויאל.

האם הנהגים הישראלים משועבדים לרכב הפרטי?
האם הנהגים הישראלים משועבדים לרכב הפרטי? | צילום: החדשות 12

אז איך חברות הליסינג יכולות לתת לנו כאלה תנאים מפליגים? התשובה היא "כוח קנייה": הסוד טמון בפער בין המחיר שחברת הליסינג משלמת ליבואן, למחיר שלכם. קחו לדוגמא את הרכב "קיה פיקנטו". חברת הליסינג קונה אותה ב-64,000 שקלים, בעוד מחיר המחירון הוא 80,000 שקלים. כך גם לגבי "שברולט ספארק", שאותה חברת הליסינג קונה ב-65,000 שקלים אל מול 80,000 שקלים שישלם הצרכן. במרווח הזה חברות הליסינג יכולות להציע מחיר נמוך, שירות וטיפולים - ועוד לצאת עם רווח נאה

סיבה נוספת לריבוי הרכבים על הכביש היא עובדי המדינה, שמקבלים סכום עידוד בתלוש השכר - בתנאי שיעלו על הכביש עם הרכב הפרטי. "החזר הוצאות הרכב כמעט מכריח אנשים שיהיה בבעלותם רכב כדי לקבל החזר", סיפר בועז סופר, סמנכ"ל רשות המיסים לשעבר. "זה עיוות עצום". כך, רבים מחזיקים רכב גם אם הם לא באמת צריכים להשתמש בו. והמדינה - משלמת על כך לא פחות מ-630 מיליון שקלים בשנה.