מדד הקמפיין הוא משאל בהשתתפות פרשנים פוליטיים וכתבים מכלי התקשורת המרכזיים בישראל. המשתתפים מחלקים ציונים לאופן שבו הגופים הפוליטיים והמנהיגים שלהם התנהלו בטלוויזיה, ברדיו, בשלטי החוצות וברשתות החברתיות. התוצאות משוקללות עם סקר שנערך בקרב הציבור הרחב, וכך נבחרים מצטייני השבוע.

רק עוד חודש לבחירות, והמפלגות מחדדות את הקמפיינים. כל אחת כבר מבינה מי היריב האמיתי שלה. כלל לא מדובר בעימות בין ימין לבין שמאל. מעטים הבוחרים שמתלבטים באמת בין הליכוד ובין המחנה הציוני. הקרבות האמיתיים מתחוללים בתוך הגושים. המחנה הציוני מול מרצ. הליכוד מול הבית היהודי. בשני הקרבות האלה יש לנו מנצחים ברורים.

ההפתעה הראשונה היא מרצ, שניצחה בנוק-אאוט את המחנה הציוני. המפלגה הקטנה משמאל מסתכלת ממרומי המקום הראשון על יריבתה הגדולה, שמסתפקת במקום השביעי.  הבלגאן במטה של המחנה הציוני החזיר את מצביעי מרצ בחזרה הביתה. בימים האחרונים בוז'י הכניס למטה את ראובן אדלר והחל קמפיין נגטיבי, שאולי ישפר את מצבה של המפלגה בשבוע הבא.

גם הליכוד שינה קו בקמפיין, אחרי שהבין שהיריב האמיתי הוא בנט. סערת פרס ישראל, מביכה ככל שתהיה, עשתה לליכוד רק טוב בתוך מחנה הימין. בנט עדיין לא מצליח לייצר תגובה ראויה, ובדרך הספיק להתעמת חזיתית עם הרמטכ"ל היוצא בני גנץ, ועם שר הביטחון.

 

את מי משכנעים הקמפיינים?

השבוע בדקנו מי באמצעות הסקר של "פאנלס פוליטיקס" האם המאמצים הכבירים שמשקיעות המפלגות בקמפיינים באמת נושאים פרי. הממצא הראשון, והחשוב מכולם, הוא שלפחות 25 אחוז מהמצביעים מדווחים ששינו את החלטתם בנוגע לזהות המפלגה שתקבל את קולם בחודשיים האחרונים. נתון מעניין נוסף הוא שאחוז השינוי הגבוה ביותר נרשם בקרב תושבי הדרום: 34 אחוז מהם שינו את דעתם בחודשיים האחרונים. 29 אחוז מהציבור עדיין לא החליטו למי להצביע. מדובר בהרבה מאוד קולות, שהמפלגה שתזכה בהם היא זו שתוכל להיות מרוצה כשתגיע למפגש עם הנשיא ריבלין.

 

כאשר בודקים את הקמפיינים עצמם, 59 אחוז מהנשאלים טוענים שאף קמפיין לא השפיע עליהם. כאן ניכרת העלייה בכוחו של קמפיין הליכוד, שמתבטאת גם בטבלת המומחים. 13 אחוזים מהנשאלים הושפעו לטובה מהקמפיין של נתניהו. במרחק מאחוריהם נמצא הבית היהודי, שהצליח לשכנע 8 אחוזים מהנשאלים, ואחריו יש עתיד. המחנה הציוני, שתולה תקוות רבות בקמפיין, הצליח לשכנע עד כה רק 5 אחוז מהנשאלים.

 

באותה מידה שקמפיין הליכוד מצליח לשכנע בוחרים, כך נראה שהוא מצליח להרחיק אותם. 16 אחוז מהנשאלים שינו את דעתם לרעה על הליכוד בעקבות הקמפיין שלו. במחנה הציוני המצב לא טוב בהרבה. 15 אחוז מהנשאלים שינו את דעתם לרעה עליו בעקבות הקמפיין. בתחתית ניתן למצוא את כולנו, שהרחיקה רק 3 אחוזים מהנשאלים ומרצ שהצליחה לעורר התנגדות אצל אחוז אחד בלבד.

משתתפי הפאנל: אריק בנדר (מעריב), ירון אברהם (ערוץ הכנסת), רזי ברקאי (גלי צה"ל), מקבולה נאסר (רדיו א-שמס), שלום ירושלמי (מקור ראשון), ישראל כהן (כיכר השבת), אודי סגל (חדשות 2) יואב לימור (ישראל היום וקשת), רינה מצליח (חדשות 2), דנה סומברג (מעריב), עידן קוולר (גלי צה"ל), יואב קרקובסקי (רשת ב'), טל שניידר (mako), מתי טוכפלד (ישראל היום), מנחם לזר (פאנלס פוליטיקס), דרור גלוברמן (mako) ועוד. 

ממצאי סקר שנערך עבור MAKO על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס, בראשות מנחם לזר. בסקר השתתפו 500 חברים בפאנל הפוליטי שלPanel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל - מגיל 18 ומעלה. הסקר נערך בתאריך 15 בפברואר 2015. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.6 אחוזים.